توزیع یک میلیون قلم کالای معیشتی تا پایان بحران کرونا ادامه دارد

سرویس ایران جوان آنلاین: اسفندماه سال گذشته و همزمان با شیوع ویروس کرونا در استان‌های مختلف کشور، وقتی تمام نیرو‌ها در همه رده‌ها آماده ارائه خدمت در جهت جلوگیری از شیوع و بعد از آن درمان این بیماری بودند قرارگاهی در نمایندگی، ولی فقیه در سپاه پاسدان تشکیل شد به نام «معنویت و سلامت». قرارگاهی که قرار بود بخشی از کار‌های مهم، اما زمین مانده را بر عهده بگیرد، اما در این مسیر علاوه بر کمک به کادر درمانی و انجام امور ضدعفونی معابر و مراکز عمومی، حالا در بحث رزمایش کمک مؤمنانه نیز ورود کرده است. به همین بهانه و برای آگاهی از اقدامات فرهنگی معنوی نمایندگی، ولی فقیه در سپاه در زمینه مبارزه با ویروس کرونا به سراغ سردار سرتیپ دوم پاسدار حسین محبی، معاون فرهنگی و تبلیغات و دبیر قرارگاه معنویت و سلامت نمایندگی، ولی فقیه در سپاه رفتیم تا در گفت‌وگویی از چند و، چون این فعالیت‌ها مطلع شویم.

نمایندگی، ولی فقیه در سپاه با شیوع بیماری ناشی از ویروس منحوس کرونا اقدام به تشکیل قرارگاه معنویت و سلامت نموده است، جنابعالی به عنوان دبیر قرارگاه بفرمایید هدف از راه‌اندازی و تشکیل این قرارگاه چه بوده و فلسفه وجودی آن چیست؟
با شیوع و گسترش بیماری کرونا مجموعه‌های مختلفی اعم از مجموعه‌های دولتی، مردمی و نیرو‌های مسلح با احساس مسئولیت و دستور رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای وارد میدان شدند، اما سمت و سوی فعالیت آن‌ها بیشتر جنبه‌های درمانی و پیشگیرانه داشت و جای مباحثی مانند روحیه‌بخشی بر مبنای آموزه‌های دینی هم برای کادر درمانی، هم برای بیمار و هم برای خانواده بیماران و همچنین احترام و اکرام میت مسلمان، انجام تکالیف واجب برای اموات ناشی از کرونا و دلجویی از خانواده متوفیان خالی بود. از سوی دیگر با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های مسئولان کشور مبنی بر حضور مردم و از جمله کارکنان سپاه و بسیج و خانواده آن‌ها در منازل خود و عدم امکان سفر و حتی دید و بازدید‌های نوروزی و عدم امکان اجرای برنامه‌های فرهنگی اعتقادی و معنوی در سازمان، ضرورت داشت قرارگاهی برای اندیشیدن، تدبیر کردن امور و ساماندهی فعالیت‌ها و سازماندهی نیرو‌های در اختیار و بسیج آن‌ها برای خدمات‌رسانی فرهنگی به طیف‌های مختلف مردم و کارکنان سپاه و خانواده آنان تشکیل شود که خوشبختانه با تدبیر نماینده محترم، ولی فقیه در سپاه این مهم تحقق پیدا کرد و قرارگاه «معنویت و سلامت» در تاریخ ۲۲ اسفند ۹۸ تشکیل شد و تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است.


چه محور‌هایی در فعالیت قرارگاه معنویت و سلامت مورد توجه و اولویت است؟
فعالیت‌های قرارگاه را باید اول به دو محور عمده برون‌سازمانی و درون‌سازمانی تقسیم کنیم. مهم‌ترین محور‌های فعالیت در بیرون سازمان برای کلیه مردم به محور‌های دلجویی و روحیه‌بخشی، خدمات پیشگیرانه، خدمات درمانی و خدمات معیشتی تقسیم می‌شود. در حوزه درون‌سازمانی نیز می‌توان به فعالیت‌های فرهنگی و معنوی برای کارکنان و خانواده آن‌ها و همچنین برای کارکنان قرارگاه‌های زیستی سپاه در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و مراکز قرنطینه‌ای که شبانه‌روز در حال خدمت بودند، اشاره کرد.
فعالیت قرارگاه معنویت و سلامت صرفاً در تهران است یا در سراسر کشور انجام می‌شود؟
این فعالیت‌ها صرفاً در تهران نبوده، بلکه در کل کشور گسترش دارد. نمایندگی، ولی فقیه در سپاه علاوه بر تشکیل قرارگاه معنویت و سلامت در ستاد کل سپاه، در کمتر از یک هفته در تمامی نیروها، سپاه‌های استانی و رده‌های عمده نیز اقدام به راه‌اندازی قرارگاه رده‌ای کرد و با ابلاغ دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های لازم، در دو حوزه اقدامات برون‌سازمانی و مردمی و اقدامات درون‌سازمانی، در قرارگاه‌های رده‌ای به‌صورت منطقه‌ای با سازماندهی نیروها، تجهیزات و منابع در اختیار فعالیت‌های متعدد و گسترده‌ای را در دستور کار قرار داده و عملیاتی نموده است.
ماجرای ورود نمایندگی، ولی فقیه در سپاه در موضوع تغسیل و تدفین متوفیان بیماری کرونا چیست؟
به مورد خوبی اشاره کردید، یکی از اقدامات مهم قرارگاه در این زمینه را می‌توان به رایزنی‌های گسترده و پیگیری‌های مجدانه قرارگاه در سطح کشور اعم از تهران و شهرستان‌های مختلف، برای متقاعدسازی مسئولان مراکز درمانی، شهرداری‌ها و آرامستان‌ها برای انجام امور شرعی مربوط به تغسیل و تدفین متوفیان ناشی از بیماری کرونا و رعایت احترام میت مسلمان بر مبنای موازین شرعی و عرف متشرعه و نیز اکرام خانواده متوفی و رفع دغدغه‌های شرعی و فقهی آنان اختصاص داد.
اقتضائات ناشی از شیوع ویروس کرونا و نگرانی‌های عمده جامعه از انتقال بیماری خصوصاً از ناحیه متوفیان، شرایطی را به وجود آورد که در برخی موارد انجام امور شرعی دفن متوفیان مورد غفلت واقع شد، در این زمینه نماینده محترم، ولی فقیه در سپاه با تعامل مداوم با مجموعه‌های ذی‌ربط و ایجاد بسیج همگانی روحانیون و طلاب و همکاری زایدالوصف این قشر، موضوع تغسیل، تدفین، حنوط و اقامه نماز متوفیان کرونا در سراسر آرامستان‌ها را عملیاتی کرد.
چه تعداد از طلاب و روحانیون در سپاه و بسیج در موضوع تغسیل و تدفین سازماندهی شده‌اند؟
در این زمینه ۶ هزار و ۲۲۳ نفر از روحانیون، پاسداران و بسیجیان (خواهر و برادر) در قالب یک‌هزار و ۴۲۲ تیم در آرامستان‌ها به صورت شبانه‌روزی مستقر شده و به انجام امور غسل، کفن، حنوط، اقامه نماز و دفن متوفیان پرداختند. همچنین به منظور مجاب کردن دست‌اندرکاران به ضرورت غسل و کفن و حنوط نمودن اموات کرونایی، فتوای مقام معظم رهبری پیرامون وجوب تطهیر و تجهیز اموات کرونایی، بیش از ۸۱ هزار و ۸۰۰ برگ تکثیر و توزیع شد.
قرارگاه معنویت و سلامت چه خدمات فرهنگی و روحیه‌بخشی را به کادر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارائه کرده است؟
در این مورد می‌توان به سرکشی مسئولان دفاتر نمایندگی، ولی فقیه در استا‌ن‌ها از ۵۳ بیمارستان و مرکز درمانی و حضور تعداد ۵ هزار و ۲۰۹ نفر از روحانیون پاسدار و بسیجی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای روحیه‌بخشی به کادر درمانی اشاره کرد. در این راستا هیئت‌های اعزامی به مراکز یاد شده از بیش از ۸ هزار نفر از کادر درمانی مراکز سپاه و مراکز عمومی و دولتی تقدیر کرده و در یک اقدام نمادین ۸۰۰ دست لباس مخصوص کادر درمانی (گان) توسط طلاب بسیجی و همسران آن‌ها دوخته و به کادر درمانی هدیه شد.
در حوزه کمک به بیماران و روحیه‌بخشی به آنان قرارگاه معنویت و سلامت چه اقداماتی را در دستور کار داشته و به چه نتایجی رسیده است؟
قرارگاه معنویت و سلامت نمایندگی، ولی فقیه در سپاه ضمن برنامه‌ریزی برای کمک به خانواده بیماران و روحیه‌بخشی به آنان با استفاده از ظرفیت روحانیون پاسدار و بسیجی و به منظور اظهار همدردی، تعاون و همکاری، بیش از ۲۰۸ تیم تشکیل داده که به صورت نوبتی با حضور در مراکز درمانی به خدمات‌رسانی پرداخته‌اند. همچنین این قرارگاه با تهیه ۹۱ هزار و ۳۴۰ بسته فرهنگی مشتمل بر کتب ادعیه و زیارات برای توسل و تضرع به درگاه الهی، به توزیع اقلام مذکور در بین خانواده بیماران پرداخته است.
آیا در موضوع کنترل و مهار بیماری و ویروس منحوس کرونا، قرارگاه معنویت و سلامت اقداماتی داشته است؟
این قرارگاه ضمن سازماندهی و اعزام نیروهایش برای ارائه خدمات پیشگیرانه در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و اماکن عمومی به تشکیل ۹۹۵ هسته پیشگیری و مقابله با کرونا توسط طلاب و روحانیون پرداخت و با به‌کارگیری این نیرو‌های جهادی به گندزدایی از ۱۳ هزار و ۱۹۸ مناطق و اماکنی که احتمال آلودگی آن‌ها متصور بوده و گندزدایی ۲۰ هزار و ۳۳۸ منطقه آلوده پرداخته است.
همچنین تشکل‌های انقلابی روحانیون و طلاب بسیجی و پاسدار ضمن تشکیل یک‌هزار و ۱۶ تیم توزیع‌کننده مواد ضدعفونی و اقلام بهداشتی، به تهیه و توزیع ۵۴۱ هزار و ۴۶ بسته اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش در مناطق کم‌برخوردار پرداخته است. تشکیل ۶۳ گروه غربالگری از طلاب و روحانیون و سازماندهی ۱۵ هزار و ۵۸ نفر از طلاب، روحانیون و بسیجیان برای انجام غربالگری مردمی کرونا و انجام غربالگری ۵۷ هزار و ۲۶۹ نفر از مردم توسط تیم‌های بهداشتی طلاب و روحانیون و آموزش مهارتی پیرامون رعایت بهداشت فردی و چگونگی قطع زنجیره ویروس کرونا به این افراد، ضدعفونی کردن ۴۰ هزار خودرو و تولید و توزیع یک میلیون قطعه ماسک و دستکش در بین مردم از دیگر اقدامات مهم تیم‌های سازماندهی شده در قرارگاه معنویت و سلامت است.
راه‌اندازی ۳۵ ایستگاه سلامت و معنویت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و ارائه مشاوره درمانی، تب‌سنجی و فشارسنجی ۸ هزار نفر از مراجعین و اعزام ۴۶۵ گروه از پزشکیاران طلبه به مراکز درمانی و اهدای خون توسط ۱۲ هزار و ۱۶۵ نفر از طلاب و روحانیون بسیجی به بیماران بستری در مراکز درمانی از دیگر اقدامات این مجموعه است.
با شروع رزمایش مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه، این قرارگاه چه اقداماتی را انجام داده است؟
قرارگاه ضمن برنامه‌ریزی و سازماندهی ظرفیت‌های در اختیار برای تأمین نیاز‌های معیشتی مستضعفین و اقشار کم‌برخوردار و به منظور کمک به معیشت مردم در شرایطی که برخی از اقشار جامعه درآمد روزانه داشته و در این روز‌ها فاقد هرگونه درآمد بوده و نیازمند کمک هستند به تهیه و توزیع یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۸۴۸ قلم کالای معیشتی شامل گوشت، برنج، ماکارونی، روغن، حبوبات و... و تهیه و توزیع ۴ هزار و ۲۲۴ پرس غذای گرم و جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مالی به ۱۹۳ هزار و ۹۱۳ نفر از افراد بی‌بضاعت به ارزش ریالی ۱۵ میلیارد و ۸۲ میلیون ریال نموده است و این مسیر تا پایان بحران کرونا همچنان ادامه دارد.
چه تعداد بسیجی و کادر در میدان خدمت‌رسانی قرارگاه به‌کارگیری شده و میزان کارکرد آن‌ها تا چه میزان است؟
بر اساس آمار جمع‌آوری شده از مراکز استانی در دبیرخانه قرارگاه معنویت و سلامت، تا اوایل اردیبهشت تعداد ۲۰ هزار و ۵۷۹ نفر از طلاب و روحانیون پاسدار و بسیجی به مراکز خدمات‌رسانی اعزام و به میزان ۴۵۲ هزار و ۵۳۳ نفر روز به‌کارگیری شده‌اند.