همتی: مسئولین بورس اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرند


عبدالناصر همتی در جلسه نظام بانکی و جهش تولید اظهار داشت: بانک مرکزی گام‌های موثری از جمله اعطای تسهیلات به شرکت‌های پیشران، بنگاه‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت حمایت از این بخش برداشته است و در همین راستا نیز به تأمین سرمایه بنگاه‌ها وزنجیره تولید نگاه و حمایت ویژه‌ای شده است.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، وی به دستاوردهای حوزه سیاست‌های پولی بانک مرکزی نیز پرداخت و گفت: مهم‌ترین سیاست پولی مهار تورم و کنترل روند آن بوده است و این دستاورد علی رغم شرایط تحریم و وضعیت خاص فروش و قیمت نفت به دست آمده است.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: برای تامین کسری بودجه، تصمیم‌ها و برنامه‌های خوب و مناسبی اندیشیده و در حال اجراست که نمونه آن تصمیم به فروش اوراق بدهی برای تأمین کسری بودجه و استفاده از مکانیزم بازار باز توسط بانک مرکزی است که در شصت سال گذشته بی‌سابقه است.
همتی ادامه داد: بازار باز مکانیزمی ‌است که بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول از آن به خوبی بهره گرفته است و خوشبختانه بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز بدون فشار و ابزار دستوری، همراهی مناسب و مطلوبی با سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه داشته‌اند که جای تقدیر و تشکر دارد.


وی در حوزه ارزی نیز بیان کرد: علی‌رغم کاهش درآمدهای نفتی تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه و کاهش شدید قیمت نفت، وضعیت ذخایر اسکناس ارزی مناسب و در تاریخ کشور بی‌سابقه است، ضمن آنکه برای تامین کالاهای اساسی تمهیدات لازم پیش‌بینی شده و مشکلی وجود ندارد.
رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه بانک محور بودن اقتصاد باید اصلاح شود، بیان کرد: درحال حاضر مانده تسهیلات بانکی دو هزار میلیارد تومان است که نزدیک 90 درصد تامین مالی کشور به‌حساب می‌آید و خوشبختانه اقبال خوبی به  بازار سرمایه شده است و جادارد که نقش بازار سرمایه در تامین مالی افزایش یابد.
به گفته همتی، البته در بازار سرمایه مسئولان محترم باید اقدامات احتیاطی لازم را در نظر بگیرند تا با مدیریت مناسب شاهد رشد مطمئن و منطقی آن باشیم.
اظهارات عجیب رئیس سازمان بورس
گفتنی است، شاخص بورس طی یک ماه و نیمی‌که از سال جاری می‌گذرد، رشد شگفت‌آوری را تجربه کرده، چنانچه از حدود 508 هزار واحد در ابتدای فروردین، هم‌اکنون به حدود یک میلیون و 100 هزار واحد رسیده است، این وضعیت علی‌رغم اینکه برای سهامداران نکته مثبتی به شمار می‌آید و در کل، ورود نقدینگی به بازار امر مثبتی تلقی می‌شود، این نگرانی را به‌وجود آورد که خدای نکرده اتفاقی نظیر دلار 19 هزار تومانی یا ورشکستگی موسسات اعتباری پیش نیاید.
با این حال، حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس در جدید‌ترین سخنان خود گفته بود: «این‌ روزها وقتی صحبت از رشد بازار سرمایه می‌شود، برخی سعی می‌کنند آن را زیر سؤال ببرند. سازمان بورس نمی‌تواند جلوی کسی را بگیرد، ناظر بازار بر بازار نظارت می‌کند؛ ما سال‌ها تلاش کردیم سفره بازار سرمایه بزرگ شود و مسئولیت با خود سرمایه‌گذار است!»
با توجه به رشد عجیب بازار بورس و سلب مسئولیت این سازمان از تبعات آن، به‌نظر می‌رسد سخنان اخیر همتی را باید در چارچوب یک هشدار برای واقعی‌تر شدن فضای بورس کشور تلقی کرد تا با انجام اقدامات احتیاطی، خدای نکرده اتفاق ناگواری برای سرمایه سهامداران
رخ ندهد.