رد پای مناطق آزاد در بلاتکلیفی 4/8 میلیارد دلار ارز دولتی

محمد حسینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم،‌ با بیان اینکه جلسه‌ای به منظور بررسی گزارش دیوان محاسبات در خصوص بلاتکلیفی 4/8 میلیارد دلار ارز دولتی برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه گزارش 30 صفحه‌ای دیوان محاسبات به همراه اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی و بررسی آن با اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
وی افزود: در سال 97 جمعا حدود 31 میلیارد دلار ارز تخصیص یافته که 25 میلیارد دلار کالا وارد شده است و همچنین 1/6 میلیارد بابت ارز‌های مسافرتی و خدماتی می‌باشد. با توجه به اعلام نرخ ارز در تاریخ بیست و یکم فروردین‌ماه سال 97 به نرخ 4200 تومان، برای واردات کالاهای اساسی و غیر اساسی این نرخ تعلق گرفته است.
به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اجازه به وزارت صمت مبتنی بر تفکیک ثبت سفارش کالاهای اساسی و غیر اساسی مبنی بر دریافت مابه التفاوت نرخ ارز 4200 تومانی و نرخ ارز نیمایی توسط بانک‌های عامل یک موضوع مورد اختلاف است.
حسینی اضافه کرد: موضوع اختلافی بعدی مربوط به عدم اتصال سامانه‌های گمرک و وزارت صنعت و بانک مرکزی است. همچنین  بعضی از اقلام کالایی وارد کشور شده ولی به دلیل عدم تکمیل مدارک هنوز در سامانه گمرک و بانک مرکزی، ترخیص کالا و عدم ایفای تعهدات صورت نپذیرفته است.


وی ادامه داد: این موارد تحت عنوان اظهار نامه‌های در جریان در گمرک عنوان شده است. همچنین تعدادی از تعهدات ارزی مربوط به کالاهای سازمان‌هایی است که در گمرک اظهار و ترخیص نمی‌شود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به ترخیص برخی از اقلام وارداتی در سال 97 از طریق مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: کالاهای وارد شده از طریق مناطق آزاد در سامانه ی گمرک ثبت نمی‌گردد همچنین تعدادی از ثبت سفارش کالا قبل از سال 97 وارد شده که ارز آن در سال 97 تخصیص داده شده است.