بسیج ملی علیه کرونا

[شهروند] از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه، 385 نفر به تعداد مبتلایان کرونا و 11 نفر به تعداد فوتی‌ها اضافه شد تا آمار ابتلا در کشور را به 978 و قربانیان را به 54 مورد برساند. وزیر بهداشت در روز جمعه از بالارفتن آمار ابتلا در این هفته خبر داده بود. حالا براساس اعلام کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، بیشترین موارد ابتلای جدید مربوط به تهران با 170 مورد جدید است. پس از آن هم استان قم قرار می‌گیرد با 30 مورد جدید ابتلا. استان مرکزی با 44 مورد، البرز با 31 مورد، گیلان با 28 مورد، خراسان رضوی با 17 مورد، اصفهان با 13 مورد، مازندران با 11 مورد، خوزستان با 9 مورد، فارس با 8 مورد، لرستان با 8 مورد، سمنان با 3 مورد، همدان با 3 مورد، کرمانشاه با 2 مورد، خراسان جنوبی با 2 مورد، هرمزگان با 2 مورد، کرمان با 2 مورد، سیستان‌وبلوچستان با یک مورد و ایلام با یک مورد در رتبه‌های بعدی ابتلای جدید قرار می‌گیرند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از میان موارد جدید ابتلا 11 نفر جان‌شان را از دست داده‌ و 175 نفر از کل آمارها بهبود یافته‌اند. با بالارفتن هر روزه تعداد مبتلایان و قربانیان کروناویروس، قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، در نامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرد که تمام بیمارستان‌ها باید آماده پذیرش مبتلایان کرونا باشند و بستری و پذیرش بیماران الکتیو در بیمارستان‌های عمومی از  این پس ممنوع است.
مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل شده‌اند و براساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا دو ساعت از ساعت کاری ادارات کم شده است. بسیاری از کارمندان دورکاری می‌کنند، تردد در شهر کم شده و متروها و اتوبوس‌ها با کاهش قابل توجه مسافران مواجه شده‌اند. در میان تمام این افراد اما آنچه نگران‌کننده است شرایط پادگان‌هاست. در شرایط عادی در پادگان‌ها به بهداشت عمومی توجه نمی‌شود و حالا در این وضع که هشدارها دور محور ضدعفونی و استریل‌کردن سطوح و شستن‌ مکرر دست‌ها با آب و صابون و مواد الکلی می‌چرخد، سربازان شرایط قابل قبولی ندارند. آنها از تجمع تعداد زیادی از افراد در فاصله کم گلایه می‌کنند، نبود مواد شوینده و ضدعفونی و حتی در اختیارنبودن لیوان‌های یک‌بار مصرف آنها را نگران کرده، مرخصی‌هایشان لغو شده و اجازه تردد به خارج از پادگان ندارند. اعزام 300 هزار اکیپ برای کنترل کرونا به خانه‌ها
با بالا رفتن موارد ابتلا، وزارت بهداشت تصمیمات جدیدی گرفته است. قرار است 300 هزار اکیپ برای کنترل کرونا به در خانه‌ها اعزام شوند. سعید نمکی، وزیر بهداشت، با اعلام این خبر گفت که این اقدام در قالب بسیج ملی از دو روز آینده فعالیتش شروع می‌شود:« قرار است با تشکیل ۳۰۰ هزار اکیپ در سطح کشور که آنها را از پیش تجهیز کرده‌ایم برای بیماریابی و مقابله با این ویروس به تک‌تک خانه‌های مردم بفرستیم. این طرح هم مانند بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در سطح کشوری عمل خواهد کرد.» او بهبودی 175 بیمار را خبر خوبی دانست اما نسبت به بی‌توجهی به هشدارها گلایه کرد: «با اینکه به مردم اعلام کرده بودیم که در دوره پیک بیماری هستیم و از آنها خواسته‌ایم در خانه بمانند و از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند، باز هم گزارش‌هایی داشته‌ایم که این سفرها از نقاط آلوده به سایر نقاط ادامه دارد. این موضوع منجر شد تا قرنطینه را در مدخل شهرها بیش از پیش جدی بگیریم.» او باز هم از مردم خواست تا مراسم ختم، عروسی و غیره را برگزار نکنند و همچنین مساجد نیز تراکم جمعیت را به حداقل ممکن برسانند. عملیات سرکوب کرونا
 فرمانده نیروی زمینی ارتش هم با اعلام اینکه هیچ مورد مبتلا به کرونا در پادگان‌های ارتش دیده نشده، می‌گوید که می‌خواهند بیمارستان‌های تهران ضدعفونی شوند. پیش از این، وزیر بهداشت گفته بود که از ظرفیت ارتش برای مقابله با کرونا استفاده می‌شود. حالا نیروی انتظامی هم پای کار آمده! دیروز صبح که  تهرانی‌ها به سطح شهر آمدند، با ماشین‌های یگان ویژه ناجا مواجه‌ شدند که روی آنها نوشته شده بود: «عملیات سرکوب کرونا.» انتشار تصاویر این ماشین‌ها بازخوردهای زیادی داشت. ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی در توضیح این اقدام گفت: «عملیات یگان‌های ویژه ناجا جهت گندزدایی و ضدعفونی‌کردن مراکز عمومی و تجمع مردم، خیابان‌ها و معابر و... در تهران و 6 استان هدف آغاز و درصورت لزوم و نیاز در سایر استان‌ها نیز این عملیات‌ها اجرایی می‌شود.»
جانشین فرمانده ناجا با اشاره به راه اندازی و فعالیت قرارگاه عملیاتی پدافند زیستی ناجا در راستای کنترل و مهار ویروس کرونا اعلام کرد: «با هماهنگی مراجع ذیربط، عملیات یگان های ویژه ناجا جهت گندزدایی و ضدعفونی کردن مراکز عمومی و تجمع مردم، خیابان ها و معابر و ... از امروز در تهران و شش استان هدف آغاز و در صورت لزوم و نیاز در سایر استان ها نیز این عملیات ها اجرایی خواهد شد.» وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره عملیات سرکوب کرونا توسط فرماندهی یگان های ویژه ناجا، هم گفت: «یگان های ویژه ناجا همیشه حافظ امنیت و آرامش جامعه بوده و نقش خود را در این حوزه به خوبی ایفا کرده و امروز نیز همه ظرفیت های این یگان اعم از خودروهای آب پاش، سمپاش و سایر تجهیزات جهت ضدعفونی و گندزدایی در اختیار سازمان های متولی قرار گرفته است.»