سناریوهای احتمالی کره‌شمالی پس از کیم جونگ اون «اون» کجاست؟

محمدرضا ستاری
گمانه‌زنی‌ها از وضعیت سلامتی رهبر کره‌شمالی در حالی این روزها از سوی کارشناسان و رسانه‌ها تقویت شده که هر روز اخباری ضد و نقیض از سلامتی وی مخابره می‌شود.
کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی اکنون بیش از دو هفته است که در انظار عمومی ظاهر نشده و برخی اخبار حاکی از آن است که وی به علت بیماری تحت عمل جراحی قرار گرفته و ممکن است فوت کرده باشد. گفته می‌شود که او به علت اضافه وزن، مصرف بیش از حد سیگار، کم‌تحرکی و کار زیاد دچار مشکل قلبی شده و برخی دیگر نیز مدعی هستند که وی به سرنوشت پدر و پدربزرگش مبنی بر سکته مغزی دچار شده است. در این راستا و در حالی که سه روز قبل گفته شد تیمی از پزشکان چینی برای بررسی وضعیت اون به کره‌شمالی سفر کرده‌اند، وزیر اتحاد کره‌جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد که سئول اطلاعاتی در دست دارد که می‌تواند با اطمینان بگوید، هیچ اتفاق غیرعادی در کره‌شمالی دیده نمی‌شود. پیش از این نیز روزنامه «دیلی ان کی» ارگان سیاسی اتباع کره‌شمالی مقیم سئول که مخالف رژیم پیونگ یانگ است، به نقل از برخی منابع آمریکایی اعلام کرد که به رغم گسترش شایعات مبنی بر وخامت حال رهبر کره‌شمالی بعد از عمل جراحی، او را در حال قدم زدن در سواحل شهر بندری وونسان دیده‌اند. این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز در پاسخ به این سوال که هیئتی پزشکی برای نظارت بر حال کیم جونگ اون به کره‌شمالی رفته است، تصریح کرد که هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد وضعیت وی ندارد.
احتمالاتی از علت غیبت اون


افزایش گمانه‌زنی‌ها از وضعیت مرگ یا زندگی رهبر کره‌شمالی در حالی هر روز شدت می‌گیرد که به گفته کارشناسان اصلی‌ترین موضوع در زمان حاضر، بررسی سناریوهایی است که ممکن است پس از رهبر این کشور در کره‌شمالی اتفاق بیفتد. در این رابطه، روز گذشته خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: 15 آوریل سالروز مرگ کیم ایل سونگ بنیانگذار کره‌شمالی سال‌هاست که به عنوان مهم‌ترین تعطیلات رسمی این کشور برگزار می‌شود؛ اما امسال غیبت معنادار کیم جونگ اون رهبر 36 ساله کره‌شمالی در این مراسم به یکی از بزرگ‌ترین اسرار سیاسی این روزها تبدیل شده است؛ امری که دائماً اخباری ضد و نقیض از شایعات اینترنتی گرفته تا عکس‌های ماهواره‌ای، این غیبت او از انظار عمومی را تقویت می‌کنند.
با این حال، همچنان اطلاعاتی موثق در مورد سلامتی و زنده بودن اون در حال مخابره شدن است، که آخرین نمونه آن را مشاور ویژه رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به شبکه فاکس‌نیوز داده و تصریح کرده که رهبر کره‌شمالی زنده و سالم است و در منطقه ساحلی وونسان بسر می‌برد. ساعاتی پس از این گزارش‌ها اما، سی‌ان‌ان و بلومبرگ با استناد به گفته‌های برخی از منابع آمریکایی خبر دادند که هر چند اطلاعاتی دقیقی نمی‌توان از وضعیت رهبر کره‌شمالی ارائه داد، اما شواهد نشان می‌دهد که حال وی پس از عمل جراحی وخیم است. از سوی دیگر روزنامه«جونانگانگ» چاپ سئول نیز گزارش داده که رهبر کره‌شمالی در قرنطینه به واسطه کرونا بسر می‌برد. این روزنامه به نقل از یک منبع چینی که نامش فاش نشده، آورده است که پس از آنکه آزمایش کرونای یکی از محافظان اون مثبت اعلام شده، وی به قرنطینه رفته و اعزام حدود 50 نفر از کادر پزشکی چین به کره‌شمالی نیز به همین منظور صورت گرفته است. این گمانه‌زنی در حالی تقویت می‌شود که عکس‌های ماهواره‌ای که توسط وب‌سایت
38 North منتشر شده، مبین آن است که قطار مخصوص رهبر کره‌شمالی از هفته گذشته در یک اقامتگاه خانوادگی در شهر بندری وونسان متوقف مانده است.
برخی از شایعات نیز بر حول این محور قرار دارد که از آنجا که منطقه ساحلی وونسان از مراکز مهم آزمایش‌های موشکی و نیز مانورهای نظامی پیونگ یانگ است، احتمال دارد که رهبر این کشور در حین عملیات نظامی مجروح شده باشد؛ امری که کارشناسان به واسطه دستورالعمل‌های شدید امنیتی در کره‌شمالی جهت محافظت از جان رهبر آن را بسیار بعید و دور از ذهن می‌دانند.
جانشینان احتمالی اون
در این رابطه همان‌طور که گفته شد، موضوع اصلی این است که اگر رهبر کره‌شمالی فوت کرده باشد، سرنوشت نظام سیاسی مرموز و بسته این کشور چگونه رقم خواهد خورد؟ طی چند روز اخیر، تحلیل‌های زیادی در خصوص جانشینی وی صورت گرفته که برخی از آنها مهم‌ترین گزینه جانشینی اون را یو جونگ خواهر سی و یک ساله وی معرفی می‌کند. او اکنون یکی از چهره‌های مهم و مرموز کره‌شمالی است که مسئولیت اداره تبلیغات رژیم را برعهده دارد و اظهار نظرهای بین‌المللی وی حاکی از نقش برجسته‌اش در نظام سیاسی این کشور است. اما با توجه به فرهنگ اجتماعی و سیاسی به شدت مردسالار کره‌شمالی ناظران معتقدند که بسیار بعید به نظر می‌رسد که خواهر اون بتواند به جایگاه رهبری برسد و ممکن است در بدترین حالت سرنوشتی مشابه عمه خود که پس به قدرت رسیدن کیم جونگ اون به طور کامل از صحنه سیاسی حذف شد داشته باشد.
همچنین برخی دیگر از گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که با توجه به متعارف بودن حفظ قدرت در خانواده کیم، ممکن است پسر ده ساله کیم جونگ اون که تاکنون تصویری از او دیده نشده به عنوان رهبر معرفی شده و تا زمان رسیدن به سن قانونی، یکی از افراد برجسته پیونگ یانگ نقش نایب‌السلطنه را برای وی ایفا کند. در این راستا خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد کیم هان سول برادرزاده 25 ساله رهبر و نیز کیم جونگ چول تنها برادر در قید حیات وی نیز ممکن است جانشینان بالقوه محسوب شوند. با این حال برخی تحلیل‌گران معتقدند از آنجا که کیم هان سول پسر کیم جونگ نام برادر بزرگ و ناتنی رهبر کره‌شمالی است که توسط وی در مالزی ترور شد، احتمال به قدرت رسیدن وی اندک ارزیابی می‌شود. همچنین کیم جونگ چول نیز به عنوان تنها برادر در قید حیات رهبر کره‌شمالی به دلیل آنکه تاکنون علاقه‌ای به سیاست نشان نداده، گزینه چندان مناسبی برای جانشینی کیم جونگ اون نخواهد بود. به همین دلیل است که طبق گزارش واشنگتن پست به نقل از «سو می تری» تحلیلگر ارشد سیا در زمان ریاست‌جمهوری جورج بوش و باراک اوباما، دقیقاً مشکل از آنجا آغاز می‌شود که هیچ‌کس نمی‌داند پس از مرگ رهبر کره‌شمالی قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ مرگ احتمالی اون باعث می‌شود پس از 72 سال نظام سیاسی کره‌شمالی با بحران جانشینی مواجه شود. هر چند محتمل‌ترین گزینه جانشینی اون، خواهر وی یو جونگ است، ولی اگر او نتواند قدرت را به دست بگیرد، برای نخستین بار ممکن است رهبری از خاندان کیم خارج شود و در آنجاست که گزینه‌ای به نام چو ریونگ هائه از اعضای کمیته مرکزی و معاون حزب کمونیست مطرح می‌شود. شخصی که می‌داند به واسطه تسویه‌های خونین پس از به قدرت رسیدن کیم جونگ اون، برای زنده ماندن چاره‌ای به جز نشستن بر راس هرم قدرت ندارد. سناریوی بعدی هم ممکن است اداره کشور به صورت شورایی توسط برخی از مهم‌ترین چهره‌های کشور باشد که این امر می‌تواند سبب منازعات طولانی‌مدت قدرت در این کشور شود.
اما یون سانگ هیون رئیس روابط دو کره در پارلمان کره‌جنوبی در این مورد به بلومبرگ می‌گوید: اگر اون تا چند روز آینده در انظار عمومی ظاهر نشود، مشخص می‌شود که احتمالاً کشور به دست او اداره نمی‌شود. اما ممکن است مانند سال 2014 که به مدت شش هفته ناپدید شده بود به ناگهان با عصا ظاهر شده و هیچ دلیلی هم برای غیبت طولانی‌مدت خود ارائه نکند.
به همین دلیل تحلیلگران غربی از جمله «سو می تری» معتقدند با توجه به وضعیت سلامتی و نوع سبک زندگی اون، اگر وی بار دیگر نیز در انظار عمومی ظاهر شود، هیچ بعید نیست که طی ماه‌ها و سال‌های نزدیک به سرنوشت پدر و پدربزرگش دچار شود. در اینجاست که جهان باید خود را همواره برای این تغییر بزرگ آماده نگه دارد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تبعات توقف تولید ارزانترین خودروی بازار ایران را بررسی می‌کند جراحی دردناک حذف «پراید» جلال خوش چهره دور تازه تنش میان تهران و واشنگتن «ابتکار» ادعای آمریکا مبنی بر ذی‌نفع بودن در توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند تکاپوی ترامپ برای بازگشت به برجام! «ابتکار» از افزایش میزان تمایل ایرانی‌ها به ورزش در خانه همزمان با روزهای کرونایی گزارش می‌دهد آیا پس از «خروج» مسیر پخش اینترنتی فیلم‌های جدید هموار می‌شود؟ فصل «طلا»یی اکران آنلاین دادستان تهران با اشاره به پرونده تخلفات ارز دولتی: ۲۶ نفر از کارکنان بانک مرکزی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید اساسنامه و امیدنامه آنها در کُدال منتشر شود جزئیات واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس «ابتکار» از تلاش برخی جریان‌های اصولگرا برای کنار زدن قالیباف از صندلی ریاست مجلس گزارش می‌دهد رئیس‌جمهوری در جلسه هم‌اندیشی با مدیران پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان: سناریوهای احتمالی کره‌شمالی پس از کیم جونگ اون «اون» کجاست؟