پارلمان مجازي براي لايحه بودجه شكل مي‌گيرد

آرمان ملي- رضا پورحسين : اين روزها پس از تعطيلي مجلس شوراي اسلامي به دليل شيوع ويروس کرونا برخي با مطرح کردن صحبت‌هايي به مجلس اتهاماتي وارد کردند که در راستاي بررسي بودجه سال 99 کم‌کاري کرده است و در زمان مقرر و قبل از برگزاري انتخابات مجلس مي‌توانستند آن را نهايي کنند. امري که به نظر مي‌رسد با توجه به زماني که لايحه بودجه ارائه شد غيرممکن بود و پس از انتخابات مجلس نيز با تاکيد وزير بهداشت و به علت ارتباط گسترده نمايندگان مجلس با مردم احتمال شيوع گسترده آن را بيشتر مي‌کرد و هيچ کارشناسي در اين زمينه برگزاري جلسات علني و غير علني مجلس را به صلاح نمي‌دانست. امري که عملا بسياري بر آن چشمان خود را بستند و صرفا به نقد غير اصولي مي‌پردازند. مقوله‌اي که «آرمان ملي» را بر آن داشت تا گفت‌وگويي با سيده فاطمه حسيني، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي داشته باشد که در ادامه مي‌خوانيد:
روند بررسي بودجه سال 99 تا پيش از اتفاقات اخير چگونه پيش رفت؟
مجلس مطابق زمان بندي آيين‌نامه داخلي مجلس به لايحه دولت در زمينه بودجه سال 1399 کل کشور رسيدگي کرد، کميسيون تلفيق پس از پايان مهلت قانوني نمايندگان در کميسيون‌هاي تخصصي جهت بررسي و ارائه پيشنهادات بر روي لايحه طبق زمان بندي آيين‌نامه داخلي مجلس تشکيل جلسه داد و براي بررسي بودجه به طور منظم و در سه شيفت جلسات خود را تشکيل داد. پس از تصويب کليات و رسيدگي به جزئيات ماده واحده گزارش کميسيون تلفيق بودجه در اين رابطه جهت چاپ براي هيات رئيسه ارسال شد و نمايندگان پس از چاپ گزارش طبق آيين‌نامه براي ارائه پيشنهادات مهلت داشتند که اين تاريخ با ايام حوزه انتخابيه نمايندگان و نيز هفته قبل از انتخابات تلاقي داشت. پس از انتخابات نيز مجلس جلسه علني برگزار شد و مجلس با کليات بودجه 99 با راي بالايي مخالفت کرد و طبق قانون و آيين‌نامه معمول مجلس ادامه بررسي اين امر به دولت و دولت پس از آن به مجلس و مجددا کميسيون تلفيق واگذار شد. تا اينجاي بررسي بودجه طبق آيين‌نامه بود. بودجه 99 در کميسيون تلفيق مجددا پس از ارجاع از دولت بررسي شد و پيشنهاداتي در اين زمينه نيز در جلسات کميسيون مطرح شد. ايرادات مورد بررسي قرار گرفت و برخي پيشنهادات به تصويب رسيد و گزارشي از سوي کميسيون آماده گرديد تا مجددا در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي قرار گيرد. در اين برهه زماني بود که تشکيل جلسه علني با نظر هيات رئيسه و گرفتن نظرات نمايندگان و پيرو نامه وزير بهداشت و تاکيد بر مثبت بودن تعداد قابل ملاحظه اي از تست‌هاي کروناي نمايندگاني که تست داده بودند به تعويق افتاد. هيات رئيسه ضمن بررسي نظر نمايندگان براي اجراي اصل 85 قانون اساسي رسيدگي بودجه را به کميسيون تلفيق بودجه ارجاع داد تا کميسيون گزارشي از بررسي‌هاي نهايي خود را به شوراي نگهبان ارسال کند که بودجه سال 99 نهايي شود.
برخي معتقدند مجلس در روند بررسي بودجه سال 99 وقت را هدر داد و مي‌توانست قبل از انتخابات در اين مورد به جمع‌بندي برسد، ‌آيا چنين چيزي امکان‌پذير بود؟


پيش از برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي کميسيون تلفيق يکي از فشرده‌ترين سال‌هاي خود را سپري کرد. کميسيون تلفيق بودجه از زماني که لايحه توسط دولت به مجلس ارائه شد و کميسيون‌ها نظرات خود را در رابطه با آن به جمع بندي رساندند و مهلتي که مقرر بود براساس آيين‌نامه تا به جزئيات آن رسيدگي شود به اتمام رسيده بود، پيشنهادات ساير کميسيون‌ها به کميسيون تلفيق ارائه شد و کميسيون تلفيق بدون لحظه اي درنگ جلسات خود را تشکيل داد و حداقل مشابه با تمام ادوار اين جلسات فشرده برگزار شد. در تمام طول هفته اين جلسات در سه نوبت برگزار مي‌شد. در همين راستا در تلاش بوديم تا گزارش نهايي پيش از انتخابات ارائه شود که اين امر نيز اتفاق افتاد و عملا گزارش به نمايندگان ارائه شد و نمايندگان در يک بازه قانوني آن را مورد بررسي قرار دادند و پس از آن در حالي که يک هفته تا آغاز انتخابات مجلس باقي مانده بود اين گزارش و پيشنهادات نمايندگان بر روي آن آماده رسيدگي در صحن علني بود. با توجه به آيين‌نامه‌ها عملا بررسي آن در برهه‌اي از زمان که انتخابات برگزار مي‌شود ممکن نبود. پس با نگاهي به زمان‌بندي‌ها از زماني که دولت لايحه را ارائه داد تا زماني که گزارش از کميسيون تلفيق به صحن علني رسيد، نه تنها زمان از دست نرفت بلکه از آن به بهترين نحو استفاده شد.
با توجه به مواردي که ذکر شد، آيا اراده خاصي براي تخريب مجلس در اين برهه زماني به وجود آمده است؟
همواره با مقوله اي مواجه بوده ايم که به نحوي قصد تخريب مجلس و رکن اصلي مردمسالاري را داشته است. در همين راستا برخي به دنبال فرصتي هستند تا سريعا عملکرد مجلس را زير سوال ببرند. که در اين برهه زماني تعطيلي مجلس بهانه‌اي شد تا اين اقدامات صورت گيرد. البته بايد توجه کرد که تعطيلي اين روزهاي مجلس به معناي تعطيلي فيزيکي صحن علني به معني تعطيلي فعاليت‌هاي مجلس نيست. در همين راستا پارلمان مجازي در دستور کار قرار گرفته است و در هفته جاري عملياتي مي‌شود. علاوه بر اين با وجود همه اين تعاريف در اوج بحران شاهد بوده‌ايم که کميسيون بهداشت و کميسيون تلفيق باز هم فعاليت خود را آن هم با استقبال ساير نمايندگان پيگير تداوم بخشيده‌اند و جلسات فوق‌العاده با وزرا و مسئولان ذي‌ربط را با حضور تعداد زيادي از نمايندگان برگزار مي‌کنند و در همين ايام بسياري از موارد با نظارت و پيگيري و فشار مجلس صورت مي‌پذيرد.