لس‌آنجلس تایمز: کرونا نشان داد وقت تجزیه آمریکا فرا رسیده


برآوردهای وبگاه «وُرلداُمتر» نشان می‌دهد که تا عصر دیروز شمار مبتلایان به کرونا در جهان از 2 میلیون و 754 هزار نفر گذشته و شمار فوتی‌ها نیز متاسفانه به عدد 192 هزار و 377 نفر رسیده است. بر اساس داده‌های این مرکز، آمریکا همچنان در صدر جدول تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا قرار‌داد و تا کنون ۵0 هزار و 369 نفر در این کشور بر اثر ابتلا به این ویروس، جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که گزارش بازرسی کل وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا نشان می‌دهد که بیمارستان‌های این کشور با کمبود تجهیزات محافظتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، مواجه بوده و از دستورالعمل‌های دولت نیز دچار سردرگمی شده‌اند. کمبود تجهیزات پزشکی و کادر درمانی در بیمارستان‌های آمریکا برای مقابله با ویروس «کووید-۱۹» همچنین، جمعی از مسلمانان این کشور را به فکر کمک‌رسانی به آنها‌انداخته است و آنها برای کادر درمانی این کشور ماسک و لباس‌های محافظتی تهیه می‌کنند. وبگاه «دیلی‌میرور» چندی پیش تصاویری از بیمارستان «وایکاف» در نیویورک منتشر کرد که نشان می‌داد تعداد زیادی از اجساد جان‌باختگان ویروس کرونا در کیسه‌های نارنجی‌رنگ در راهروهای بیمارستان پشت سر هم قرار گرفته و رها شده‌ است.بر این اساس، با پر شدن ظرفیت سردخانه‌های نیویورک، اجساد قربانیان کرونا را در کامیون‌های یخچال‌دار قرار می‌دهند؛ کامیون‌هایی که فعلاً به عنوان سردخانه‌های موقت از آنها استفاده شده و اکنون به وفور در سراسر این شهر دیده می‌شوند. آمارهای حاصل از حدود 3000 تست انجام شده به صورت تصادفی در ایالت نیویورک نشان می‌دهد که دست‌کم دو میلیون و 700 هزار نفر در این ایالت به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، به طور متوسط روزانه ۲۰۰۰ نفر در آمریکا طی هفته‌های گذشته جان خود را به خاطر کرونا از دست داده‌اند
 به دنبال مواجهه آمریکا با بحران کمبود تجهیزات پزشکی در پی شیوع کرونا، ایالت نیویورک با صدور دستورالعملی جدید به کارکنان بخش اورژانس اعلام کرد از این پس نیازی نیست خود را برای احیای بیماران ایست قلبی به زحمت بیندازند. روزنامه آمریکایی «نیویورک‌پست» در این خصوص گزارش کرد، طبق دستورالعمل‌های قبلی، پزشکان می‌بایست تا حدود ۲۰ دقیقه برای احیای بیمارانی تلاش کنند که دچار ایست قلبی شده‌اند، اما با توجه به افزایش بیماران مبتلا به کرونا و کمبود فضای بیمارستان‌ها، دستورالعمل جدید به کادر درمانی و پزشکی نیویورک تأکید کرده است که نیازی به احیای بیمارانی با مشکل ایست قلبی نیست.
زمان تجزیه آمریکا
مدیریت فاجعه بار بحران کرونا در آمریکا، شکاف‌های سیاسی را در این کشور فعال کرده است، به طوری که برخی رسانه‌ها علناً از تجزیه آمریکا سخن می‌گویند. روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» در این زمینه طی مطلبی تحلیلی نوشت، شیوع ویروس جدید کرونا در آمریکا نشان داد که زمان تجزیه این کشور فرا رسیده است. در ابتدای این یادداشت با‌اشاره به گزارش‌های متناقضی که از شبکه‌های مختلف آمریکایی درباره وضعیت ویروس کرونا در این کشور پخش می‌شود، آمده است: «ما به‌صورت درمانده و جبران‌نشدنی گسسته هستیم، زمان آن رسیده است که دست از صحبت کردن درباره متحد شدن بکشیم و تنها کار معقول را انجام دهیم». لس‌آنجس تایمز، پنج هفته‌ای که آمریکا درگیر شیوع ویروس کرونا شده را به‌اندازه گذر یک عمر توصیف کرده است و در انتقاد از برنامه‌های شبکه‌های آمریکایی توضیح داد: «مانند شکنجه است. یک لحظه دارید می‌بینید که دانشمندان هشدار می‌دهند اگر به وضعیت عادی، قبل از انجام آزمایش و رهگیری باز گردیم، جان‌مان را از دست می‌دهیم. لحظه بعد، رئیس‌جمهور ترامپ را می‌بینید که درخواست مردم برای بازگشت به حق خدادادی خود برای غذا خوردن در وافل‌فروشی و آلوده کردن اطرافیان خود [به ویروس کرونا] را تقدیس می‌کند» این روزنامه ملت آمریکا را جامعه‌ای از هم‌گسیخته‌تر از هر زمانی در تاریخ حدوداً ۲۵۰ ساله ایالات متحده توصیف کرده و افزود: «ما از هم متنفریم و برایش اثبات هم دارم... ما می‌توانیم به روش اتحاد جماهیر شوروی عمل کنیم و به ۱۵ کشور خودگردان تجزیه شویم».


صف‌های طولانی
شیوع ویروس کرونا در آمریکا علاوه‌بر زندگی روزمره، فعالیت‌های اقتصادی و مشاغل را نیز تحت تاثیر قرار‌داده است به گونه‌ای که بیشتر آمریکایی‌ها به دلیل بیکاری و مشکلات مالی مجبور به استفاده از بیمه بیکاری خود شده‌اند. در این میان علاوه‌بر بیمارستان‌ها و تیم‌های پزشکی، گروه دیگری نیز متحمل فشار ناشی از شیوع کرونا بوده‌اند و آن موسسات خیریه در آمریکا هستند.شیوع ویروس کرونا در کنار تبعات منفی خود، بار موسسات خیریه را برای کمک‌رسانی و توزیع غذا سنگین کرده است. از آنجایی که بسیاری از آمریکایی‌ها به دلیل شیوع بیماری شغل خود را از دست داده‌اند، از پیامد‌های آنکه بی‌کاری و عدم توانایی مالی است رنج می‌برند. این موضوع باعث شده ۷۰ درصد از موسسات خیریه فعالیت خود را برای تامین غذا متمرکز کنند. بزرگترین موسسه خیریه تامین غذا در آمریکا «فیدینگ آمریکا»، در سراسر این کشور بانک‌هایی را برای توزیع غذا دارد. وظیفه این بانک‌ها تامین غذای نیازمندان است. با این حال، شیوع بیماری کووید-۱۹ و مشکلات مالی ناشی از تعطیلی مشاغل باعث شده است حتی مردم عادی آمریکا نیز برای دریافت غذا به این بانک‌ها مراجعه کنند.بسیاری از این افراد حتی پول کافی برای خرید غذا ندارند و به گفته مسئولان این موسسه، تعداد شهروندان عادی که نیازمند دریافت غذا هستند رو به افزایش است.در موارد متعددی، آمریکایی‌ها برای دریافت غذا [یا مواد غذایی] در صف‌های طولانی مقابل این بانک‌ها انتظار می‌کشند. به گفته «اریک کوپر»، رئیس‌بانک غذای منطقه سن آنتونیو، صف‌های دریافت غذا مقابل این بانک به حدی طولانی است که گاهی به کیلومتر می‌رسد. همچنین شمار افرادی که طی یک هفته گذشته درصدد دریافت غذا از این بانک بوده‌اند به ده هزار نفر می‌رسد.وی گفت: پایانی برای این بحران و صف‌های طولانی غذا وجود ندارد و حتی با ادامه شیوع بیماری و کمبود غذا، احتمال طولانی‌تر شدن این صف‌ها نیز وجود دارد.کوپر در ادامه افزود: پیش از شیوع ویروس کرونا، بانک غذا در سن آنتونیو در هفته به حدود ۶۰ هزار نفر خدمات می‌داد که اکنون این آمار دو برابر شده و به ۱۲۰ هزار نفر رسیده است. در حال حاضر، صف‌ها برای دریافت غذا بسیار طولانی است و ما باید آماده پذیرایی از آنها باشیم. تنها نگرانی ما درباره مقدار غذا است که آیا غذای کافی برای دادن به افراد داخل صف داریم یا نه. در چنین حالتی ما باید منتظر یک معجزه باشیم.طبق آمار سازمان غذای آمریکا، بیش از ۱۷ میلیون آمریکایی (۱۷.۱ میلیون)در سایه شیوع ویروس کرونا به زودی وارد مرحله کمبود غذا می‌شوند.