پلیس به ویدئوی منتشره از سوی سحر قریشی واکنش نشان داد دلجویی شهرداری از پاکبان ویدئوی خانم بازیگر

گروه حوادث: انتشار کلیپی از سحر قریشی، بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی که ادبیات به کار رفته در آن توهین به پاکبانان زحمتکش شهرداری تهران دانسته شده و بسیار مورد انتقاد قرار گرفت، باعث واکنش شهرداری پایتخت و پلیس فتا شد.
در کلیپی که در دو روز گذشته بارها در فضای مجازی بازنشر شد، سحر قریشی، به همراه دوستانش در پارکی مشغول پیاده‌روی است که این بازیگر، با مشاهده پاکبانی که روی نیمکت پارک نشسته، با اشاره به رنگ لباس‌هایش می‌گوید: «ببینین، من با دوستم ست کردم» و به کنارش می‌رود تا با او عکس بگیرد. اما پاکبان، با لحنی خسته به او می‌گوید: «برو؛ برو خانم». سحر قریشی در هنگام دور شدن، به دوستانش با خنده و تمسخر می‌گوید: «همین مونده بود این به من بگه برو». این ادبیات انتقادهای فراوانی را در فضای مجازی نسبت به این بازیگر برانگیخته است. بازیگری که در طول سال‌های گذشته رفتارهای حاشیه‌ساز دیگری هم داشته و آخرین آن، انتشار شایعاتی درباره رابطه‌اش با یکی از بازیکنان لژیونر فوتبال ایران و انتشار عکس‌های آتلیه‌ای دو نفره‌شان بوده است.
دلجویی شهردار منطقه یک تهران از پاکبان کلیپ خانم بازیگر
در همین راستا، دیروز شهردار منطقه یک تهران از پاکبانی که مورد تمسخر یکی از بازیگران قرار گرفت، دلجویی کرد. حمید موسوی با حضور در بوستان نیاوران از پاکبانی که از سوی یک بازیگر زن، مورد رفتار نامناسب قرار گرفته بود، دلجویی کرد و در این دیدار خطاب به این پاکبان گفت: خوشحالیم همکارانی مثل شما داریم که برای سلامتی مردم جان خود را به خطر می‌‌اندازند. جایگاه شما برای ما رفیع است و ارزش کارتان را می‌دانیم. اینکه در این برخورد به خاطر حفظ جان و سلامتی این شهروند فاصله‌گذاری را رعایت کردید نشان می‌دهد که در کار خود مسئولیت‌پذیر هستید. به گزارش شهرنوشت؛ امین سلطانی، پاکبان در  این دیدار در پاسخ به این پرسش که چرا با این هنرپیشه معروف عکس یادگاری نگرفتید و از او خواستید که برود، گفت: چون به ما یاد دادند که برای منتقل نشدن کرونا و حفظ سلامتی مردم باید فاصله خود را با آن‌ها حفظ کنیم .


شکایت مدیریت شهری شهرداری تهران از سحر قریشی
دیروز همچنین عضو شورای شهر تهران با انتشار پستی اینستاگرامی از پیگیری شکایت مدیریت شهری از بازیگر سینما خبر داد. مجید فراهانی در اینستاگرام خود  در واکنش به انتشار کلیپی از سحر قریشی، بازیگر سینما نوشت: برخورد توهین‌آمیز سحر قریشی با یک پاکبان فضای سبز شهرداری قابل پذیرش نیست و درصورت عدم برخورد مناسب بیم ‌آن می‌رود که این ناهنجاری به عرف جامعه تبدیل شود. وی در شرح آنچه در این کلیپ گذشته است، افزود: «روز گذشته در ویدئوی توزیع شده در فضای مجازی بازیگر تلویزیون و سینما، سحر قریشی با خنده و مضحکه کنار رفتگری می‌رود و با تمسخر به دوستانش می‌گوید لباسم را با او ست کرده‌ام و وقتی رفتگر بینوا به او واکنش نشان می‌دهد با حالتی توهین‌آمیز به آن دیگری رفیقش می‌گوید: «همین مانده بود که فقط این به ما بگوید برو...». عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: پاکبانان و کارگران امروز با حداقل حقوق و مزایا بیشترین زحمت را برای رفت و روب ‌و تمیزی شهر و بوستان‌ها می‌کشند و حداقل انتظار  برخورد محترمانه و قدرشناسانه با این فداکاری‌ها داریم. فراهانی تاکید کرد: لذا درصورت عدم عذرخواهی رسمی خانم سحر قریشی، به عنوان نماینده مردم قدرشناس تهرانی پیگیر شکایت مدیریت حقوقی شهرداری تهران از خانم سحر قریشی خواهم‌ بود تا خدای ناکرده اینگونه رفتارهای ناپسند تبدیل به هنجار جامعه نشود.
هشدار پلیس فتا به سحر قریشی و سلبریتی‌ها
اما این فقط شهرداری پایتخت نبود که به این موضوع واکنش نشان داد. دیروز همچنین معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا هشدار داد که تهیه و به اشتراک‌گذاری هر گونه کلیپ تصویری، مطالب نوشتاری و عکس با محتوای توهین‌آمیز در فضای مجازی که باعث تشویش اذهان عمومی شود، جرم است و پلیس فتا با هنجارشکنان برخورد قانونی می‌کند. سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در تشریح این خبر اظهار کرد: در پی انتشار کلیپ تصویری تحقیرآمیز از سوی یکی از  بازیگران سینما، در مواجهه با فردی با شغل شریف پاکبان در فضای مجازی کشور که باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی و تماس‌های مکرر کاربران با پلیس، خواستار برخورد قانونی با این گونه جریانات شده‌اند و پلیس فتا اقدامات لازم و قانونی را برابر مقررات اعمال می‌کند. وی ادامه داد: رعایت هنجار، قواعد خاص رفتاری و توجه به فرهنگ و آداب حاکم بر جامعه از بدیهیات ضروری استفاده از فضاهای عمومی فضای سایبر است و در این رابطه افراد، چهره‌های شناخته شده و نامی کشور نظیر هنرمندان، ورزشکاران و اندیشمندان که در فضای مجازی هم فعالیت دارند، باید به اخلاقیات و قواعد خاص رفتاری و خرده‌فرهنگ‌های پذیرفته‌شده در جامعه پایبند باشند و در چارچوب آن عمل کنند. سرهنگ پاشایی افزود: با بررسی و تحلیل عملکرد سایبری افراد نامی و سرشناس خوشبختانه اکثر قریب به اتفاق این افراد با رفتارهای اخلاق‌مدارانه همواره نقش مثبت و سازنده‌ای در راستای اعتلای فرهنگ، ایجاد همنوایی، توجه به نیازمندان و آسیب‌های اجتماعی ایفا کرده‌اند ولیکن گاهی اوقات شاهد رفتارهای خارج از عرف و شئونات رفتاری از سوی برخی از چهره‌های شناخته‌شده هستیم. این مقام مسئول ادامه داد: برخی افراد با بی‌توجهی به اخلاقیات و شئونات دینی و مذهبی با به اشتراک‌گذاری تصاویر یا پست‌های توهین و تحقیرآمیز باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی شده و با توجه به اینکه استفاده از فضاهای غیرخصوصی فضای سایبر به منزله انظار عمومی است، با استناد به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی «ارتکاب به هر گونه عملی که نفس آن فعل یا عمل باعث جریحه‌دار شدن عفت و احساسات عمومی جامعه شود جرم تلقی می‌شود» و با توجه به ضرر و زیان حاصل شده پلیس فتا در حکم ضابط قضائی با هنجارشکنان برخورد قانونی می‌کند.
معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا تصریح کرد: اولویت اصلی این پلیس، سالم‌سازی فضای سایبر است و در صورت احصاء و پایش هر گونه موارد مغایر با شئونات جامعه و اخلاقیات حاکم و فرهنگ پذیرفته شده، در ابتدا سعی در ارشاد و راهنمایی فرد خاطی به صورت تلفنی و یا احضار قانونی به جهت حذف مطالب و جبران خسارت وارده می‌کند. این مقام انتظامی بیان کرد: در صورت بی‌توجهی فرد خاطی به تذکرات و تکرار مجدد تخلفات، پلیس فتا با این گونه افراد برابر قانون برخورد کرده و متخلفان را به مرجع قضائی معرفی خواهد کرد. وی با تقدیر از اقدامات مثبت و ارزنده فعالان فضای مجازی در پایبندی به قواعد اخلاقی، از تمامی فعالان این حوزه درخواست کرد: از بارگذاری هرگونه کلیپ و مطالب توهین و تحقیرآمیز خودداری کنند و با احترام به فرهنگ و آداب و رسوم پذیرفته شده این کشور در سالم‌سازی این فضا که تعداد قابل توجهی از هموطنان و به خصوص کاربران به صورت روزانه از آن بهره‌مند می‌شوند، تلاش کنند. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا به تمامی هموطنان و به‌خصوص والدین توصیه کرد: بر عملکرد سایبری فرزندان خود در فضای مجازی نظارت کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه همچون گذشته موضوع را از طریق سایت رسمی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir   قسمت ثبت گزارش‌های مردمی جهت پیگیری گزارش کنند.
سایر اخبار این روزنامه
نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه پرتاپ شد «نور» سپاه در مدار زمین محمدرضا ستاری بحران طلای سیاه پلیس به ویدئوی منتشره از سوی سحر قریشی واکنش نشان داد دلجویی شهرداری از پاکبان ویدئوی خانم بازیگر مجلس و دولت برای کاهش بیماران کووید 19 مردم را تحت فشار قرار می‌دهند؟ محاصره مردم با تصمیم‌های عجیب کرونایی شیوع ویروس کووید 19 تا چه میزان روابط سیاسی و اقتصادی چین و اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای با کلیات طرح قوانین انتخابات موافقت کردند مچ‌اندازی بهارستانی‌ها بر سر تایید صلاحیت‌ها «ابتکار» از پیامدهای تعطیلی کتابفروشی‌ها، کافه‌ها، سالن‌های تئاتر و... می‌گوید رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: رقابت انتخاباتی را بگذارید برای سال بعد به دنبال دستور درگیری ناوهای آمریکایی با قایق‌های سپاه ترامپ تهدید کرد، سخنگوی نیروهای مسلح ایران جواب داد به دنبال دستور درگیری ناوهای آمریکایی با قایق‌های سپاه ترامپ تهدید کرد، سخنگوی نیروهای مسلح ایران جواب داد فرمانده کل ارتش: ارتش همواره در کنار مردم و همراه مردم بوده است روحانی با سلطان عمان و رئیس‌جمهوری ترکیه تلفنی گفت‌وگو کرد ادامه دیپلماسی تلفنی روحانی ارائه گزارش وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره شبکه آموزش دانش‌آموزان با نام اختصاری «شاد»