سرریز سد‌ها و فروکش کرونا

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رضا اردکانیان ابتدای فروردین ماه ۹۹ از افزایش ۴۰ درصدی مصرف آب آشامیدنی با کیفیت در برخی شهر‌ها در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و از مردم خواست در مصرف آب شرب صرفه‌جویی کنند، اما بعد از اظهارات وزیر پیوسته شاهد لبریز شدن سد‌های کشور یکی پس از دیگری به دلیل افزایش بارندگی‌ها بودیم.
آبگیری ۶۲ درصد مخازن سد‌های کشور
در همین رابطه مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران۵ فروردین۱۳۹۹ در حاشیه بازدید از سد استقلال میناب گفت: خوشبختانه ابتدای سالجاری شاهد بارش‌های خوبی در سطح کشور بودیم که به‌طور متوسط حدود ۱۲ میلی‌متر میزان بارش کشور افزایش پیدا کرد و در حال حاضر حدود ۶۲ درصد مخازن سد‌های کشور آبگیری شده‌است.
محمد حاج رسولی‌ها افزود: با بیان اینکه هم‌اکنون متوسط بارش تا این لحظه در سطح کشور ۲۰۹ میلی‌متر است، تصریح کرد: این میزان نشان از رشد ۱۲ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت ۵۱ ساله بارش کشور است گرچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته‌است.


وی گفت: حتی سد استقلال میناب و سد شمیل و نیان که دو منبع اصلی تأمین آب شرب استان هرمزگان هستند هم سرریز شدند.
مدت‌ها است که سد‌های کشور پس از لبریز شدن از بارش‌های باران یکی پس از دیگری سر ریز می‌شوند به‌طوری که در آخرین مورد سر‌ریز‌شدن سد شهید رجایی در استان ساری خبر‌ساز شده‌است.
سرریز شدن سد شهید رجایی ساری
امسال هم مشابه سال قبل به علت بارش‌های فراوان رحمت الهی، برخی از سد‌های کشور در نخستین ماه سال سرریز شد، از این‌رو به نظر می‌رسد سالی که نکوست از بهارش پیدا است و وضعیت سد‌ها نوید سال پر محصولی را برای کشاورزان منطقه می‌دهد.
سد شهید رجایی در مسیر دودانگه ساری و نزدیک روستای افراچال قرار دارد. فاصله این سد تا مرکز استان در حدود ۴۵ کیلومتر است. این سد علاوه بر تأمین آب مورد نیاز کشاورزی و آشامیدنی، جلوگیری از طغیان رودخانه و تولید برق منطقه‌ای تفریحی هم محسوب می‌شود. حجم مخزن سد شهید رجایی ۱۶۰ میلیون متر مکعب و مساحت ۵۲۰ هکتار به طول ۸۵۰۰ متر است.
سرریز کردن سد جامیشان در کرمانشاه
از سوی دیگر در پی بارش‌های اخیر در کرمانشاه چند سد سرریز کرده‌اند. سد جامیشان در شهرستان سنقرو کلیایی از توابع استان کرمانشاه قرار گرفته و تأمین‌کننده بخش زیادی از نیاز‌های کشاورزی و صنعتی شرق استان است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از سرریز سد جامیشان سنقروکلیایی به دنبال بارندگی‌های چند روز اخیر خبر داد.
بهرام درویشی با اشاره به سرریز سد جامیشان گفت: این سد بعد از بارندگی‌های چند روز اخیر سرریز کرد و مخزن ۵۲ میلیون مترمکعبی آن اکنون پر است.
سرریز شدن سد «کبار» قم
در عین حال سد قوسی مخزنی «کبار» قم یکی از قدیمی‌ترین سد‌های قوسی جهان در پی بارندگی‌های اخیر در استان به آبگیری کامل رسیده و سرریز شده است.
سد «سده» سرریز شد
به دنبال بارندگی ۴/ ۲۶ میلی‌متری در خواف و تکمیل ظرفیت آبگیری، سد «سده» در این شهرستان سرریز شد.
هشدار برای رودخانه کرج
پیش از این د‌ر ۱۱ فروردین ۹۹ اعلام شد که مخزن سد کرج کاملاً پر شده و آب به صورت لب به لب سرریز سد قرار دارد.
سرریز سد چشمه زنه در چهارمحال و بختیاری
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری ۱۱ فروردین ماه ۹۹ از سر ریز شدن سد چشمه زنه با ظرفیت اسمی یک میلیون متر مکعب خبر داد. احمدرضا سدهی سامانی در خصوص مقایسه میزان بارش امسال با میزان سال آبی گذشته و میانگین بلندمدت استان خاطرنشان کرد: بارش‌ها در سال آبی جاری ۴۲۶ میلیمتر تا ۱۰ فروردین سال‌جاری بوده که نسبت به میانگین بلند مدت ۱۲ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد کاهش داشته‌است.
ذخیره ۲۵۰ میلیون‌متر مکعبی آب در سد‌های خاکی چهارمحال و بختیاری
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، ۹ فروردین ۱۳۹۹ گفت: در حال حاضر در پشت ۱۰۰ سد خاکی در چهارمحال و بختیاری حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده‌است.
علی محمدی‌مقدم در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر در پشت ۱۰۰ سد خاکی در چهارمحال و بختیاری حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده‌است، اظهار کرد: این سد‌ها در طول سال حدود چهار بار ذخیره آب دارند و پس از طول یک دوره آب به داخل زمین نفوذ می‌کند.
سد «شیان» سرریز کرد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه ۶ فروردین ۱۳۹۹ با اشاره به ۹۵۳ میلیون مترمکعب بارندگی‌های سال آبی جاری برای سد‌های استان گفت: سد «شیان» اسلام‌آبادغرب نیز در شرایط سرریز قرار دارد.
بهرام درویشی در گفتگو با ایسنا، از بارندگی‌های خوب چند وقت اخیر در استان کرمانشاه یاد کرد و افزود: با وجود این بارندگی‌ها هم اکنون یک میلیارد و ۱۷ میلیون مترمکعب آب پشت سد‌های استان کرمانشاه ذخیره شده‌است.
۹۲ درصد از مخازن آبی استان همدان پُر است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه ۹۲ درصد از مخازن آبی استان همدان پر است، گفت: حجم مخازن فعلی استان همدان ۱۰۰ میلیون مترمکعب است.
منصور ستوده در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سد‌های سرابی و اکباتان درحال سرریز هستند، اظهار کرد: گنجایش مخازن سد‌های بهره‌برداری استان همدان ۱۰ میلیون مترمکعب است.
سرریز شدن سد زیردان چابهار پس از ۸ سال
البته دی ماه سال ۹۸ نیز در پی بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان ۶۴ درصد از حجم سد‌های استان آبگیری شد. در جریان این بارندگی‌ها سد خیرآباد نیکشهر پس از هشت سال، سد زیردان چابهار برای اولین‌بار پس از احداث و سد‌های پیشین و شی کلک چابهار سرریز کرده‌اند.