«روشنگری»محسن هاشمی در «شبگرد»

آرمان ملی- مطهره شفیعی: با اطمینان می‌توان آیت‌ا... هاشمی را از معدود شخصیت‌های ماندگار در تاریخ کشور دانست که هیچ‌گاه سعی نکرده موضوعی را در گنجه نگه دارد و جامعه را از دانستن آن محروم کند؛ حتی ابعاد مختلف زندگی خانوادگی‌اش را. این شفافیت برای مخالفان آیت‌ا... قابل‌هضم نبوده و بسیار مشاهده شده است در طول حیات ایشان شایعات بی‌اساس درباره آیت‌ا... منتشر می‌شد تا به جامعه چنین القا کنند که واقعیت زندگی شفاف آیت‌ا... از اعتبار برخوردار نیست! فرزندان آیت‌ا... هاشمی به‌ویژه محسن و فائزه هم مشی پدر را دنبال کرده‌اند و هیچ‌گاه از پرسش درباره عملکرد و حتی زندگی شخصی خودشان نهراسیده‌اند. ویژگی دیگر آیت‌ا... هاشمی چنین بوده که هیچ‌گاه فرزندانش را اجبار به انجام کاری یا عدم اجرای تصمیمات‌شان نمی‌کرد که در این راستا فائزه هاشمی در پاسخ به این سوال «آرمان ملی» که فردی توانست جای آیت‌ا... هاشمی را پر کند؟ چنین پاسخ داد: «نه؛ جای ایشان پر شدنی نیست. اکنون هرکسی شخصیت مستقل خود را دارد. البته زمانی هم که بابا زنده بود این استقلال شخصیتی وجود داشت و معتقدم هنوز این استقلال وجود دارد» و در واکنش به اینکه یعنی شما را راهنمایی نمی‌کردند یا توصیه‌ای نداشتند؟ توضیح داد: «چرا راهنمایی می‌کردند و توصیه‌هایی داشتند. خودمان هم می‌رفتیم پیش ایشان و سوالات و ابهامات‌مان را مطرح می‌کردیم، اما ایشان هیچ‌گاه در عمل مانع ما نمی‌شد. ممکن بود محسن با برخی حرف‌های من مخالف باشد و انتقاد کند، اما بابا حتی اگر با حرفی مخالف هم بود ما را بازخواست نمی‌کرد که چرا این حرف را زدی. احترام قائل بود برای افکار شما.» و در نهایت بیمی از آن نداشت که وقتی «آرمان ملی» از او به عنوان دختر آیت‌ا... هاشمی پرسید «همیشه اختلافات شما و آقا محسن زیاد است» پاسخ دهد: بیشتر اوقات بله، از نظر سیاسی اختلاف داریم. محسن هم صریح است و تمایلی ندارد جز مواردی که می‌داند خللی در آرامش جامعه ایجاد می‌کند، مشی‌ای جز شفافیت انتخاب کند.
   تکرار مشی پدر از سوی پسر
از موضوعات قابل‌توجه این است که صداوسیما سال‌ها مشی مقابله با آیت‌ا... هاشمی را انتخاب کرده و این مشی حتی تا روز تشییع پیکر آیت‌ا... هاشمی ادامه یافته است؛ به نحوی که در مراسم تشییع پیکر آیت‌ا... هاشمی فیلمی از مخالفت پسر هاشمی برای گرفتن زیر تابوت پدرش توسط رئیس صداوسیما در فضای مجازی انتشار یافت که البته تفسیر آن، در ادامه از سوی خود مهدی هاشمی تکذیب شد. آیت‌ا... هاشمی انتقاد به صداوسیما را در جهت بهبود این رسانه مطرح می‌کرد و مختص دهه آخر حیات‌شان نبود، چنانکه در سال ۶۳ به مسئولان صداوسیما هشدار داد: «اساس انقلاب اسلامی و تفکر امام بر پایه اطلاع‌رسانی صحیح و مبتنی بر انتقال واقعیات به مردم بود؛ چرا که اگر این‌گونه نبود و ما قرار بود با شانتاژ خبری مردم را با خود همراه کنیم قطعا چنین اتفاقی میسر نبود، پس انقلابی که پایه‌اش بر همراهی آگاهانه مردم بوده باید این مسیر را در اطلاع‌رسانی نظام اسلامی هم ادامه دهد.» پس از درگذشت آیت‌ا... هاشمی به نظر می‌رسید که صداوسیما سعی در جبران عملکرد گذشته خود نسبت به آیت‌ا... هاشمی و خانواده ایشان دارد؛ بنابراین چندین بار از محسن هاشمی پسر ارشد آیت‌ا... و رئیس شورای شهر تهران دعوت کرد تا در برنامه‌های این رسانه حضور پیدا کند. محسن هاشمی هیچ‌گاه آنچه صداوسیما به‌ناحق در حق پدر روا داشته بود را فراموش نمی‌کند، اما مانند پدر مشی تعامل را برگزیده و به دعوت‌های صداوسیما پاسخ منفی نمی‌دهد، مانند حضور اخیری که در برنامه «شبگرد» داشت و به سوالاتی که درباره زندگی شخصی و حتی خانوادگی از او شد، پاسخ داد.
   توضیحات محسن هاشمی درباره برادرش


محسن هاشمی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان اهل فضای مجازی است و چرا در زمان اتهامات مهدی هاشمی در فضای مجازی جو سنگینی علیه خانواده هاشمی ایجاد شد؟ گفت: زیاد اهل فضای مجازی نیستم و در زمان اتهامات مهدی، حرف‌های زیادی زده شد که بیش از 100 مورد اتهام به مهدی وارد شد. هاشمی ادامه داد: با توجه به تکثر اتهامات مهدی با پای خود به کشور بازگشت تا ثابت کند اتهامات وارده درست نیست و در نهایت از 100 مورد اتهام مطرح شده ۱۳ اتهام مهدی در دادگاه بررسی شد که در ۳ مورد محکوم شد و باید اعلام‌ کنم که در آن زمان نیز به این حکم اعتراض داشتیم، اما به علت آنکه آیت‌ا... هاشمی گفته بود پسر من نیز مانند دیگران باید محکومیت خود را سپری کند، اعتراضی مطرح نشد. رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا از سطح زندگی بالایی برخوردار هستید یا خیر؟ گفت: سطح زندگی ما متوسط بود و باید بگویم‌ پس از انقلاب سرمایه ما نسبت به قبل از انقلاب کمتر شد. هاشمی با اشاره به ضعف‌های موجود کشور در اجرای قانون گفت: خوشبختانه قوانین خوبی تصویب می‌کنیم، اما در اجرای قوانین به شدت ضعیف هستیم و در برخی از موارد آنقدر خلاف قانون عمل می‌شود که مردم نیز اعتراضی نمی‌کنند و خلاف قانون عمل کردن عادی می‌شود. او در پاسخ به این سوال که آیا به پول علاقه‌ای دارید یا خیر؟ بیان کرد: من به پول زیاد علاقه ندارم، اما به متوسط‌رو به بالا علاقه دارم و بیشتر پول را در قالب سرمایه‌گذاری در ملک دوست دارم. رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که در بین خانواده پیش چه کسی محبوب‌تر هستید؟ ادامه داد: مادرم بیشترین علاقه را به من دارد و همواره در خانه محسن خطابم می‌کند.
   رفیق باز نیستم؛ اما...
هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا فردی رفیق‌باز هستید یا خیر؟ گفت: فرد رفیق‌بازی نیستم و باید گفت در رفاقت و رابطه‌ها و دوستی‌ها نباید امتیازهای ویژه به اطرافیان داد. او در پاسخ به این سوال که شکل برخورد شما با کارمندان در صورت بروز خطا و اشتباه از سوی آنها به چه شکل است؟ بیان کرد: دست به اخراجم کم است، اما در زمان عصبانیت برخورد سخت و محکم دارم. رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چند فرزند دارید و رابطه شما با کدام‌یک از آنها صمیمی‌تر است؟ ادامه داد: من سه پسر دارم و رابطه‌ام با پسر سومم که سال آخر دانشگاه است، صمیمی‌تر است و باید تأکید کنم هیچ‌کدام شغل دولتی ندارند. هاشمی در پاسخ به این سوال که خط‌قرمز شما در زندگی چیست؟ تأکید کرد: اسراف نکردن خط‌قرمز من در برابر فرزندانم است. او در پاسخ به این سوال که آرزوی شما برای تهران چیست؟ بیان کرد: در زمان فعالیتم در مترو وقتی از ساخت و بهره‌برداری و مسافرگیری مترو اشباع شدم، به ذهنم رسید که از تهران به شمال تونل عمیق بزنیم تا مردم ظرف مدت ۱۵ دقیقه به شمال برسند. در این رابطه بررسی‌ها نشان داد این اقدام شدنی است که نام آن را عبور از البرز به روش ریلی گذاشتم. هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا مسند شهرداری تهران را به دلیل برهم نخوردن یکدستی شورای پنجم نپذیرفتید؟ گفت: بر اساس میثاق‌نامه قرار بود شخصی از شورا خارج نشود که باید تأکید کنم که آن را من امضا نکردم، چون اعضای دیگر آن را امضا کرده بودند، لذا به آن احترام گذاشتم و موضوع شهردار شدن من ربطی به ورود آقای چمران به شورا نداشت.