قدردانی رئیس جمهور از رهبر معظم انقلاب برای موافقت با پیشنهاد دولت در خصوص آزادسازی و ساماندهی سهام عدالت

یک گام به پیش برای مشارکت مردمی در اقتصاد
آفتاب یزد- گروه سیاسی: اجرای سهام عدالت یک گام مهم در راستای خصوصی‌سازی براساس اصل 44 قانون اساسی بود. یکی از مهمترین فاکتورهای رشد اقتصادی در هر کشوری تقویت خصوصی‌سازی و فعالیت بخش خصوصی است حال آنکه اقتصاد دولتی همواره به عنوان یک چالش در مقابله با توسعه قرار داشته است. به همین دلیل سهام عدالت فرصتی برای کاهش نقش اقتصاد دولتی قلمداد می‌شد. این سهام تا کنون غیرقابل انتقال بود اما حالا با ابلاغیه رهبر انقلاب در خصوص آزادسازی آن انتظارها برای اثر مثبت آن بر مردم و شرایط اقتصادی کشور افزایش یافته است. دیروز رئیس جمهور از ابلاغیه جدید رهبر انقلاب قدردانی کرد. در بخشی از این نامه آمده:« موافقت حضرت‌عالی با پیشنهاد دولت در خصوص آزادسازی و ساماندهی سهام عدالت، که گام بلندی در جهت تحقق حضور و مشارکت مردم در صحنه اقتصاد و سازندگی کشور است، زمینه شکوفایی بیشتر بازار سرمایه را فراهم کرده و اقشار گسترده مردم را از مواهب رشد تولید در بزرگترین واحدهای اقتصادی کشور بهره‌مند خواهد ساخت
از این رو، از سوی همه سهامداران که اقشار زحمتکش جامعه را تشکیل می‌دهند، و خدمتگزاران مردم در دولت که برای تحقق این امر تلاش کردند، صمیمانه از بذل عنایت
ویژه جنابعالی در این اقدام بزرگ ملی، تشکر می‌نمایم. دولت تدبیر و امید، از سال 1393، حراست از حق مالکیت مردم در سهام عدالت را در اولویت‌های برنامه اقتصادی خود قرار داد و با تکمیل بانک اطلاعاتی سهامداران، راه‌اندازی سامانه الکترونیکی سهام عدالت، و انتقال سهام شرکت‌های بزرگ و سودآور ملی به سبد سهام عدالت، امکان پرداخت سود به سامداران از سال 1395 فراهم نمود و در سال 1396 تاکنون نیز، با تقدیم لایحه به مجلس شورای اسلامی و پیگیری‌های جدی، برنامه ساماندهی و آزادسازی سهام عدالت را دنبال نموده است و اینک، با عنایت جنابعالی، آمادگی کامل دارد که زمینه تحقق اختیار مردم در مالکیت و مدیریت سهام خود را فراهم نماید. امید فراوان داریم که این گشایش جدید در بازار سرمایه کشور و بهره‌مندی مردم از سرمایه‌های خود شیرین رشد و عدالت را در کام مردم ما بنشاند و به پیشرفت اقتصادی کشور، به رغم همه فشارهای تحریمی کمک کند.»


حسن روحانی همچنین در جلسه هیئت دولت دیروز نیز به موضوع سهام عدالت پرداخت و با اشاره به سابقه توزیع سهام عدالت به مردم، خاطرنشان کرد: از رهبری تشکر می‌کنم. در این شرایط سخت هرچه بتوانیم دارایی‌های مردم را بروز و شفاف کنیم و اختیار کار را به صاحبان آن برگردانیم، کار ارزشمندی شده است. دولت به فکر ساماندهی به سهام عدالت بود. دولت به دنبال شفاف‌سازی سهام عدالت بود.در سال94 مردم در سامانه‌ای ثبت نام کردند و مشخص شد هرکسی چه مقدار سهم دارد. ما دنبال آزادسازی سهام عدالت بودیم و مطرح شد رهبری باید اجاره آزادسازی سهام عدالت را بدهند. من چندبار به ایشان در این زمینه توضیح دادم و در 96لایحه آن را به مجلس فرستادیم. سه مکاتبه خدمت رهبری در چند ماه اخیر داشتم تا سهام عدالت آزاد شود و اهداف رهبری هم کاملا رعایت شود. در اسفند، فروردین و اردیبهشت با رهبری مکاتبه داشتم، رهبری نکاتی را به من گفتند و تاکید داشتند تا چارچوبی برای آزادی سهام عدالت تهیه شود. این چارچوب تهیه شد و در نهایت ایشان موافقت کردند شورای عالی بورس، آزادسازی را انجام دهد. موافقت رهبری یک قدم بسیار خوبی برای مردم است. حدود پنجاه میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند و حساب و کتاب این سهام روشن است. از شورای عالی بورس می‌خواهم در کوتاه‌ترین زمان لازم آیین‌نامه‌ها و مقررات لازم را تهیه کند. در سه نوبت سود این سهام به ازای یک میلیون تومان، به مردم پرداخت شده است. روحانی با بیان این‌که «مردم اگر تمایل داشته باشند می‌توانند سهم خود را نگه داشته و از سود آن بهره ببرند»، اظهار کرد: ارزش این سهام هر روز بیشتر می‌شود. البته اگر مردم بخواهند، می‌توانند سهام را بفروشند نحوه فروش سهام را شورای عالی بورس مشخص می‌کند. به نظر من این سهام به کمک مردم آمده است. رئیس جمهور با اشاره به این‌که «احتیاط با امید به آینده باید توام باشد»، گفت: نه این‌که احتیاط، امید را خدشه‌دار کند؛ باید دستورالعمل‌ها را رعایت کرده و به آینده کاملا امیدوار باشیم. ان‌شاءالله از این شرایط عبور خواهیم کرد.
در همین زمینه دیروز محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز گفت:«تصمیم و ابلاغ مقام معظم رهبری در روز گذشته در موضوع سهام عدالت یک تحول جدید برای بورس و مردم به شمار می‌رود.» بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، واعظی ادامه داد: در ابتدا از طرف دولت و همه، از مقام معظم رهبری که در ماه مبارک رمضان هدیه خوبی به حدود ۵۰ میلیون نفر که سهام عدالت دارند، اهدا شد تشکر می‌کنم و از الان وظیفه شورای عالی بورس و سازمان بورس است تا آزاد‌سازی را انجام دهد، تا وضعیت چه آن‌هایی که تمایل دارند سهام عدالت را نگهداری و چه آن‌هایی که می‌خواهند آن را جابه جا کنند و یا به فروش برسانند، مشخص شود.
وی با اشاره به شرایط فعلی افزود: در شرایط فعلی که با ویروس کرونا مواجه هستیم و از لحاظ اقتصادی و دولت تلاش می‌کند هم سلامت مردم و هم موضوع ویروس کرونا را کنترل و اداره کند و به نوعی معیشت مردم در زمینه تولید و کسب و کارها انجام شود، موافقت مقام معظم رهبری در زمینه سهام عدالت برای آن دسته مردمی که در هر شرایطی خسارت بیشتری دیده و یا توان اندوخته زیادی نداشتند کمک بسیار بزرگی در این زمینه خواهد کرد و ما نیز تلاش می‌کنیم بتوانیم هم بورس یک روند معقول و طبیعی و سودده داشته باشد و هم کشور توسعه پیدا کند.
همچنین فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت با اشاره به موافقت رهبری با پیشنهاد رئیس جمهوری درباره سهام عدالت اظهار کرد: خوشبختانه تحول اساسی هم برای دارندگان سهام عدالت و هم بازار سرمایه با ابلاغیه رهبری انجام شد تا دارندگان این سهام بتوانند خودشان آن‌چه که مالک بودند را مدیریت کنند که این خون تازه‌ای است که به بازار سرمایه مورد اقبال مردم و سرمایه‌گذاران وارد شده است. وی افزود: همچنین برخی دارندگان سهام عدالت شرایط مناسبی در وضعیت فعلی به دلیل کرونا ندارند و الان می‌توانند خودشان آن را مدیریت کنند یا بخشی از این سهام که برای فروش آزاد می‌شود را می‌توانند بفروشند. هرچند توصیه ما این است که خودشان آن را مدیریت کنند و از فروش شتابزده جلوگیری کنند. وزیر اقتصاد تاکید کرد: ممکن است تعدادی از سودجویان برای خرید سلف این سهام داوطلب شوند در حالی که هنوز ارزش این سهام‌ها به طور کامل مشخص نشده است که دارندگان این سهام باید به این موضوع توجه کنند. به ویژه که ارزش این سهام متفاوت است و نباید به ارزش پایین آن را به فروش برسانند. دژپسند گفت: شرکت‌هایی که در سهام عدالت هستند معمولاً شرکت‌های مهم و قدرتمندی هستند پس این سهام هم ارزشمند است. همچنین در صورتی که قرار است مدیریت مستقیم سهام از سوی دارندگان انجام شود، این موضوع نیز به طور کامل مشخص و اعلام می‌شود که چند درصد از سهام را دارندگانش می‌توانند بفروشند یا واگذار کنند. وی در پایان تاکید کرد: با این ابلاغیه رهبری تحول اساسی در دارایی افراد انجام می‌شود که حدود پنجاه میلیون نفر را دربر می‌گیرد و ارزش بازار سرمایه هم افزایش می‌یابد و برای تمام کسانی که می‌خواهد سهام خرد خود را به بازار سرمایه بیاورند هم این یک نوید ارزشمند است و فضای نشاط آوری را پدید می‌آورد.