۴۰۰‌طلبه علیه وزيرجوان

آرمان ملي- ياسمين طالقاني: آذري‌جهرمي جوان‌ترين وزير کابينه است که از روز نخست حضورش در دولت، روزهاي شيرين و تلخي را سپري کرد. در ابتدا جدل بر سر رزومه او بود؛ به‌نحوي که برخي او را مرتبط با نهادهاي خاص مي‌دانستند و برخي او را بي‌تجربه و خام ناميدند، اما به‌مرور زمان همان‌هايي که او را مرتبط به‌‌نهادهاي خاص ناميده بودند از نزديکترين حاميان وزير جوان شدند و با او عکس يادگاري مي‌انداختند. آذري‌جهرمي از روز اول خواست مردمي باشد و تصاوير شخصي خود را به‌نمايش گذاشت. بدون‌ تعارف از نهادها و افرادي گفت که مخل آزادي ارتباطات مجازي هستند و تصريح کرد نقشي در اين محدوديت‌ها ندارد. به‌انتقادات توجه مي‌کرد و به آنها پاسخ مي‌داد تا بهانه‌اي براي هجمه به‌وزارت متبوعش و دولت نشود؛ اما گويا برخي از اين منش آذري‌‌جهرمي دل‌خوشي نداشتند مانند ديروز که 400 نفر از اساتيد، طلاب و فضلاي حوزه‌هاي علميه از 65 شهر کشور طي نامه‌اي از رئيس قوه‌قضائيه خواستند، به‌تعبير آنها، عاملان ولنگاري فاجعه بار فضاي مجازي کشور، آقايان آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فيروزآبادي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي را بازداشت و محاکمه کند.
درخواست از وزير يا بازداشت او؟
نکته قابل‌تامل اينجاست که شش ارديبهشت يعني سه روز قبل از اين نامه بود که مدير حوزه‌هاي علميه کشور در نامه‌اي به‌وزير ارتباطات برحمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي تاکيد کرد و گفت: تکميل و تقويت شبکه ملي اطلاعات مطالبه مراجع عظام‌تقليد و حوزويان است. در پايان اين نامه آمده بود: مزيد توفيقات شما و دستگاه‌هاي مسئول را در تداوم خدمات و ترميم نواقص موجود، از خداوند منان خواستارم.
طلبه‌ها چه خواستند؟


در نامه 440‌طلبه آمده است: ايشان با معرفي فضاي‌مجازي غيراستاندارد کنوني به‌عنوان قتلگاه نوجوانان و جوانان که منطقه عظيمي از آن دردست دشمن است و دارد به‌کشور ضربه مي‌زند، متوليان اين عرصه را موظف به‌تاراندن دشمن از فضاي‌مجازي کرده‌اند. نامه ادامه يافته است: همچنين با تشبيه فضاي‌مجازي معيوب کشور به‌سلاح شيميايي مي‌فرمايند: «امروز از تلويزيون، از راديو، از اينترنت، از شبکه‌‌هاي‌اجتماعي، از انواع و اقسام وسايل فضاي‌مجازي، عليه افکار‌عمومي ما استفاده مي‌شود؛ اين را کساني که مسئوليت اين بخش از کشور را، بخش ارتباطات را، دارند، درست توجه کنند. ما درجلسات حضوري هم به‌اينها تذکر داده‌ايم، تاکيد کرده‌ايم، حالا هم مي‌گوييم؛ توجه کنند که آنها ابزاري نشوند براي اينکه دشمن راحت بتواند سلاح شيميايي خودش را عليه اين مردم به‌کار ببرد! وظيفه خودشان را بدانند و با جديت عمل کنند.» در اين نامه آمده است: عملکرد دشمن پسند متوليان فضاي‌مجازي نسبت به‌عدم راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات، از موضوعاتي است که مورد انتقاد رهبر انقلاب قرار گرفته است: «در مساله فضاي‌مجازي، آنچه از همه مهم‌تراست، مساله شبکه ملي اطلاعات است. متاسفانه در اين زمينه کوتاهي شده، کاري که بايد انجام بگيرد، انجام نگرفته؛ اينطور نمي‌شود.» در اين نامه آمده است: برخي از تخلفات و کوتاهي‌هاي صورت‌گرفته نهادهاي مذکور بدين‌شرح است: عدم راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات به‌عنوان ضروري‌ترين زيرساخت ارتباطي کشور با وجود تصريح قانوني و تاکيدهاي چند‌باره رهبر معظم انقلاب نسبت به آن، حمايت زيرساختي عجيب از شبکه‌هاي مجازي خارجي همچون تلگرام و اينستاگرام،‌ سنگ‌اندازي‌هاي فراوان در مسير رشد و توسعه پيام‌رسان‌هاي داخلي که خود مثنوي هفتاد من کاغذ است، حاکم کردن افراد بي‌سواد بر ذهن و دل جوانان مسلمان در فضاي اينستاگرام.
ادامه در صفحه 6