بازگشايي اختياري مدارس-١٥٨شهرستان كم خطر

آرمان ملي: جلسه ستاد ملي مقابله با کرونا با حضور مقام معظم رهبري، حسن روحاني، اعضاي ستاد ملي و حضور ويدئو کنفرانسي استانداران سراسر کشور تشکيل شد. حسن روحاني، وزراي بهداشت و کشور و رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح در اين جلسه گزارشي از اقدامات انجام شده در زمينه مقابله با کرونا به رهبر معظم انقلاب ارائه کردند. رئيس‌جمهور در اين جلسه ضمن ارائه گزارشي از روند شيوع ويروس کرونا در کشور و اقدامات و برنامه‌هاي انجام گرفته تاکنون در راستاي کنترل و جلوگيري از شيوع اين بيماري و ارائه خدمات درماني به مبتلايان، از تلاش‌هاي کادر درماني و پزشکي کشور و ساير بخش‌هايي که در اين ايام فداکارانه فعاليت کردند تقدير کرد و اظهار داشت: امروز جمهوري اسلامي ايران در مقايسه با ساير کشورها در اقدامات خود براي کنترل و مقابله با اين بيماري سرافراز و آبرومند است. روحاني با اشاره به اقدامات گسترده‌اي که از ابتداي فعاليت ستاد ملي مبارزه با کرونا در قالب کميته‌هاي 8گانه انجام گرفت و برگزاري 80 جلسه طي 80 روز گذشته، تصريح کرد: در روند مبارزه با اين بيماري، يکي از زيبايي‌هايي که در کمتر کشوري مشاهده شد، حضور و تلاش همگان از جمله صداوسيما، نيروهاي مسلح، وزارتخانه‌ها، نهادهاي عمومي غيردولتي و همچنين تمام مردم، سمن‌ها و خيرين بود.
مدارس گشوده شود؛ اما غيرالزامي
رئيس‌جمهور با بيان اينکه از 25 فروردين و گذشت دوره پيک بيماري، آمار فوت شدگان کشور عملا همانند قبل از 25 اسفند يعني شروع پيک اين بيماري، از 3 رقمي به دو رقمي رسيد، اظهارکرد: در دوره مبارزه با کرونا نگذاشتيم در کشور ما برخلاف بسياري از کشورها از جمله آمريکا اولويت نان يا جان به راه بيفتد و خيلي حساب‌شده هم حفظ سلامت مردم و هم توجه ويژه به نان و اقتصاد مردم در اولويت قرار گرفتند. روحاني در ادامه به رفع برخي محدوديت‌ها از 23 فروردين در استان‌ها اشاره کرد و گفت: از سي‌ام فروردين نيز در تهران مغازه‌هايي که خطر فعاليتشان بسيار کم و متوسط بود باز شدند و هفته‌ آينده ممکن است موارد ديگري را خيلي حساب شده و براساس آمار و ارقام روزانه وزارت بهداشت بازگشايي کنيم. رئيس‌جمهور ادامه داد: با وجود فشار تحريم‌ها، کار بزرگي انجام گرفت و همه آمار و ارقام از جمله آمار مبتلايان، بهبوديافتگان و متوفي‌ها، قابل قبول است و اکنون در بسيار از تجهيزات و ملزومات بهداشتي و درماني مي‌توانيم صادر کننده باشيم. روحاني به تقسيم کشور به سه منطقه قرمز، زرد و سفيد و يا کم خطر اشاره کرد و با بيان اينکه امروز 158 شهرستان کشور جزو منطقه سفيد و يا کم‌خطر هستند، گفت: در اين مناطق فعاليت‌ها از جمله در مساجد با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي انجام مي‌گيرد و امروز هم تصميم گرفتيم از هفته آينده مدارس صرفاً براي دانش‌آموزاني که مايلند بروند اشکالات‌شان را از معلمين عزيزشان سوال کنند، گشوده شود و البته الزامي نيست و براي دانشگاه‌ها هم تصميمات خاصي را اتخاذ کرديم.
برداشت از صندوق توسعه نياز بود


رئيس‌جمهور با برشمردن مشکلات اقتصادي ناشي از بيماري کرونا و اقدامات دولت براي کاستن از اين مشکلات، اظهارداشت: تامين مخارج بيکاري و بهداشت و درمان بسيار مهم بود و چون منبعي براي آن نداشتيم، با موافقت جنابعالي يک ميليارد يورو براي اين امر اختصاص پيدا کرد که 30 درصد آنها پرداخت شده و بقيه‌اش هم پرداخت مي‌شود و اين کار، کار بسيار ضروري و مهم و يک نياز قطعي ما بود. روحاني به موضوع سهام عدالت اشاره کرد و افزود: کار بسيار بزرگي به دست مبارک جنابعالي انجام شد و آن موافقت با آزادسازي سهام عدالت بود که درکنار اقدامات ديگر، به نظر من بزرگترين کمکي است که در اين مقطع خاص براي اقشار ضعيف جامعه از طريق اين سهام انجام شد. رئيس‌جمهور تصريح کرد: تقريباً مي‌توانم محضر جنابعالي عرض کنم از ابتداي دي ماه يعني قبل از اين حوادث تا امروز، تقريباً هيچ‌کس در مسئولان رده بالا که من مي‌شناسم يک روز تعطيلي نداشتند و حتي مي‌توانم بگويم ساعتي آرامش نداشتند. روحاني همچنين با قدرداني از اقدامات بانک مرکزي گفت: تمام اقدامات اقتصادي انجام شده از جمله تسهيلات 75 هزار ميليارد توماني و وام‌هاي قرض الحسنه، کار اصلي‌اش بر دوش بانک مرکزي بوده است.