نگراني از پاييز سخت امسال

آرمان ملی- رها معیری: «برآورد ما این است که در پاییز و زمستان شاهد هجمه نسبتا سنگین همزمان ویروس‌های کووید۱۹ و N1H1 (آنفلوآنزا) باشیم و باید برای آن زمان خودمان را آماده کنیم.» این بخشی از صحبت‌های وزیر بهداشت به‌عنوان بلندپایه‌ترین مقام پزشکی کشور است که ابراز نگرانی کرده که اگر تا پاییز، شیوع کرونا در کشور کنترل و ریشه‌کن نشود، با توجه به آمار بالای مبتلایان و مرگ و میر ویروس N1H1 در کنار کووید 19، می‌تواند وضعیت سلامت را با چالش جدی مواجه کند. شیوع ویروس N1H1 که هر‌ساله در ایران و با آغاز فصل پاییز رخ می‌دهد، جان صدها نفر از افراد سالمند و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای را تهدید می‌کند، اتفاقی مشابه و با شدت کمتر نسبت به کرونا ویروس. در پاییز سال گذشته و با شیوع ویروس آنفلوآنزا N1H1 در کشور هزاران نفر به این ویروس مبتلا و حدود 100 نفر جان خود را از دست دادند. در آن زمان نیز کمبود واکسن و داروی تامیفلو، به‌عنوان داروی اصلی درمان آنفلوآنزا، کشور را با توجه به تحریم‌ها با چالش روبه‌رو کرد و فقط در صورت تشخیص صددرصدی آنفلوآنزا، واکسن و دارو در اختیار بیماران قرار می‌گرفت. با توجه به شروع آنفلوآنزا در پاییز امسال نیز و تداوم شرایط ابتلا به کرونا در کشور، به اعتقاد سعید نمکی روزهای سختی در راه است. او همچنین بر این باور است: «برای امسال نیازمند ذخیره استراتژیک واکسن آنفلوآنزا، دارو، تجهیزات پزشکی، بیمارستان‌های آماده و تقویت نیروی انسانی هستیم. باید ذخیره کافی از لوازم حفاظت فردی برای پرسنل وزارت بهداشت در انبارها داشته باشیم و در مورد استخدام نیروی پرستاری و نیروی بهداشتی باید توجه ویژه‌ای از سوی دولت شود.» از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان و متخصصان پزشکی در دنیا ابراز امیدواری کرده‌اند که تا ژانویه سال 2021 (بهمن‌ماه 99) امکان ساخت واکسن آنفلوآنزا وجود دارد و در این شرایط تنها راهکار کاهش کرونا در کشور، همچنان اجرای درست طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است.
  آخرین آمار کرونا در کشور
آمارهای رسمی وزارت بهداشت و درمان نیز روند کاهشی شیوع کرونا را در کشور نشان می‌دهد، هرچند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این آمار نمی‌تواند معیار واقعی تعداد مبتلایان به کرونا باشد، چون بسیاری از مبتلایان نشانه‌های کرونا با  معیار آزمایش‌ها را ندارند و بسیاری در منزل‌شان قرنطینه می‌شوند. طبق این آمار از پنجشنبه (11 اردیبهشت) تا جمعه (12 اردیبهشت) ۱۰۰۶ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۶۳ بیمار جان خود را از دست دادند. با توجه به این آمار، مجموعه مبتلایان به کرونا تا روز گذشته به  ۹۵‌هزار و ۶۴۶ نفر رسید و  ۶۰۹۱نفر در کشور جان خود را از دست دادند. همچنین ۷۶‌هزار و ۳۱۸ نفر از بیماران، بهبود یافته‌اند و  ۲۸۹۹  نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
  116 شهر در وضعیت سفید؟


به اعتقاد برخی از کارشناسان دولتی و معاون کل وزارت بهداشت ۱۱۶ شهرستان در کشور در وضعیت سفید قرار دارند و درخصوص بازگشایی مراکز مذهبی، فرهنگی و ورزشی این مراکز سفید یکشنبه (فردا) تصمیم‌گیری خواهد شد.  هر چند که هیچ‌مسئولی از جمله ایرج حریرچی به نام این شهرها اشاره‌ای نمی‌‌کنند اما او بر این باور است که مبنای تقسیم‌بندی شیوع کرونا استانی نیست و شهرستانی است و  هر ۵ روز یک بار دوباره بررسی می‌شوند که آیا همچنان در وضعیت سفید قرار دارند یا خیر. هفته گذشته رئیس‌جمهور پس از جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت که شهرستان‌هایی که به لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت سفید باشند امکان بازگشایی اماکن مذهبی و زیارتی را در نیمه اردیبهشت یا نیمه ماه رمضان خواهند یافت. حریرچی گفت:در مناطق فقیرنشین کشور‌ درصد اندکی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ممکن است با شروع فصل پاییز ویروس کرونا دوباره بروز پیدا کند و با بیماری آنفلوآنزا همراه شود. پیش‌بینی ما این است که تا آخر اردیبهشت‌ماه و اوایل خرداد روند نزولی بیماری ادامه پیدا کند و در حد پایینی باشد و احتمال اینکه در پاییز با آغاز ایام سرد سال دوباره ایران یا سایر کشورهای نیم کره شمالی دچار افزایش این بیماری شوند، وجود دارد که البته شدت گذشته را ندارد و فقط این ترس وجود دارد که با بیماری آنفلوآنزا همراه شود که در حال بررسی برای اقدامات پیشگیرانه هستیم.
  بازگشایی اماکن زیارتی صحت ندارد
همچنین سخنگوی وزارت بهداشت برخی اخبار در رابطه با دستور بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، مساجد و اماکن زیارتی از طرف ریاست جمهوری را تکذیب کرد و آن را شایعه خواند. کیانوش جهانپور با اشاره به اینکه دستور رئیس‌جمهور و موافقت وزیر آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های 11 استان از اول هفته آینده کذب محض است، تصریح کرد: چنین دستوری به هیچ‌وجه از سوی رئیس‌جمهوری صادر نشده و چنین مصوبه‌ای از ستاد ملی مقابله با کرونا وجود خارجی ندارد. موضوع تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی در همه استان‌ها تا پایان ماه مبارک رمضان بر قوت خود باقیست و در سایر موارد نیز حسب وضعیت و ارزیابی خطر در هر منطقه، فهرست مناطق با وضعیت سفید در جلسات آتی ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی وزارت بهداشت اعلام شده و در صورت تصویب ستاد، صرفا در این مناطق آنهم مشروط به رعایت پروتکل‌های ابلاغی احتمالا شاهد بازگشایی برخی اماکن یا برگزاری محدود و مشروط برخی تجمعات از جمله نمازهای جمعه یا جماعت خواهیم بود.