آقای رئیسی!بفرمایید مناظره

درخواست حسن روحانی از کاندیدای اصولگرایان
آقای رئیسی!بفرمایید مناظره
آفتاب یزد- گروه سیاسی: سید ابراهیم رئیسی از جهت حواله دادن دولت احمدی‌نژاد به کسی غیراز خود و غیر مسئول دانستن خویش و همراهانش در خرابی‌های هشت ساله دولت نهم و دهم و البته کنایه زدن به حسن روحانی چندی است که به طور مرتب یک درخواست را مطرح می‌کند: "مناظره حسن روحانی با رئیس دولت سابق"... آن هم به این دلیل که دیگر حسن روحانی در میتینگ‌های انتخاباتی و مناظره‌ها از دولت سابق سخن نگوید و در این باره سنگ‌ها‌یش را با رئیس دولت سابق
وا بکند.


درخواستی که رئیسی در آخرین مناظره باز هم تکرار کرد، با پاسخ رندانه‌ای از سوی حسن روحانی همراه بود. روحانی به این نکته اشاره کرد که اکثریت کابینه دولت نهم و دهم در ستادهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی هستند و ازاین رو به جای مناظره وی با رئیس دولت قبل بهتر است مناظره دونفره‌ای بین او (روحانی ) با رئیسی صورت بگیرد. چرا که رئیسی آینه تمام نمای احمدی نژاد و دولت سابق است و همه بانیان و مسببان آن هشت ساله حالا در ستادهای رئیسی جای خوش کرده‌اند.
***
بدل روحانی
روحانی در مناظره سوم به ابراهیم رئیسی بدل زد و مناظره دونفره خود با محمود احمدی نژاد را به مناظره دونفره خود با رئیسی تبدیل کرد. اما ظاهرا حاضر جوابی رئیس دولت تدبیر و امید درپاسخ به کنایه‌های این چند روزه تولیت آستان قدس، با استقبال بسیاری از شخصیت‌های سیاسی روبه‌رو شده است. به طوری که در پی دعوت روحانی از ابراهیم رئیسی برای یک دوئل مناظراتی؛ بسیاری خواستار تحقق آن در صداو سیما و یا هر جای دیگر شده‌اند.
مثلا غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران به "انتخاب " می‌گوید :" اگر آقای رئیسی قبول کند، این اتفاق خیلی خوبی می‌تواند باشد که آقایان روحانی و رئیسی در یک جای بی طرف در حضور کارشناسان و رسانه‌ها‌ بنشینند و با هم تن به تن مناظره کنند."انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه پلی تکنیک امیر کبیر هم حالا با ارسال نامه‌هایی به رییس ستاد روحانی و رییسی پیشنهاد داد تا این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری مناظره‌ای در دانشگاه برگزار کنند.
جالبتراین که حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نیز در توئیتی نوشت، پیشنهاد مناظره رودرروی دکترروحانی به آقای رئیسی یک مطالبه عمومی است و امیدواریم با پاسخ مثبت ایشان مواجه شود، وی حتی موضوع مناظره اول این دو را هم تعیین کرده است: "برجام و تحریم!" یعنی همان موضوعی که حسن روحانی به رئیسی گفت: "من نمی‌دانم شما چه قدر از برجام می‌دانید؟"
محمد علی وکیلی، سخنگوی ستاد حسن روحانی هم در نشست خبری خود با اشاره به مناظره اخیر گفت: آقای روحانی آماده مناظره دو به دو با هرکدام از آقایان قالیباف و رئیسی است و نمایندگان ستاد آقای روحانی از مدت‌ها پیش برای مناظره‌ با نمایندگان رقبا اعلام آمادگی کردند. ما فکر کردیم صداوسیما این فرصت می‌دهد ولی به رغم آمادگی نمایندگان ستاد آقای روحانی این امکان فراهم نشده است.
وی افزود: آقای رئیسی فرار رو به جلو داشت و همانطور که آقایان روحانی و جهانگیری به صراحت گفتند ما با آقایان رئیسی و قالیباف به عنوان شخص مناظره نمی‌کنیم بلکه به عنوان وارث هشت سال دولت آقای احمدی نژاد مناظره می‌کنیم. زیرا تمام تیم آقای احمدی نژاد یا جزو مشاورین و اداره‌کنندگان ستاد آقای رئیسی هستند یا بعضاً کنار آقای قالیباف قرار گرفته‌اند.
و حالا ستاد ابراهیم رئیسی نیز بعد از قرار گرفتن دراین عمل انجام شده به رییس سازمان صداوسیما نامه نوشته و درخواست انجام مناظره با رییس‌جمهور را لبیک گفته است! در این نامه نوشته شده:" احتراماً با توجه به برگزاری مناظره سوم و عدم پاسخگویی به سوالات و مطالبات واقعی مردم عزیز و طرح مطالب خلاف واقع در این مناظره، از کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات و رسانه ملی درخواست داریم مناظره‌ای با حضور جناب آقای سید ابراهیم رئیسی و جناب آقای حسن روحانی برگزار شود تا در فضای شفاف، صریح و بدون واسطه مباحث لازم طرح و امکان شناخت و تصمیم‌گیری را برای مردم عزیز ایران فراهم نماید."
با توجه به استقبال هردو کاندیدا از یک مناظره دوطرفه و همینطور درخواستی که بسیاری دیگر از این موضوع کرده‌اند جای سوال اینجاست که آیا مناظره حسن روحانی و رئیسی به صورت دونفره در صداو سیما و یا هر مکانی مثل دانشگاه و یا در جمع خبرنگاران امکانپذیر است؟ به نظرمی‌آید اکنون مناظره دونفره حسن روحانی با رئیس دولت قبل، تبدیل به مطالبه عمومی در جهت مناظره دونفره بین حسن روحانی با رئیسی شده است.اما چرا ؟
***
گفت خودت احمدی نژادی..
علی صوفی وزیر دولت اصلاحات درباره این مناظره دو نفره به آفتاب یزد گفت:" پاسخی که آقای روحانی به رئیسی در مناظره اخیر پیرامون پیشنهاد مناظره مستقیم وی(روحانی) با رئیس دولت سابق داد، یک پاسخ هوشمندانه سیاسی بود. او با این گفته بیان کرد که نیازی نیست تا با دولت سابق مذاکره کند بلکه بهتر است با آقای رئیسی مناظره کند.او با این کار توپ را در زمین آقای رئیسی انداخت تا بگوید آن آقای احمدی نژاد و آن دولت سابقشما یکی است و تفاوتی با یکدیگر ندارید. روحانی به رئیسی فهماند شما نمی توانید از زیر سایه دولت احمدی نژاد خارج شوید شما محصول همان دولت هستید ونباید از مسئولیت شانه خالی کنید."وی افزود: "هر چند منظور واقعی روحانی ممکن است در مناظره دو نفره او با رئیسی جدی یا عملی نباشد، ولی وی در هر صورت می‌خواهد به مردم ثابت کند که رئیسی با احمدی نژاد هیچ فرقی ندارد.»این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره اینکه تا چه‌اندازه می‌توان این مناظره دو نفره را تبدیل به یک مطالبه عمومی در این چند روز کرد، پاسخ داد: «من فکر می‌کنم این موضوع آن قدرها اهمیت ندارد، درخواست این مناظره از سوی هردوطرف یک ترفند است ولی مطمئنا رئیسی درصورت برگزاری این مناظره نمی‌تواند به اشکالات و ایراداتی که آقای اسحاق جهانگیری و روحانی به عملکرد اصولگرایان طی 8 سال در دولت و 12 سال در مجلس وارد می‌کنند پاسخی دهد. »وی ادامه داد: "از آنجایی که رئیسی نمی‌تواند جواب این ایرادات و اشتباهات را بدهد برای همین او در تلاش برای رهایی از این فشار روانی که بر روی دوشش است مرتب بیان می‌کند این قدر از دولت گذشته نگویید درحالی که آقای‌ها‌شمی طبا در وقت مناظره پاسخ خوبی به او داد و گفت شما نمی‌توانید تاریخ را حذف کنید. "صوفی گفت: "بالاخره اگر شما می‌خواهید اوضاع را تحلیل کنید باید حوادث تاریخی را در نظر داشته‌باشید. مگر می‌شود بدون در نظر گرفتن تاریخ، دولت قبل و برخی حوادث، اشکالات موجود و دلایل بروز این اشکالات را بیان و تحلیل کرد؟ برای یک تحلیلگر کاملا مشخص است که باید نقبی به گذشته بزند و ببیند که در گذشته چه اتفاقی افتاده و چه جریاناتی شکل گرفته و آنچه را که امروز دست‌به‌گریبان آن هستیم ریشه در کجا دارد!»وی اضافه کرد: «رئیسی می‌خواهد خودش را از دولت مبرا کند ولی آقای روحانی ایشان را به آن دولت وصل کرد و گفت تو خودت عین احمدی‌نژادی!»
***
موافقم اگر...
اما محمد‌ها‌شمی رفسنجانی معاون اسبق ریاست جمهوری نیز در این باره به آفتاب یزد گفت: «ابتدا آقای رئیسی مناظره روحانی با رئیس دولت قبل را مطرح کرد و سپس آقای روحانی از مناظره بین خود و شخص آقای رئیسی استقبال کرد و هم‌اکنون هم رئیسی این مناظره دوطرفه و این دعوت را پذیرفته است، معنای این عمل رئیسی و پذیرفتن مناظره دونفره بین خودش و روحانی این است که او مدافع دولت آقای احمدی‌نژاد است و همچنانکه آقای روحانی هم گفتند، اعضای کابینه احمدی‌نژاد در ستاد رئیسی برای او برنامه‌ریزی می‌کنند.»هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که چنانچه این مناظره دو نفره صورت بگیرد آیا مشکلی که رئیسی از آن می‌گفت (انداختن تقصیرها به گردن دولت قبل ) حل خواهد شد، گفت: «اینکه مشکل حل شود یا نه، بحث جداگانه‌ای است. اما رئیسی مرتب از پرداختن به مشکلات دولت گذشته ناراحت شده و می‌گوید چرا چنین مقایسه‌ای می‌کنید؟ و از عملکرد خودتان در این دولت دفاع کنید، غافل ازاینکه عملکرد دولت هم در ادامه خرابی‌های به جا مانده از دولت گذشته مطرح است اما گویا این مسئله‌ای است که برای اصولگرایان قابل قبول نیست.»
رئیس سابق صداو سیما درباره نامه رئیسی به این رسانه (صداوسیما ) و در خواست ازاینکه مناظره دو نفره‌ای بین روحانی و رئیسی صورت بگیرد، گفت:
«این موضوع بسته به سیاست‌های صدا وسیما دارد. این که بخواهد خارج از سهمیه‌ای که برای نامزدهای دیگر داشته برای این دو کاندیدا برنامه ویژه بگذارد جای سوال است. به هر حال این مناظره جداگانه، در صدا و سیما خارج از عدالت انتخاباتی است.»وی درباره اینکه اگر چنین مناظره‌ای در دانشگاه یا در جمع خبرنگاران عملی شود چه قدر با آن موافق هستید، پاسخ داد: «اگر قرار باشد مسائل ریشه‌ای مطرح شود و عملکرد دولت نهم و دهم و آثار آن گفته شود هم برای مردم و هم برای نخبگان بسیار مفید است. منتهی شیوه‌ای که در رفتار کاندیدای اصولگرا وجود دارد شیوه مستند و مستدل نیست. بلکه صرفا شیوه تخریب و تهمت است. آنها(اصولگرایان) تهمت می‌زنند، دروغ می‌گویند و صرفا از فرصت استفاده می‌کنند با چنین شیوه‌ای از کاندیداهای اصولگرا با این مناظره موافق نیستم. "
وی ادامه داد :"در مناظره‌های سه‌گانه هم دیدیم آنچه رخ داد محاکمه نظام بود! تا ایراد به مدیریت‌ها. بداخلاقی‌هایی که در این مناظره‌ها شاهد آن بودیم بدتر از نمونه‌های مناظرات انتخاباتی در سایر نظام‌ها و حکومت‌ها‌ بوده است. ما که مدعی نظام اسلامی هستیم و باید مبتنی بر اخلاق رفتار کنیم، در این مناظره‌ها نشان دادیم که متاسفانه برای برخی از ما هدف وسیله را توجیه می‌کند، بنابراین به دلیل این شیوه‌ها، با این مناظره دو نفره موافق نیستم. چون با این روند آنچه در مناظره روحانی و رئیسی با موضوعیت دولت سابق اتفاق می‌افتد تخریب نظام و تخریب و توهین به مردم است."
وی ادامه داد: «اما اگر در این مناظره دو نفره یک شیوه مستند و مستدل برقرار و آقای رئیسی پاسخگوی سوالات مطرح شده باشد با مناظره موافقم. ولی از آنجایی که پاسخگو نیستند و تنها حمله می‌کنند و تهمت می‌زنند و پاسخ خرابی‌ها، خسارات، بدرفتاری‌ها، بداخلاقی‌ها را نمی‌دهند، برای همین این مناظره دو نفره را با این نوع عملکرد از کاندیداهای اصولگرا زیبنده نظام نمی‌دانم.»