استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی الزامی ‌شد


ایرج حریرچی با بیان اینکه درخصوص استفاده عمومی از ماسک هنوز اختلاف‌نظرهایی وجود دارد، گفت: به‌ویژه در محیط‌های باز الزام و اجباری برای زدن ماسک نیست اما، با توجه به اینکه حمل و نقل عمومی یک موضوع ناگزیر و حتمی است که به‌دنبال بازگشایی‌ها وجود دارد، مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا این است که مردم در حمل و نقل‌های عمومی ملزم به استفاده از ماسک بوده و در ورودی متروها در ایستگاه‌ها تا حد امکان ماسک با قیمت مناسب و اندکی یارانه در اختیار مردم قرار گیرد.
به گزارش ایسنا حریرچی افزود: استفاده از ماسک خانگی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بسیار کم‌تر است؛ حتی در کشورهای آسیای جنوب شرقی بعضا ۳۰ تا ۴۰ درصد ماسک‌های مورد استفاده خانگی است. مردم می‌توانند با آموزش‌هایی که از طریق صداوسیما ارائه شده، اقدام به تولید و مصرف آن کنند.
 مدارس و دانشگاه‌ها را بسته نگه نداشتیم که
برخی در پاساژها و پارک‌ها قدم بزنند


وی درخصوص روند بازگشایی‌ها در کشور، تأکید کرد: دو اشتباه اکنون مشاهده می‌شود که توسط کسبه و افراد قلیلی از مردم به‌وجود آمده است. تجمعات در انواع پاساژها یکی از این موارد است؛ ما مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها را بسته نگه نداشتیم که تعدادی از هموطنان در پاساژها، پارک‌ها و فضاهای گردشگری قدم بزنند. اکنون در یکی از شهرهای بزرگ یکی از مشکلات‌مان آواز خوانی در زیر یک پل است. بازگشایی‌ها به معنای عادی‌سازی نیست، اکنون بزرگ‌ترین آفت مقابله با کرونا در کشور ما عادی‌سازی و این تصور غلط است که اگر مغازه‌ای باز شده حتما شرایط عادی است. با اختیاری که به ستاد مقابله با کرونا داده شده و رئیس‌جمهور نیز آن را تفویض کردند اگر ببینیم در برخی موارد واکنش افراد نامناسب بوده و موجب انتشار ویروس کووید۱۹ خواهد شد، حتما در تصمیمات گذشته خود بازنگری خواهیم کرد.
 کرونا در کدام استان‌ها همچنان صعودی است؟
معاون کل وزارت بهداشت درخصوص روند کشوری کروناویروس، اظهار داشت: میانگین کشوری بر اساس روند بستری که شاخص مهمی ‌است و هم از نظر موارد مرگ و میر روند نزولی واضحی را نشان می‌دهد. البته در برخی استان‌ها از جمله خوزستان و آذربایجان شرقی، اپیدمی‌ بیماری دیرتر شروع شده و دیرتر هم به پیک می‌رسند و اکنون روند صعودی دارند. توجه کنید که روندهای صعودی ما شدید نیست و تحت کنترل است ولی هر مرگ یا بستری و هر یک بیمار اضافه می‌تواند زنگ خطر را به صدا درآورد.
حریرچی افزود: ایران اکنون ۳/۲۵ درصد کیس‌ها در دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. علی‌رغم اسفند ماه، با تسلطی که سیستم بهداشت و درمان کشور نسبت به روزهای اول به دست آورد، موارد مرگ و میر روز به روز در حال کمتر شدن است. بر این اساس می‌توان گفت در آخر اردیبهشت ماه موارد مرگ و میر نسبت به قله‌ نمودار، ۷۰ درصد و موارد بستری نیز ۵۳ درصد کاهش می‌یابد.
  116شهرستان سفید و 134 شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند
وی درخصوص وضعیت سفید برخی استان‌ها، گفت: ما استان‌ها و شهرستان‌های کشور را تقسیم‌بندی کردیم. ۱۱۶ شهرستان به‌طور متوسط صفر و یا یک بستری در هر روز طی دو هفته گذشته داشتند. همچنین ۱۲۷ شهر دو بستری به‌طور متوسط در روز داشتند، ۷۴ شهر نیز سه بستری در روز داشتند. بر این اساس ۱۱۶ شهرستان انتخاب شده‌اند که از نظر ما سفید هستند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۱۲۷ شهرستان نیز در طی دو هفته گذشته گزارشی از موارد مرگ نداشتند. ما بر این اساس هرچهار روز یک‌ بار تجدید نظر می‌کنیم‌، اکنون ۱۱۶ شهرستان وضعیت سفید و ۱۳۴ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.
تصمیم‌ها درباره بازگشایی‌ها پویا و قابل تغییر است
معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: در شهرستان‌هایی که سفید هستند به تدریج بازگشایی‌ها افزایش خواهد یافت به شرط اینکه همچنان در محدوده سفید قرار داشته باشند. این تصمیمات پویا است و هر چند روز یک‌ بار ممکن است تغییر کند؛ بنابراین این یک مانور تمرینی است. البته قدم اول را از مساجد و نماز جماعت در این نقاط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری مناسب آغاز می‌کنیم. فعلا برای مراسم‌ها و سخنرانی‌های عمومی چندصد نفره به هیچ عنوان اجازه‌ای نخواهیم داد، همزمان با پیشروی‌ها شرایط را می‌سنجیم.
 برخی بازگشایی‌های فضاهای سبز مناسب نبوده
حریرچی افزود: اکنون احساس می‌کنیم در بازگشایی‌های فضاهای سبز برخی آزادسازی‌ها مناسب نبوده؛ چون موارد بهداشتی رعایت نمی‌شود. در یکی از بازارهای شهرستان‌ها ۷۱ مورد جدید بیماری شناسایی کردیم و این موضوعات می‌تواند سبب تجدید نظر شوند. فراموش نکنید در مورد سلامت مردم با هیچ‌کس شوخی نخواهیم کرد و اقدامات به شکل قاطع انجام خواهد شد.
 لزوم طراحی ضمانت اجرایی
برای مصوبات مقابله با کرونا
درخصوص الزام استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی توجه به این نکته ضروری است که آیا ضمانت اجرایی لازم برای این مصوبه دیده شده است یا خیر؟ به‌عنوان مثال، اگر یک مسافر هنگام سوار شدن به اتوبوس ماسک نداشت آیا از سوار شدن وی جلوگیری می‌شود؟ چه برنامه‌ای برای در دسترس قرار دادن ماسک برای مسافران حمل و نقل عمومی تدارک دیده شده است؟