تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، عواقب وخیمی دارد تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نمی‌پذیریم

رئیس‌جمهور گفت: اگر تحریم تسلیحاتی بخواهد برگردد پاسخ ما همانی است که من در نامه به سران ۱+۴ نوشتم که اگر چنین شود چه عواقب وخیم و شکست تاریخی برای آنها دارد.
حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت ضمن‌اشاره به خروج آمریکا از برجام، گفت: آمریکایی‌ها ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ تحت فشار تندروهای داخلی آمریکا، فشار اسرائیل و عربستان و لجبازی که ترامپ با رئیس‌جمهور قبلی داشت اینها همه دست به دست هم داد و کار بسیار احمقانه‌ای انجام داد و از این توافق و قرارداد به صورت یکجانبه خارج شد.
وی افزود : در ادامه ما به ۱+۴ مهلت دادیم و آن را هم تمدید کردیم یک ماه و دو ماه مهلت داده‌ایم مجموعاً یک سال به اینها مهلت دادیم تا رسیدیم به ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸ که ما هم اعلام کردیم دیگر مهلت کافی است.چون عمل نکردند، ما هم شروع کردیم به صورت پلکانی به کاهش تعهدات. در پنج مرحله ما تمام آنچه را که لازم بود کاهش بدهیم کاهش دادیم و دو مرتبه در یک میزان و ترازوی برابر آمدیم یعنی ما از تعهداتمان عقب کشیدیم.
وی تاکید کرد: ما الان حالت متعادلی داریم هر موقع آنها حاضر شوند به تعهدات کامل برجامی عمل کنند ما هم همان روز به تعهدات کامل برجامی بر می‌گردیم.


رئیس‌جمهور تاکید کرد: آنچه که امروز آمریکایی‌ها درباره تحریم تسلیحاتی بحث می‌کنند باید بدانند که جزو لاینفک برجام است و اگر تحریم تسلیحاتی بخواهد تحت هرعنوان با هر بیان و مکانیزمی بازگردد، ما هم همان پاسخی که در پاراگراف آخر به سران 4+1 نوشتیم را اجرا می‌کنیم که عواقب بدی برای آنها دارد. ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نمی‌پذیرد. ما چه سلاح بخریم و چه سلاح بفروشیم در راستای صلح است و بنزین روی آتش نیست.
مردم می‌توانند سهام خود را بفروشند
 یا سود آن را بگیرند
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود بر اینکه دولت همچنین در سه نوبت سود سهام عدالت را پرداخت کرده است، اظهار داشت: الان زمانی است که این سهام در اختیار خود مردم باشد. زیرا تا الان این کار نیابتی انجام می‌شد اما از امروز با اجازه رهبری مردم صاحب و مالک سهام عدالت می‌شوند.
روحانی با بیان اینکه مردم هم می‌توانند سهام خود را بفروشند و هم اینکه سهام را نگه‌داشته و سود آن را دریافت کنند، تصریح کرد: من از وزارت اقتصاد و بورس می‌خواهم به روشنی برای مردم این مسائل را توضیح دهند و ساز و کاری ساده، روشن و در زمان کوتاهی تهیه شود مثل سامانه پیامکی تا مردم از آن طریق اعلام کنند مایل به فروش هستند یا نگهداری سهام، باید ساز و کار فروش سهام هم به سرعت تهیه شده و اگر کسی مایل به فروش بود پول آن به حسابش واریز شود. این سهام در شرایط تحریم کشور و شیوع بیماری کرونا می‌تواند کمکی به خانواده‌ها باشد.
رئیس‌جمهور گفت: ۱۵ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت را روستاییان تشکیل می‌دهند و عده زیادی دیگر بازنشستگان، عشایر و افراد تحت حمایت کمیته امداد هستند، مردم باید بدانند اگر می‌خواهند این سهام‌شان را بفروشند و به پول برسند این سهام آماده است. باید ساز و کار فروش سهام به راحتی برای آنها تامین شود و آنهایی که می‌خواهند سهام‌شان را نگه دارند و سالانه از سودش بهره ببرند، دستگاه‌های مسئول به راحتی این موضوع را برای مردم حل کنند.
ماجرای حذف چهار صفر
از پول رایج کشور و تبدیل ریال به تومان
وی در مورد حذف چهار صفر از پول رایج کشور و تبدیل ریال به تومان گفت: در تمام مغازه‌ها و فروشگاه‌ها با تومان معامله می‌کنند، اما تا می‌خواهیم به صورت رسمی در جایی بنویسیم این تبدیل به ریال می‌شود.
روحانی با ‌اشاره به اینکه مردم با تومان حرف می‌زدند و دولت با ریال می‌نوشت و بعد مجددا دولت که می‌خواست حرف بزند با تومان حرف می‌زد گفت: پس ما یک مشکل فرهنگی و اجتماعی را حل کردیم و محاسبات ذهن مردم را تسهیل کردیم. از طرفی رقم هم کوچک شد و صفر‌های اضافه که روی کاغذ جا نمی‌شد برداشته شد.تعداد زیادی از کشورهای دنیا این کار را انجام داده‌اند. برخی واحد پول را تغییر دادند و برخی هم فقط صفرهای اضافه را حذف کردند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: یک زمانی ترکیه چند صفر را از واحد پول خود حذف کرد. کشورهایی بودند که ۱۲ صفر را در یک روز حذف کردند، برخی هم ۶ تا برخی دیگر ۴ صفر را حذف کردند. مردم ما همیشه یک تومان و یک قران داشتند، یا با قران و یا با تومان با یکدیگر معامله می‌کردند.
فکر نمی‌کنم حدف صفر
 از نظر رشد اقتصادی و تورم تاثیر داشته باشد
وی بیان داشت: ما هم الان می‌خواهیم که به همین صورت در بیاید. بنابراین من فکر می‌کنم این یک کار خیری است و البته از لحاظ بین‌المللی هم برای ما بهتر می‌شود. وقتی ما می‌خواهیم واحد پول خود را با اروپا مقایسه کنیم، می‌گوییم یورو ۱۷۰ هزار ریال است، یک وقتی می‌گوییم یورو ۱۷ تومان است. ۴ تا صفر را که برداریم هم تلفظ آن راحت‌تر است و هم زیباتر است و هم محاسبه آن ساده‌تر است. روحانی در خاتمه گفت: این کار در مقایسه با پول‌های دیگر هم برای ما بهتر است و یک کار مبارک و خوبی در کشور ما انجام گرفته است. فکر نمی‌کنم از نظر رشد اقتصادی و تورم در اقتصاد کشور تاثیر داشته باشد و بیش از هر چیز سهولت محاسبه به وجود می‌آید و پول ملی در برابر پول‌های خارجی زیباتر می‌شود و اینکه مردم از یک محاسبه اضافه خلاص می‌شوند. گفتار و نوشتار مردم یکی می‌شود.
سامانه شاد ارتباط معلم و شاگرد را
در دوران کرونا ایجاد کرد
رئیس‌جمهور همچنین عصر سه‌شنبه در مراسم بزرگداشت هفته معلم، با دستور افتتاح رسمی سامانه شاد، تداوم فعالیت و تقویت این سامانه را حتی پس از بازگشایی کلاس‌ها ضروری دانست و گفت که به مرکز ملی فضای مجازی دستور داده‌ام یاری و کمک کنند که سامانه شاد تکمیل و نواقص آن رفع شود.
روحانی اظهار داشت: معلمان جایگاه والایی دارند و اگر کشوری سعادتمند شود و بتواند مراحل رشد را طی کند ریشه آن به کلاس درس و مدرسه برمی‌گردد.
وی با‌اشاره به آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان در شرایط پیش آمده ناشی از کرونا خاطرنشان کرد: این گونه آموزش‌ها حتماً جای کلاس و محیط مدرسه را نمی‌تواند پر کند. همکلاسی و هم‌درس بودن در طول زندگی برای همه ما باقی می‌ماند و فضای مجازی و صداوسیما تنها می‌تواند بخشی از خلأ آن را پر کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما علاوه ‌بر ویروس کرونا، فشار تحریم را هم داشتیم، اما مردم ما بهترین تاب‌آوری را از خود نشان دادند و می‌توانیم در اخلاق جوامع، این اخلاق ملت خودمان را ثبت کنیم.
هنوز راه زیادی در پیش داریم
 تا از کرونا بگذریم
روحانی ادامه داد: البته هنوز راه زیادی در پیش داریم تا از این ویروس بگذریم؛ اگر به معنای این باشد که به این زودی برای این ویروس پایانی هست؛ اما علی‌القاعده آنچه که گفته می‌شود و شاید درست باشد اینکه تا زمانی که به طور دقیق یک داروی دقیقی برای درمان این ویروس پیدا نشود و واکسن در اختیار بشر قرار نگیرد شاید ما هفته‌ها و ماه‌ها گرفتار این مسئله باشیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم ما تاکنون امتحان خوبی را از خودشان نشان داده‌اند گفت: چه در روزهای پیک و در روزهای بسیار سخت و چه حالا در روزهایی که مقداری شرایط بهتر شده و این شرایط بهتر هم عمدتاً از آنِ کادر پزشکی و درمانی ما و بالاتر، از آنِ مراعات مردم عزیز ما است که این فاصله گذاری‌ها را مراعات کردند و دستورالعمل‌ها را مورد توجه قرار دادند و مقداری از پیک و روزهای سخت فاصله گرفتیم.
در دنیای امروز سواد مجازی مهم است
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود : در دنیای امروز سواد مجازی مهم است و همه بچه‌ها باید سواد مجازی داشته باشند. اصلاً علم در دنیای امروز بدون سواد مجازی تقریباً امکان‌پذیر نیست. این سواد مجازی است که شما به وسیله یک تبلت و یک موبایلی که دست طرف است، می‌توانید با دنیا و علم و دانش و کتاب‌های مختلف در تماس باشید.
رئیس‌قوه مجریه بیان داشت: سواد مجازی بسیار مهم است و جزو علومی است که باید در دبستان و دبیرستان به گونه‌ای طرف خوب بیاموزد و یاد بگیرد اینها جزو مواردی است که به نظر من در کار یک دانش‌آموز و در پایان دبستان و دبیرستان از دانش‌آموزان عزیز ما داشته باشیم. البته می‌توانیم از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کنیم. دنیا در این زمینه تجربیات خوبی دارد و باید از این تجربه‌ها استفاده کنیم و بتوانیم به یک نقطه مطلوب برسیم. ان‌شاءالله.
روحانی تصریح کرد: اما اینکه برخی از معلمین عزیز ما گفته‌اند که مشکلاتی در زندگی معلمین است، حتماً این گونه است، البته همه تلاش ما این بوده از سال اول یعنی از سال 92 از اواسط 92 که کار را آغاز کردیم و دولت یازدهم شروع و فعال شد، همیشه این دغدغه را داشتیم که مشکلات کارمندان را به طور عام و معلمین و کارگران را به طور خاص حل کنیم و هر سال تلاش ما این بوده که به اندازه تورم حقوق را بالا ببریم در سال‌های اول خوب توانستیم این کار را بکنیم و بیش از تورم بالا بردیم.