زخم کرونا بر پیکر هتلداری مشهد

نوروز امسال در حالی به اتمام رسید که برخلاف سال‌های گذشته به دلیل ویروس کرونا، خبری از حال وهوای سفرهای نوروزی نبود و همه مراکز گردشگری کشور در تعطیلی کامل به سر بردند. 
در همین حال به صدا درآمدن آژیر قرمز کرونا در شهری همانند مشهد که به قطب گردشگری ایران مشهور است وضعیت متفاوتی را نسبت به دیگر شهرهای گردشگری پشت سر گذاشت و متحمل بیشترین خسارت‌ها در حوزه گردشگری شد. به گزارش ایلنا از مشهد، نزدیک به دوماه است که از شیوع ویروس مرگبار کرونا در ایران می‌گذرد؛  ویروسی که همه جهان را درگیر و همچنین باعث خسارت و زیان مالی به کسب وکارهای مختلف شد. اما شاید یکی از حوزه‌هایی که متحمل بیشترین ضربه از سوی ویروس کرونا شده «صنعت گردشگری» به ویژه در ایام نوروز و همزمان با اوج سفرهای نوروزی باشد.
نوروز امسال در حالی به اتمام رسید که برخلاف سال‌های گذشته به دلیل ویروس کرونا، خبری از حال وهوای سفرهای نوروزی نبود و همه مراکز گردشگری کشور در تعطیلی کامل به سر بردند. در همین حال به صدا درآمدن آژیر قرمز کرونا در شهری همانند مشهد که به قطب گردشگری ایران مشهور است و بیش از نیمی از مراکز اقامتی و تفریحی کشور در این شهر قرار دارد، وضعیت متفاوتی را نسبت به دیگر شهرهای گردشگری پشت سر گذاشت به طوری که طبق آمارهای به دست آمده صنعت گردشگری خراسان رضوی متحمل بیشترین خسارت‌ها در میان شهرهای کشور شده است. در همین رابطه محمد صادق براتی معاون هماهنگی و امور زائرین استانداری خراسان رضوی به ایلنا گفت: شهر مشهد در ایام نوروز 99 با بیشترین کاهش ورودی مسافر نسبت به سال‌های گذشته روبه رو بوده است به طوری که طبق آمارهای به دست آمده، نوروز امسال با کاهش 95 درصدی تردد هوایی و همچنین کاهش 98 درصدی تردد ریلی، کاهش 92 درصدی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش 77 درصدی تردد با خودروی شخصی در شهر مشهد مواجه بوده‌ایم. در ادامه یوسف بیدخوری رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری مشهد متحمل بیشترین خسارت در کشور شده است به ایلنا گفت: تاکنون در مورد زیان‌های استخراج شده ناشی از ویروس کرونا در ایام نوروز بیشترین خسارت‌های اقتصادی مربوط به حوزه هتل‌داری، صنایع دستی، دفاتر خدماتی و آژانس‌های مسافرتی در خراسان رضوی بوده است.وی افزود: بعد از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی همه تورها برخی از راهنمایان گردشگری در این استان بیکار شده‌اند که خسارت‌های ناشی از آن 36 میلیارد تومان برآورد شده است.
بیدخوری همچنین ادامه داد: صنعت هتل‌داری خراسان رضوی با 4000 میلیارد تومان خسارت و سپس دفاتر خدمات مسافرتی نیز با 1000میلیارد تومان خسارت بیشتری آسیب اقتصادی را متحمل شده اند.وی با اشاره به اینکه حوزه گردشگری زیارت بیشترین میزان خسارت را دیده است، بیان کرد: امیدواریم بعد از اتمام کرونا موج سفرها دوباره آغاز شود تا از این طریق کمک بزرگی به رونق و احیای دوباره صنعت گردشگری خراسان رضوی شده و ضربه‌های اقتصادی ناشی از کرونا جبران شود.