رئیس‌جمهوری در واکنش به گزارش دیوان محاسبات: در نظارت بر بودجه خودی و غیرخودی نداریم

روز سه شنبه دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه ۹۷ را منتشر کرد که البته در آن از تخلفات و انحرافات بودجه‌ای رونمایی شد. براساس گزارش دیوان محاسبات ۴.۸ میلیارد دلار از ارزهای دولتی مابازای واردات کالا نداشته، دومیلیارد‌ و ۷۰۰ میلیون دلار ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای غیراساسی اختصاص یافته است. همچنین ۱۱ هزار میلیارد تومان انحراف در خصوصی‌سازی‌ها دیده شد. این گزارش دیوان اما با واکنش رئیس‌جمهوری روبه‌رو شد. حسن روحانی دیروز در واکنش به انتشار گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ از سوی دیوان محاسبات کشور گفت: یک سازمان نظارتی قبل از تهیه یک گزارش مگر با مسئولان دولتی قهر است؟ این گزارش را که خود مسئولان دولتی به او دادند؛ این سازمان باید با مسئولان دولتی صحبت کند و بگوید که می‌خواهم چنین گزارشی را منتشر کنم. چون من بخشی گزارش را شنیدم و دیدم که اشکالاتی وجود دارد، همه دستگاه‌ها باید پاسخ دهند.
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری در واکنش به انتشار گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ از سوی دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: نظارت کار بسیار خوبی است و در قانون اساسی ما پیش‌بینی شده و دستگاه‌های نظارتی اعم از وزارت اطلاعت، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات حتما باید کار خود را طبق قانون و بدون ملاحظه انجام دهند؛ اما این دستگاه نظارتی دیوان محاسبات برای همه آنهایی است که از بودجه دولت استفاده می‌کنند.
وی گفت: دولت دو وظیفه دارد؛ یکی اداره اجرائیات است و دیگری اداره کل کشور است. بودجه و سامان اداری و استخدامی که مربوط به همه دستگاه‏ها است در اختیار رئیس جمهوری است؛ اینجا دیوان محاسبات برای نظارت و محاسبه اینکه این پول‌ها چگونه خرج شده است، باید هر که از بودجه استفاده می‌کند را بررسی کند؛ دولت، قوه قضائیه و قوه مقننه و همچنین نهادهای نظامی و انقلابی و فرهنگی از بودجه استفاده می‌کنند و بودجه کشور در یک جا مصرف نمی‌شود؛ نظارت ما باید نظارت عام باشد نه اینکه همه نظارت را روی یک دستگاه بگذاریم و سایرین را فراموش کنیم.
روحانی افزود: نظارت انجام شود، اما به صورت عام چراکه اینجا خودی و غیرخودی نداریم بلکه همه خودی هستیم و هرکه از بودجه استفاده می‌کند خودی است.


رئیس ‌جمهوری همچنین با انتقاد از نحوه اعلام گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ از سوی دیوان محاسبات کشور خاطر نشان کرد: یک سازمان نظارتی قبل از تهیه یک گزارش مگر با مسئولان دولتی قهر است؟ این گزارش را که خود مسئولان دولتی به او دادند؛ این سازمان باید با مسئولان دولتی صحبت کند و بگوید که می‌خواهم چنین گزارشی را منتشر کنم.
روحانی با اشاره به توضیحات رئیس کل بانک مرکزی درباره گزارش منتشر شده از سوی دیوان محاسبات کشور خاطر نشان کرد: چون من بخشی گزارش را شنیدم و دیدم که اشکالاتی وجود دارد، همه دستگاه‏ها باید پاسخ دهند؛ این به معنای آن نیست که دولت از نظارت بدش می‏آید؛ خیر، بلکه ما خیلی از نظارت خوشمان می‌آید و از آن استقبال می‌کنیم اما می‌گوییم نصفه و نیمه کار نکنیم و اینگونه نباشد که سر سفره‏ای سالاد بگذاریم و غذا را فراموش کنیم‏ یا اینکه بر سر سفره‏ای غذا را بگذاریم و سالاد را فراموش کنیم و بگوییم که دفعه بعد هر دو را با هم می‏آوریم؛ یک سفره همه چیزش با هم است.
وی تاکید کرد: هر کس از بودجه استفاده می‌کند باید مورد نظارت باشد و دیوان محاسبات راجع به آنها مواردی را که لازم است، بیان کند. از دوستان خواهش می‌کنم بیانشان به گونه‏ای نباشد که مردم را دچار شبهه کند؛ من بخشی از گزارش را که راجع به ارز بود شنیدم؛ آن بخش که من شنیدم صددرصد غلط بود. کاملا بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور مشاهده می‌شود و برای ما خیلی بد است که یک دستگاه نظارتی حرفی بزند و از قوانین و مقررات کشور آگاه نباشد.
رئیس‌جمهوری اظهار کرد: از همه بخش‌ها می‌خواهم که پاسخ لازم به این گزارش را ارائه کنند و این پاسخ نیز نه به خاطر دفاع از دولت، بلکه به جهت دفاع از حق و واقعیت است و اینکه دستگاه‏ها مراقبت کنند و بدانند که هر چیزی را نمی‌توانند بدون اعلام بیان کنند، بلکه باید دقت لازم را داشته باشند.
حسن روحانی در ادامه جلسه روز گذشته هیئت وزیران با اشاره به درگیری کشور با بیماری کرونا اظهار کرد: در شرایط امروز مهم‏ترین دغدغه مردم ما سلامت و معیشت است و ما باید کاری کنیم که همزمان با بیماری و بیکاری مبارزه کنیم و اگر بتوانیم این دیدگاه جامع را به خوبی اجرایی کنیم، ان‌شاءالله گام‏به‏گام می‏توانیم شرایط کشور را به سمتی هدایت کنیم که برای مردم ما مطلوب باشد.
وی خاطر نشان کرد: در مسئله ویروس کرونا که تبدیل به معضلی برای همه کشورهای جهان شده است و همه دنیا تحت تاثیر این ویروس و شرایط جدید قرار گرفته، برای اولین بار است که نام یک بیماری به یک معیار تاریخی برای محاسبات تبدیل شده است؛ دوران کرونا و دوران پسا‏کرونا.
وی افزود: در کشورهایی بوده که بیمار به بیمارستان مراجعه کرده و تخت وجود داشته اما یا پرستار نبوده یا بخش مراقبت ویژه نتوانسته آن بیمار را پذیرش کند؛ اما در کشور ما طی ماه‌های اخیر هیچ موردی نداشتیم که کسی به بیمارستان‏ها مراجعه کند و با درهای بسته مواجه شوند یا اینکه به دلیل فقر مالی نتواند بستری شود.
رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: کار سومی که دولت باید انجام می‌داد، تهیه لوازمی اعم از کیت تشخیص، وسایل مربوط به تنفس مصنوعی، دستکش، ماسک و مواد ضد عفونی کننده بود که برای بهداشت عمومی مردم و تجهیز بخش درمانی ضرورت داشت؛ در زمینه تامین این تجهیزات تلاشی همه جانبه آغاز شد و همه به میدان آمدند. خوشبختانه امروز در زمینه تامین ماسک‌های ‏N۹۵‏، ماسک‏های جراحی یا دارو همه نیازها به صورت روزانه تامین می‌شوند. بخش اعظمی از نیازهای مردم در این زمینه تامین شده و سایر نیازها نیز طی روزهای آتی تامین خواهد شد؛ شرایط کشور ما در این زمینه با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست و کار بزرگی انجام شده است.
روحانی اظهار کرد: چهارمین وظیفه دولت تامین مایحتاج ضروری مردم است. در طول این مدت نشده که مردم به فروشگاهی مراجعه کنند و با قفسه های خالی مواجه شوند؛ موضوعی که بسیاری از کشورها دست به گریبان آن بودند. در این زمینه از بانک مرکزی و بخش‌های حمل و نقل و گمرک تشکر می کنم؛ چراکه در این مدت ترددها در کشور به دلیل دستورات بهاشتی کاهش یافته، اما در زمینه حمل کالا و بار در ماه‌های اسفند و فروردین تردد کامیون‏ها بیشتر از سال‏های قبل بوده که این نشان می‌دهد که همه به صحنه آمدند و جهادی عمومی و همگانی را شاهد بودیم و مردم در نیازهای ضروری و عمومی خود دچار مشکل نشدند.
سایر اخبار این روزنامه
دو فوریت طرح اصلاحی نمایندگان علیه رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان به تصویب رسید محمدرضا ستاری کرونا، نفت و نبرد ژئوپلتیک آمریکا کمک‌های خود به سازمان جهانی بهداشت را قطع کرد جنگ کرونایی ترامپ با WHO صندوق بین‌المللی پول: ارزیابی درخواست وام ایران نیاز به زمان دارد اهالی موسیقی در گوشه و کنار دنیا با هنرشان به جنگ ویروس تازه‌وارد آمدند آوای موسیقی در عصر کرونا «ابتکار» دلایل و چالش‌های تخلفات مطرح شده در گزارش تفریغ بودجه 97 را بررسی می‌کند تداوم شرایط کرونایی، کسب و کارهای سفر را از پا می‌اندازد؟ موج دوم بیکاری در صنعت گردشگری رئیس‌جمهوری در واکنش به گزارش دیوان محاسبات: در نظارت بر بودجه خودی و غیرخودی نداریم پس از برنی سندرز، باراک اوباما هم از نامزدی جو بایدن حمایت کرد وحدت دموکرات‌ها برای نجات آمریکا عضو کمیسیون برنامه مجلس مطرح کرد امکان بازپس‌گیری حق عضویت پرداختی ایران به صندوق بین‌المللی پول آیا فاصله‌گذاری هوشمند همان ایمنی گله‌ای است؟ زیر و بم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در دو راهی نان و جان