صادرات غیرنفتی کشور در حال رونق گرفتن است

عبدالناصر همتی طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: روز سه‌شنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در حضور رئیس‌جمهوری برنامه‌های دولت در خصوص گسترش صادرات غیرنفتی  و نحوه تامین ارز واردات کشور در سال 99 مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات خوبی اتخاذ شد.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی از پیش‌بینی میزان صادرات غیرنفتی، با تمرکز بر کشورهای همسایه ارائه کرد.
با فروکش کردن شیوع کرونا صادرات غیرنفتی کشور در حال احیا و رونق گرفتن است. روند عرضه در نیما نیز روندی مثبت به خود گرفته است.
در این جلسه روش‌های متنوع بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد را تشریح کردم.


فرصت خوبی برای جهش تولید ملی، جلوگیری از واردات غیرضروری و توسعه صادرات غیر نفتی ایجاد شده است که با یاری خداوند متعال و با تلاش تولیدکنندگان و سایر فعالان اقتصادی محقق می‌شود.
گفتنی است پیش از این رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تشریح آخرین وضعیت صادرات غیرنفتی کشور در سال 99 گفته بود: بر اساس آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات غیرنفتی کشور به 5/3 میلیون تن رسیده که به لحاظ ارزشی، 1/6 میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته است.
حمید زادبوم، 22 اردیبهشت‌ماه در جلسه کارگروه توسعه صادرات اعلام کرد: در فروردین ماه 99 میزان صادرات غیرنفتی کشور به لحاظ ارزشی 36 درصد و به لحاظ وزنی 38 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش یافته است.
وی از واردات 9/1 میلیارد دلاری ایران در فروردین ماه 99 خبر داد و گفت: میزان وزنی واردات در فروردین ماه امسال به 2/5 میلیون تن رسیده که رشد 21 درصدی به لحاظ وزنی را تجربه کرده؛ ولی از نظر ارزشی 17 درصدی کاهش را به ثبت رسانده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، کشورهای مقصد کالاهای صادراتی کشور را چین با 500 میلیون دلار و سهم 31 درصدی، امارات متحده عربی با 355 میلیون دلار و سهم 21 درصدی، عراق با 259 میلیون دلار و سهم 15 درصدی و افغانستان با 125 میلیون دلار ذکر کرد.
زادبوم خاطرنشان کرد: در واردات نیز چین با 399 میلیون دلار، امارات با 394 میلیون دلار، ترکیه با 246 میلیون دلار، هند با 164 میلیون دلار و هلند با 108 میلیون دلار پنج شریک اول تجاری کشور بوده‌اند.
وی توضیح داد: وضعیت مرزهای ایران با سایر کشورهای هدف صادراتی ایران روز به روز در حال بهبود است و برخی از مرزهای ایران با عراق نیز باز شده است.
این مسئول یادآور شد: صادرات به ارمنستان با رعایت مسائل بهداشتی و اسکورت در حال انجام است؛ ضمن اینکه کشور آذربایجان نیز مرزهای خود را به روی محموله‌های صادراتی ایران گشوده است؛ اما در مورد ترکیه همچنان مرزهای زمینی بسته است و حمل بار صادراتی از طریق ریلی درحال انجام است؛ اما طرف ترک خواستار افزایش تعداد واگن‌ها و سرعت خروج کالاها از ایران است.