روحانی با سلطان عمان و رئیس‌جمهوری ترکیه تلفنی گفت‌وگو کرد ادامه دیپلماسی تلفنی روحانی

در راستای رایزنی‌های تلفنی اخیر رئیس‌جمهوری، حسن روحانی دیروز نیز به صورت تلفنی با سلطان عمان و رئیس‌جمهوری ترکیه گفت‌وگو کرد. روحانی در روزهای گذشته نیز با رهبران برخی کشورها از جمله روسیه و اسپانیا تلفنی گفت‌وگو کرده بود.
رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی تلفنی با سلطان عمان، ضمن طلب مغفرت برای سلطان قابوس پادشاه فقید عمان و آرزوی موفقیت برای سلطان جدید این کشور، ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در دوران مسئولیت ایشان روابطی بهتر و صمیمی‌تر باشد. روحانی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر شاهد افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور بوده‌ایم، بر توسعه و تعمیق روابط ایران و عمان در همه زمینه‌ها تاکید کرد و گفت: علاقه‌مندیم توافقات دو کشور از جمله انتقال گاز ایران به عمان و سرمایه‌گذاری عمان در بندر چابهار هر چه زودتر اجرایی و عملیاتی شود که به نفع دو دولت و دو ملت خواهد بود. رئیس‌جمهوری با قدردانی از دولت عمان به خاطر همکاری، اقدامات و تلاش‌های این کشور در رابطه با  ابتکار طرح صلح هرمز از سوی ایران، خاطرنشان کرد: کاملاً آماده‌ایم در راستای این ابتکار و هر ابتکار دیگری که مدیریت بحران منطقه را در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد، اقدام کنیم. روحانی با بیان اینکه در سایه روابط خوب دو کشور در طول تاریخ  تنگه هرمز در صلح، ثبات و آرامش نگهداشته شده است، گفت: در سال‌های اخیر همیشه تلاش کرده‌ایم تا مانع از بروز جنگ و خونریزی در منطقه شویم و همچنان باید تلاش خود را  ادامه دهیم تا جنگ در یمن که موجب ویرانی و قحطی شده، متوقف شود. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه تردید نداریم ثبات منطقه در سایه روابط دوستانه کشورهای منطقه بوده است، تاکید کرد: امروز نیز خواستار روابط خوب بین همسایگان هستیم و امیدوارم در دوران سلطنت شما در کشور دوست عمان، شاهد روابط نزدیک‌تر و همکاری خوب در مسائل دوجانبه و منطقه‌ای باشیم. روحانی همچنین پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان را به دولت و مردم عمان تبریک گفت.
پادشاه عمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، روابط دو کشور را بسیار خوب و صمیمانه دانست و تاکید کرد: روابط ما تاریخی است و اطمینان می‌دهم این روابط مانند دوره سلطان فقید قابوس همچنان ادامه خواهد داشت. هیثم بن طارق با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه سطوح، اجرایی شدن توافقات ایران و عمان را به نفع دو طرف دانست. پادشاه عمان ضمن قدردانی از مواضع و سیاست‌های  ایران درخصوص برقراری صلح و ثبات در منطقه و برقرار امنیت و آرامش در تنگه  هرمز، افزود: همه باید تلاش کنیم که منطقه از هر نوع جنگ و حوادث نگران‌کننده به دور باشد.
دیروز همچنین روسای جمهوری ایران و ترکیه در تماس تلفنی، روابط دو کشور برای تامین منافع دو ملت و استقرار ثبات و امنیت پایدار در منطقه را دوستانه، برادرانه و رو به گسترش دانسته و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم مناسبات و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تهران- آنکارا تاکید کردند. روحانی در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به دولت و ملت مسلمان ترکیه، گفت: رمضان، ماه برکت، رحمت و مغفرت است و امیدوارم این ماه برای دو ملت مسلمان ایران و ترکیه و سایر مسلمانان جهان مایه خیر و برکت باشد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا، سختی و مشکلات فراوانی برای دولت‌ها و ملت‌های جهان به وجود آورده است، اظهار کرد: ایران و ترکیه ثابت کردند که در روزهای سختی و مشکلات در کنار هم بوده‌اند و امروز نیز باید با گسترش همکاری‌ها یکدیگر را یاری کنیم. روحانی با اشاره به موفقیت‌ها و تجارب ارزنده ایران در مقابله با شیوع کرونا بر ضرورت تعامل مسئولان و انتقال تجربیات دو کشور در این راستا تاکید کرد.


رئیس‌جمهوری تلاش برای استمرار تبادلات تجاری فی‌مابین در مرزها با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی را بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و بر افزایش تعامل مسئولان دوکشور در زمینه ارتقا سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه، تاکید کرد. روحانی با اشاره به اعمال فشارهای شدید و تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا علیه ملت ایران و کارشکنی و مانع‌تراشی در راستای پرداخت وام از سوی صندوق بین‌المللی پول به ایران در این شرایط سخت، گفت: امروز همه کشورها باید در برابر فشارهای ضدانسانی آمریکا مواضع روشن و قاطعی اتخاذ کنند. رئیس‌جمهوری رایزنی و گفت‌وگوهای سران ایران، ترکیه و روسیه برای اجرای توافقات در چارچوب روند آستانه را مهم دانست و گفت: همه باید تلاش کنیم مردم سوریه و ملت‌های منطقه از ثبات برخوردار شوند و امیدوارم با تلاش‌های سه کشور، شاهد برقراری صلح و امنیت کامل در منطقه به نفع همه کشورها و ملت‌ها باشیم. روحانی همچنین از پیشنهاد رئیس‌جمهوری ترکیه مبنی بر برگزاری اجلاس سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در چارچوب روند آستانه و برگزاری اجلاس شورای‌عالی همکاری ایران و ترکیه از طریق ویدئوکنفرانس استقبال کرد.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به دولت و ملت ایران اظهار امیدواری کرد خداوند ماه رمضان را که ماه رحمت، برکت و مغفرت است، وسیله‌ای برای سلامت و سعادت، صلح و آرامش در میان ملت‌ها قرار دهد. اردوغان مبارزه دولت و ملت ایران در برابر شیوع کرونا با وجود مشکلات فراوان را بسیار ارزشمند دانست و افزود: باید تلاش کنیم تا مبادلات تجاری دو کشور با رعایت اصول بهداشتی، استمرار داشته باشد و مسئولان دو کشور باید در این زمینه تلاش کنند. رئیس‌جمهوری ترکیه با بیان اینکه همواره با تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران مخالف بوده‌ایم و امیدواریم جامعه بین‌المللی در این شرایط مقابله و مقاومت خوبی از خود نشان دهد، افزود: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور دوست و برادر این روزهای سخت را نیز با همکاری و همراهی یکدیگر پشت سر می‌گذارند. وی با پیشنهاد برگزاری اجلاس سران سه کشور ایران،  ترکیه و روسیه در چارچوب روند آستانه و برگزاری اجلاس شورای‌عالی همکاری ایران و ترکیه از طریق ویدئوکنفرانس، پیگیری و اجرای توافقات سه کشور در چارچوب روند آستانه را حائز اهمیت عنوان و بر ضرورت تلاش در راستای آتش‌بس و ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه تاکید کرد.
سایر اخبار این روزنامه
نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه پرتاپ شد «نور» سپاه در مدار زمین محمدرضا ستاری بحران طلای سیاه پلیس به ویدئوی منتشره از سوی سحر قریشی واکنش نشان داد دلجویی شهرداری از پاکبان ویدئوی خانم بازیگر مجلس و دولت برای کاهش بیماران کووید 19 مردم را تحت فشار قرار می‌دهند؟ محاصره مردم با تصمیم‌های عجیب کرونایی شیوع ویروس کووید 19 تا چه میزان روابط سیاسی و اقتصادی چین و اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای با کلیات طرح قوانین انتخابات موافقت کردند مچ‌اندازی بهارستانی‌ها بر سر تایید صلاحیت‌ها «ابتکار» از پیامدهای تعطیلی کتابفروشی‌ها، کافه‌ها، سالن‌های تئاتر و... می‌گوید رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: رقابت انتخاباتی را بگذارید برای سال بعد به دنبال دستور درگیری ناوهای آمریکایی با قایق‌های سپاه ترامپ تهدید کرد، سخنگوی نیروهای مسلح ایران جواب داد به دنبال دستور درگیری ناوهای آمریکایی با قایق‌های سپاه ترامپ تهدید کرد، سخنگوی نیروهای مسلح ایران جواب داد فرمانده کل ارتش: ارتش همواره در کنار مردم و همراه مردم بوده است روحانی با سلطان عمان و رئیس‌جمهوری ترکیه تلفنی گفت‌وگو کرد ادامه دیپلماسی تلفنی روحانی ارائه گزارش وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره شبکه آموزش دانش‌آموزان با نام اختصاری «شاد»