انفجار اوضاع لبنان

بحران اقتصادی و افزایش قیمت‌ها در لبنان بر مردم این کشور تأثیر گذاشته و موجب انفجار اوضاع در طرابلس در شمال لبنان و صیدا در جنوب شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه رأی الیوم، طرابلس روز سه‌شنبه شاهد تشییع جنازه جوانی بود که طی درگیری‌های اخیر میان ارتش و معترضان در میدان «عبدالحمید کرامی» کشته شد. اعتراضات گسترده در طرابلس در شمال لبنان به سرعت به جنوب این کشور و مشخصا شهر صیدا منتقل شد. معترضان به بانک‌ها در این کشور در اعتراض به وضعیت اقتصادی حمله کردند و طی درگیری نیروهای امنیتی با معترضان تعدادی زخمی شدند. معترضان همچنین کوکتل مولوتف‌هایی را به سمت شعبه بانک مرکزی در صیدا پرتاب کردند.
طرابلس سه‌شنبه شب نیز شاهد درگیری‌های شدید میان معترضان لبنانی و نیروهای امنیتی بود. نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند. شماری از تظاهرکنندگان به خودروهای نظامی و املاک عمومی حمله کردند. شهر المیناء در مجاورت با طرابلس نیز شاهد تنش‌های امنیتی و درگیری‌هایی بود و معترضان شیشه بانک‌ها را شکستند.
به گفته ارتش لبنان، طی درگیری‌های طرابلس و دیگر مناطق ۵۴ نظامی زخمی شدند. ۱۳ معترض نیز به دلیل اقدامات آشوبگرانه و به آتش کشیدن سه بانک بازداشت شدند. در بیروت نیز صدها تن از منطقه «کورنیش المزرعه» به سمت منطقه «المتحف» رفته و در اعتراضات علیه وضعیت اقتصادی شرکت کردند. طی درگیری میان معترضان و نیروهای ارتش در منطقه «الضبیه» در شرق بیروت پنج تن زخمی شدند.
ریشه اعتراضات و سواستفاده مهره‌های اسرائیل


شروع دوباره تظاهرات خیابانی در لبنان که در اعتراض به گرانی‌ها و عاملان کاهش ارزش بی‌سابقه پول ملی این کشور انجام می‌شود، دستمایه حمله مخالفان دولت کنونی لبنان شده و آنان علت این تظاهرات را ناکامی دولت در اجرای برنامه‌های اصلاحی جلوه می‌دهند. جریان «المستقبل» می‌خواهد با همکاری حزب «القوات اللبنانیه» و حزب «سوسیال ترقی‌خواه» حمله‌ای را با سوءاستفاده از خشم مردم آغاز کند.
به نظر می‌رسد به دنبال تحرکات دولت برای آغاز پرونده‌های فساد و در رأس آن پرونده حواله‌های مالی از بانک لبنان برخی از این گروه‌ها در حالت آماده‌باش هستند.
انباشت بدهی‌های کلان داخلی و خارجی در لبنان و کاهش بی‌سابقه ارزش «لیره» پول ملی این کشور و همچنین افت چشمگیر قدرت خرید مردم، موجب بروز تظاهرات خیابانی در هشت ماه قبل در لبنان شد و سرانجام «سعدالدین حریری» نخست‌وزیر وقت جای خود را به «حسان دیاب» فن‌سالاری داد که با شعار «تلاش برای شکستن مشکلات و بهبود اوضاع کشور فارغ از سیاست و سیاست‌بازی و سیاست‌بازان» وارد عرصه شد و مورد استقبال طرفداران اجرای اصلاحات در این کشور قرار گرفت.
از همان ابتدای تشکیل دولت دیاب مشخص بود، سردمدارانی که تا دیروز زمام امور این کشور را در دست داشتند و موفق به مهار مشکلات نبودند، با هرگونه تلاش و موفقیت دولت جدید موافق نباشند.
دولت جدید لبنان اعلام کرد که در راه اداره کشور به مبارزه با فساد اقتصادی و عاملان آن و ایجاد شفافیت به ویژه در امور اقتصادی خواهد پرداخت، موضوعی که از همان زمان زنگ خطر را برای سیاستمدارانی که از تشکیل دولت جدید راضی نبودند، به صدا درآورد. در هفته اخیر یکی از بحث برانگیزترین مسایل لبنان بازخواست نخست‌وزیر این کشور از رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اقداماتی بود که منجر به انتقال میلیاردها دلار از سپرده‌ها و سرمایه‌های مردم نزد بانک‌های لبنان به خارج از این کشور شد و به تبع آن گرانی‌های بی‌سابقه دلار و ارزاق عمومی را در پی داشت، موضوعی که تا حد برکناری «ریاض سلامه» رئیس کل بانک مرکزی لبنان که مورد حمایت شدید آمریکا و سران «گروه ۱۴ مارس» (طرفداران حریری نخست‌وزیر سابق لبنان) قرار دارد، پیش رفت تا حدی که سفیر آمریکا به گوش مقام‌های لبنانی رساند که اگر سلامه تغییر کند، واشنگتن دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه برخی مقام‌های لبنانی برقرار خواهد کرد.
این موضوع و تشدید گرانی‌ها و اعمال قرنطینه خانگی برای جلوگیری از شیوع «ویروس کرونا» موجب برانگیختن دوباره اعتراض‌های عمومی و صاحبان مشاغل با درآمدهای کم و غیر ثابت شد. اتفاقی که با چاشنی سیاست و تشویق برخی سیاستمداران همراه بود. آنان تاکید داشتند تا با شعله‌ور کردن آتش این اعتراض‌ها اعلام کنند که دولت جدید نیز نمی‌تواند اوضاع اقتصادی کشور را بهبود بخشد.