شِکوه رئیس‌جمهوری از دو دستگی

 رئیس‌جمهوری روز گذشته در سخنانی در جلسه هیأت دولت با تأکید بر اینکه «کشور چندپارچه و چندپاره به هیچ جایی نمی‌رسد» خواستار اتحاد و وحدت میان دستگاه‌های نظام شد.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی که در جلسه هیأت دولت سخن می‌گفت با بیان اینکه همه چیز در سایه وحدت و یکپارچگی در کشور به دست می‌آید، تأکید کرد: «کشور چندپارچه و چندپاره به هیچ‌جا نمی‌رسد. امروز رئیس‌جمهوری آمریکا مردم این کشور را به اغتشاش دعوت می‌کند. در تاریخ سراغ نداریم که رئیس‌جمهوری یک کشور گروهی از مردم را به اغتشاش در خیابان دعوت و علیه عده‌ای از فرمانداران قانونی مواضع بسیار سخیف اتخاذ کند. این موضوع نشان می‌دهد که آن کشور کاملا به هم ریخته است و نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند.» او یادآور شد: «آمریکایی‌ها امروز در درمان بیماری، بیکاری و استخراج نفت (شیل اویل) خود گرفتار هستند. آنها روزی خود را همه‌کاره دنیا می‌دانستند، اما امروز جزو کشورهای گرفتار دنیا هستند.»
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه از امروزِ آمریکا باید درس عبرت بگیریم، افزود: «کشور ما هم اگر چندپاره بشود، یعنی هر فردی یا هر گروهی در گوشه‌ای بخواهد کار خود را انجام دهد، متحد نباشیم و وحدت نداشته باشیم، دچار مشکل می‌شویم.» روحانی ادامه داد: «برخی گزارش اشتباه یک فرد را بهانه می‌کنند و آن را تکرار می‌کنند و به دستگاه‌های مختلف ارجاع می‌دهند؛ مثلا آن معلمی که اشتباه کرده، متوجه کار اشتباه خود شده و عذرخواهی هم کرده است، اما برخی با بهانه‌جویی دنبال آن اشتباه را می‌گیرند.»
به نظر می‌رسد اشاره حسن روحانی به گزارش رئیس دیوان محاسبات است که در آن ذکر شده بود حدود 5‌میلیارد ارز 4هزار‌ و دویست تومانی سرنوشتی نامعلوم دارد. یک روز پس از این گزارش، روحانی آن را به کلی رد کرد و به دستگاه‌های دولتی دستور داد پاسخ‌ خود را به این گزارش ارایه کنند. در ادامه سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی هر یک گزارش‌های مبسوطی در این‌باره ارایه کردند و گزارش دیوان محاسبات را نادرست خواندند.


اما به نظر می‌رسد روحانی معتقد است برخی از رقیبانش در انتخابات ریاست‌جمهوری‌ سال 96 همچنان در فضای رقابتی به سر می‌برند. روحانی معتقد است رقیبانش در این انتخابات همچنان گزارش رئیس دیوان محاسبات را که به قول روحانی، ارایه کننده‌اش خود به اشتباهات اذعان کرده، دنبال می‌کنند.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «باید یادمان باشد که رقابت انتخاباتی ‌سال ۹۶، سه ‌سال است تمام شده و الان ‌سال ۹۹ است. سال آینده مجددا انتخابات است. باید آن رقابت‌های انتخاباتی را که گذشته است، فراموش کنیم. انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز تمام شده است و اکنون دیگر رقابتی وجود ندارد. همه باید برای کشور و ملت کار کنیم.» روحانی با تأکید بر لزوم سالم و اخلاقی‌بودن رقابت‌های انتخاباتی گفت: «انتخابات ‌سال آینده شروع می‌شود. دعوا و رقابت غیر اخلاقی هیچ زمانی خوب نیست. اگر رقابت هم داریم، آن ‌را سالم و اخلاقی برای ‌سال آینده بگذاریم؛ البته اگر افرادی هم غیر از این می‌خواهند، ‌سال آینده انجام دهند. امسال‌ سال وحدت و اتحاد است. باید دست یکدیگر را بگیریم  و در کنار هم باشیم.»
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه نباید کار مقابله با کرونا را تمام‌شده بدانیم، گفت: «تسلط کادر درمانی و هوشمندی و همکاری مردم ایران در مهار ویروس کرونا افزایش یافته است.» روحانی افزود: «تا اینجا ما موفقیت‌های نسبی در مقابله با این بیماری و ویروس به دست آورده‌ایم، اما اگر فکر کنیم کار را تمام کرده‌ایم و این قدم‌های پایانی است، حتما ضرر کرده‌ایم و ممکن است تمامی زحمات گذشته یک لحظه از دست‌مان برود. زحمت و تلاش ایام عید، این همه مراعات‌ ازجمله روز سیزده به در نباید هدر رود. ما یکپارچگی خود را برای مقابله نشان دادیم و همان روحیه را باید ادامه دهیم.»
او با بیان اینکه چه در تحریم، چه در کرونا همواره در کشور عده‌ای کاسب هستند، گفت: «اینها روز تحریم کاسب تحریم و روز کرونا کاسب کرونا هستند. افکار کودکانه و بچگانه در ذهن اقلیت کوچکی سیر می‌کند که متأسفانه خط را از بیگانگان از بیرون کشور می‌گیرند. اگر متصل هم نباشند، اما هرچه آنها می‌گویند تکرار می‌کنند و بلندگوی آنها می‌شوند و در مورد آمار، درمان، پیشرفت کشور و کارآمدی نظام  تردید ایجاد می‌کنند. این عده همواره در فضای مجازی و رسانه‌های خود دنبال وسوسه هستند و مردم را به اضطراب و بی‌اعتمادی دعوت می‌کنند.»
روحانی با تأکید بر اینکه هیچ دارویی برای درمان کرونا بالاتر از اعتماد و روحیه مردم نیست، گفت: «اگر روحیه مردم و اعتماد به یکدیگر و نشاط روحی بالا باشد، این ویروس کمتر اثر می‌گذارد. وقتی یک جامعه دچار دلهره، تاریکی و اضطراب باشد و آینده خود را تاریک، نامطمئن و به هم ریخته ببیند، تأثیر این ویروس در این شرایط بیشتر می‌شود.»
رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «باید در تمام مراحل همدیگر را تشویق و به یکدیگر کمک کنیم. نباید با بهانه‌جویی موارد و نواقص کوچک را بزرگ کنیم. رسانه‌های ماهواره‌ای بیگانه به اندازه کافی وجود دارند که دروغ بگویند و نواقص را بزرگ کنند؛ نیاز به رسانه‌های داخلی نیست که نواقص را بزرگ جلوه دهند. باید در این شرایط به یاری یکدیگر بشتابیم تا بتوانیم از این روزها عبور کنیم و از ماه رمضان که ماه خیر و برکت است هم بیشترین استفاده را کنیم.» تشکر فرمانده کل قوا از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
رئیس دفتر نظامی فرمانده معظم کل قوا از تشکر معظم‌له از عملکرد و ‏تلاش‌های خوب سپاه خبر داد. سردار سرتیپ بسیجی محمد شیرازی، رئیس دفتر ‏نظامی فرمانده معظم کل قوا در تماس تلفنی با سردار سرلشکر پاسدار ‏حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیام آیت‌الله سید علی ‏خامنه‌ای (مدظله العالی) فرماندهی کل قوا ‏را به مناسبت روز تأسیس سپاه به او ابلاغ کرد. متن پیام فرمانده معظم کل قوا به این شرح است:  ‏
‏«سلام من را به مناسبت روز تأسیس سپاه به آحاد کارکنان سپاه و خانواده‌‏های محترمشان برسانید. از عملکرد خوب و تلاش‌های سپاه تشکر می‌کنم و ‏دعاگویشان هستم.»‏