کشتن جوجه یک روزه کسب و کار من است!

سرویس جامعه جوان آنلاین: ماله‌کشی پس از این فیلم‌های دهشتناک، دردناک‌تر است؛ قاتلان جوجه‌ها گفته‌اند جوجه‌کشی «امری متداول است»! آن‌ها که کسب و کارشان جوجه‌کشتن است گویی بویی از انسانیت نبرده‌اند که هیچ، حتی بدیهیات اخلاقی، حقوقی و عرفی را هم به سخره گرفته‌اند. چنین کسانی با چنین عقاید من‌درآوردی‌ای نه تنها شایسته اتصاف به صفت اشرف مخلوقات نیستند، چه یحتمل یکی از مصادیق آیه شریفه «اولئک کالانعام بل هم اضل» صاحبان چنین عقاید صد من یه غازی هستند.
گناه جوجه یک روزه چیست که باید کامیون کامیون زنده به گور شود؟! چون نهاده‌های دامی گران است و صرف نمی‌کند جوجه را پرورش داد؟! یا، چون دستان پلیدی قصد کرده‌اند با تشنج‌آفرینی به این و آن فشار وارد کنند و قیمت گوشت مرغ را بالا بکشند یا هر نیت پلید دیگری؟! اخلاق، عرف و حقوق، حتی در لیبرال‌ترین مدل حکمرانی هم چنین چیزی را تجویز نمی‌کند؛ چه رسد به شرع مقدس اسلام که قواعد تخطی‌ناپذیری حتی در باب حفظ اشجار دارد؛ قواعد شارع در لزوم حفظ احترام حیوانات که خودش قصه مفصل دیگری است.
لعنت خدا بر حیوان آزار
در کنزالعمّال از پیغمبر اسلام (ص) آمده است: آیا درباره این بى زبانى که خداوند در اختیار تو گذاشته است، از خدا نمى ترسى؟! او از درد و رنجى که به وى مى رسانى نزد من شکایت کرد. اگر ستمى که به حیوانات مى کنید بر شما بخشیده شود، بسیارى از گناهان شما بخشوده شده است. لعنت خدا بر کسی که حیوانی را مثله کند.


این احادیث و چندین و چند حدیث دیگر، پایه قواعد فقهی – حقوقی‌ای در اسلام شده که وفق آن، حیوان آزاری ممنوع و انجام‌دهنده آن مورد عتاب و مجازات است. از همین رو ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی درباره حیوان‌آزاری چنین جرم‌انگاری کرده است: «هر کس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ۳ میلیون ریال محکوم خواهد شد.»
همچنین حجت‌الاسلام مهدوی ارفع در این زمینه گفته است: اگر برای معدوم کردن جوجه‌ها دلیل عقلی و شرعی وجود داشته باشد، حرمت برداشته می‌شود، اما نداشتن صرفه اقتصادی قابل قبول نیست و این کشتار شرعاً حرام است.
با تمام این‌ها معاون وزیر جهادکشاورزی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به‌راحتی گفته است «ماهانه ۳ میلیون جوجه نر معدوم می‌شود و این روال عادی است».
برخورد شدید با مجرمان جوجه‌کش
اما به دنبال انتشار فیلم‌هایی از معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه و زنده به گور کردن آنها، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، گفت: این اقدام غیر انسانی و غیر علمی است و ما به تمام واحد‌های تولیدکننده جوجه در تهران اخطار داده‌ایم که اگر اقدام به چنین کاری کنند با آن‌ها به شدت برخورد خواهد شد.
سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه نامه‌ای برای دادستانی استان تهران و استانداری تنظیم شده است که بتوانیم با ابزار قانونی جلوی این اتفاق را بگیریم، تأکید کرد: این جوجه‌ها صاحب روح و جان هستند و زنده به گور کردن آن‌ها هر وجدانی را به درد می‌آورد.
احمد امیرآبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس هم معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه را «غیر انسانی» عنوان کرد و از دادستان تهران خواست که به عنوان مدعی‌العموم به این قضیه ورود پیدا و با سیاستگذاران و تصمیم‌گیران برخورد کند.
یکسری سیاست‌های غلط دولتی هم به موضوع جوجه‌کشی دامن زده و باعث شده این عمل وقیحانه، به یک روال عادی تبدیل شود. در همین خصوص، مجتبی ایزدخواه، نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفته است: تحقیقاتی که دو، سه سال اخیر داشتم و نتایجی که به آن رسیدم این است که صنعت مرغداری رشد کمی خوبی داشته منتها سهم بری عادلانه عوامل در آن رعایت نشده. یعنی چه؟ یعنی ما در حلقه‌هایی از این زنجیره مثل مرغداری‌ها و تولید جوجه شاهد تکثر بالا هستیم که تعداد زیادی واحد مرغداری و جوجه داریم، اما در حلقه هایی، از جمله کشتارگاه‌ها دچار شبه انحصار هستیم لذا اتفاقی که افتاده، کشتارگاه‌ها مرتب سود می‌کنند و مرغدار‌ها ضرر می‌کنند و به‌خصوص در شرایط بحرانی مثل امروز آسیب‌های جدی می‌بینند. این معدوم‌سازی به‌خاطر گران شدن انجام نمی‌شود، این‌ها به‌خاطر این است که مرغداری‌هایی که خریدار این جوجه‌ها هستند الان نمی‌خرند، چرا؟ چون این‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند برای ایام شب عید و جشن‌های عروسی رجب و شعبان. مافیا‌هایی که شکل گرفته روی تأمین دان مرغ و ... و واسطه گری‌های اضافه‌ای را که رخ داده رفع کنیم تا تولید‌کننده سرپا بماند. در استانی که به فرض ۳۰۰ مرغداری وجود دارد و فقط یک کشتارگاه، معلوم است که طبیعتا این انحصار، دائم مرغداری‌ها را استثمار می‌کند. دولت باید در این موارد ورود کند که متأسفانه نکرده است.