شِکوه از بازار سیاه ماسک

طی روزهای اخیر، با شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور و افزایش تقاضا برای خرید لوازم بهداشتی نظیر ماسک و ژل‌های ضدعفونی‌کننده، برخی از این اقلام با قیمت‌های سرسام‌آور چند ده برابری در بازارهای غیررسمی به فروش رسید. همین امر موجب شد وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری او را از منظر رئیس شورای عالی امنیت ملی خطاب قرار دهد و نسبت به کمبود ماسک در سراسر کشور اعتراض کند.
به نظر می‌رسد دکتر نمکی، وزیر بهداشت به این دلیل روحانی را با عنوان «رئیس شورای عالی امنیت ملی» خطاب قرار داده است که احساس می‌کند کمبود ماسک با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا به موضوعی امنیتی تبدیل شده، چرا که ممکن است سلامت جامعه را به خطر بیندازد.
وزیر بهداشت در نامه‌اش خطاب به حسن روحانی نوشته است: «آیا رواست گروهی دل به دریای آلودگی جهت رهایی مردم بزنند و گروهی لباس و ماسک اینان و بیماران‌شان را در انبارها برای سودجویی صد برابری یا قاچاق به دیگر کشورها تلنبار کنند؟»
در بخش دیگری از نامه ‌آمده است: «به استحضار می‌رسد با پیش‌بینی اینجانب از احتمال ورود ویروس کرونای جدید به کشور، طی نامه‌ای به گمرکات کشور اعلام نمودم صادرات و خروج ماسک تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شود و همکارانم را مأمور کردم تا با قیمت مناسب تولیدات داخل را خریداری و جهت روز مبادا ذخیره کنند. متأسفانه علیرغم پیگیری فراوان، مقدار اندکی خریداری و بقیه تولیدات کشور وارد بازار سیاه شد. متأسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک‌میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم در کجا انباشته شده. همکاران اینجانب به‌دلیل اجبار شبانه‌روز در بازارهای مختلف و در نقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند.» او در ادامه این سوال را مطرح کرده که «در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب در سخت‌ترین شرایط ممکن روز و شب در بخش‌های آلوده پروانه‌وار گرد مردم می‌گردند و خواب و آرامش و سلامتی را قربانی سلامت و راحتی مردم می‌کنند، در ایامی که احتمال آلودگی مردم به‌دلیل نبود اقلام حفاظتی و پیشگیرانه در خطر است، این شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطر جمعی دارد که این‌گونه جسورانه روبه‌روی مردم و مسئولان می‌ایستد و به راحتی اعلام می‌کند که 200میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند؟ آیا رواست گروهی دل به دریای آلودگی جهت رهایی مردم بزنند و گروهی لباس و ماسک اینان و بیماران‌شان را در انبارها برای سودجویی صد برابری یا قاچاق به دیگر کشورها تلنبار کنند؟»


نمکی در پایان نامه خود تأکید کرده است: «اینجانب تردید ندارم اگر عزم دستگاه‌های کشور بر حل مشکلی به این سادگی باشد نباید این‌قدر شرمسار مردم و همکاران‌مان در سراسر کشور باشیم.» دادستان کل کشور: اخلال در نظام سلامت مصداق فساد فی‌الارض است
در واکنش به نامه گلایه‌آمیز وزیر بهداشت، محمدجعفر منتظری با انتشار نامه‌ای ضمن تشکر از او برای مبارزه با کرونا در کشور تصریح کرد: « به اطلاع می‌رساند اخلال در نظام سلامت مردم و اقدامات مجرمانه در راستای جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد برابر ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی نه‌تنها جرم محسوب می‌گردد، بلکه مجازاتی در حد مجازات افساد فی‌الارض دارد. از این روی، مقتضی است به مسئولان ذی‌ربط در سراسر کشور اعلام فرمایید موارد مربوط اعم از احتکار، عدم عرضه مواد شوینده، ماسک و سایر اقلامی که در جهت پیشگیری یا درمان مبتلایان به کرونا موثر هستند را با قید فوریت به دفتر اینجانب ارسال و اعلام دارند تا نسبت به پیگیری آن به‌صورت فوق‌العاده اقدام گردد. اضافه می‌نماید قوه قضائیه اقداماتی را در جهت مقابله با جرم مذکور در دست اقدام دارد که به‌زودی مراتب به اطلاع خواهد رسید.»
پیگیری‌های «شهروند» نشان می‌دهد که با ورود کشور به مرحله بحران پس از شیوع ویروس کرونا، وزارت بهداشت از برخی شرکت‌های داروسازی و تولید‌کننده محصولات بهداشتی خواسته به‌طور خاص به تولید اقلامی نظیر ماسک، ژل‌های ضدعفونی‌کننده و الکل بپردازند. اما شواهد امر نشان می‌دهد که این اقدام هنوز نتوانسته نیاز بازار را تأمین کند و هنوز این اقلام یا کمیاب است یا به قیمت بالا در برخی فروشگاه‌های غیرمجاز به فروش می‌رسد.