تعیین تکلیف بودجه 99 با حکم حکومتی

گروه سیاسی/  بالاخره بودجه سال 99 در مجلس تعیین تکلیف شد؛ این بار با حکم حکومتی. اتفاقی که برای اولین بار در ایران رخ می‌دهد. در هفته‌های اخیر دو موضوع دست به دست هم دادند تا بودجه این بار با این شکل تعیین تکلیف شود؛ اول رد کلیات لایحه در جلسه هفته قبل مجلس و بعد از آن هم تعطیلی جلسات صحن علنی با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا. دو اتفاقی که همزمان شدن آنها با همدیگر می‌رفت تا کار بودجه سال بعد را حتی به نیمه دوم تابستان بکشاند، چیزی که می‌توانست رکورد طولانی‌ترین تأخیر در تصویب قانون بودجه سالانه کشور باشد؛ حالا اما حتی دیگر بحث بودجه چند دوازدهم هم مطرح نیست و دولت سال جدید را با قانون بودجه قطعی آغاز خواهد کرد. خبری خوب هم برای قوه مجریه که نبود بودجه کارهایش را پیچیده‌تر نمی‌کند و هم برای کارمندان و کارکنان دولتی که از ابتدای سال درصد افزایش حقوق خود را دریافت خواهند کرد.
کمتر کسی فکرش را می‌کرد که اوضاع کشور در هفته‌های پایانی سال اینگونه با ویروس جدید، پیچیده شود. فشار تحریم‌ها، افت فروش نفت و سخت‌تر شدن مبادلات بانکی و مالی کشور آنقدرها جدی بود که مسئولان و خصوصاً دولتی‌ها را از کشیده شدن کار تصویب بودجه به سال بعد و شروع سال 99 بدون داشتن قانون بودجه نگران کند. نگرانی که رد کلیات بودجه 99 و بلافاصله بعد از آن تعطیلی جلسات مجلس هم آن را جدی‌تر کرد. اگر هم کار به آن سوی سال جدید می‌کشید بحث تشکیل مجلس جدید و نبود وقت برای مجلس فعلی هم مطرح بود. در چنین شرایطی تنها راهکاری که هیأت رئیسه و کمیسیون تلفیق بودجه به آن رسیدند این بود که از نمایندگان اجازه بگیرند و همان مصوبه کمیسیون تلفیق را طبق اصل 85 قانون اساسی به‌عنوان مصوبه مجلس به شورای نگهبان بفرستند. اما اینجا باز هم دو مشکل بود؛ اول اینکه اصل 85 قانون اساسی ناظر به قوانین دائمی است که اجازه می‌دهد مجلس اختیار تصویب آنها را به کمیسیون‌ها بدهد و دوم هم اینکه برای گرفتن رأی رسمی مجلسی‌ها باید حتماً جلسات علنی برگزار می‌شد؛ اقدامی خلاف دستور ستاد مبارزه با کرونا. آن هم در شرایطی که هر روز خبر درگیری یکی از نمایندگان با این بیماری منتشر می‌شود. در چنین شرایطی تنها راهکار برای مجلس گرفتن دستور رهبری بود. آن‌طور که عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس به خانه ملت گفته علی لاریجانی در نامه‌ای سه صفحه‌ای تمام اقدامات مجلس و وضعیت فعلی را برای رهبری شرح داده و از ایشان خواسته است که از یک سو مصوبه کمیسیون تلفیق درباره بودجه 99 به‌عنوان مصوبه مجلس تقدیم شورای نگهبان شود و از سوی دیگر سرپرستی سرپرست فعلی وزارت جهاد کشاورزی تا زمان برگزاری جلسات علنی مجلس و جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی، تداوم داشته باشد. رهبری هم با هر دوی این پیشنهادات موافقت کرده‌اند. البته قبل از آنکه رئیس مجلس این درخواست را با رهبر معظم انقلاب مطرح کند، هیأت رئیسه مجلس به‌صورت استمزاجی از نمایندگان درباره این کار نظرخواهی کرده و آن‌طور که روز دوشنبه یک عضو هیأت رئیسه به روزنامه ایران خبر داد بیش از 190 نفر از نمایندگان با این کار موافقت کرده‌اند. حالا آن‌طور که نایب رئیس مجلس می‌گوید: «براساس مجوز رهبر معظم انقلاب اگر شورای نگهبان به برخی از مواد لایحه بودجه سال 99 ایراد بگیرد، این موارد در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مورد بررسی و اصلاح قرار خواهد گرفت.» اسد‌الله عباسی، سخنگوی هیأت رئیسه هم به «ایسنا» گفته که فعلاً هم هیأت رئیسه مجلس برای بررسی لایحه بودجه در شورای نگهبان مشغول رایزنی با این نهاد است. با این ترتیب کشور قطعاً با آغاز سال 99 بدون قانون بودجه نخواهد بود و مشکل دیگری برای اداره کشور بر مشکلاتی نظیر تحریم، افزوده نمی‌شود.

برش


متن پاسخ دفتر رهبر معظم انقلاب به نامه رئیس مجلس

جناب آقای دکتر لاریجانی دام توفیقه / رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم،
نامه شماره ۹۳۸۳۲/۱۰/د مورخ ۱۲ / ۱۲ /۱۳۹۸ جنابعالی مبنی بر استیذان نسبت به کیفیت تصویب بودجه ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی و ادامه کار سرپرست وزارت کشاورزی – با توجه به عدم امکان تشکیل جلسه علنی براساس دستورالعمل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا – به استحضار رهبر معظم انقلاب مدظله العالی رسید. معظم له با هر دو پیشنهاد ذیل نامه مذکور موافقت فرمودند.
محمدی گلپایگانی