بازگشایی صحن حرم‌های مطهر به روی شیفتگان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در‌های حرم مطهر رضوی، حضرت معصومه(س)، شاهچراغ، عبدالعظیم حسنی و مسجد جمکران که از ۶۹روز پیش برای کنترل شیوع ویروس کرونا با اعمال توقف موقت حضور زائران در حرم‌های مطهر روبه‌رو شده بود؛ بازگشایی شد.  
این حرم‌ها از دیروز یک ساعت بعد از طلوع خورشید تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب پذیرای حضور زائران است.
زیارت و حضور در صحن‌ها با رعایت ضوابط و نکات بهداشتی همراه است.
آیین شکرانه بازگشایی صحن‌های حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) یکشنبه شب همراه با نقاره زنی، خطبه خوانی و تعویض پرچم گنبد حرم مطهر رضوی با حضور جمعی از مدافعان سلامت برگزار شد.


در این مراسم آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع عالیقدر شیعه طی پیام ویدئویی با قدردانی از متولی آستان قدس رضوی به خاطر برگزاری این مراسم باشکوه و تلاش‌های انجام شده جهت فراهم آوردن شرایط بازگشایی حرم مطهر رضوی گفت: مردم باید با رعایت همه احتیاط‌های لازم بهداشتی به زیارت مشرف شوند و حداقل‌های لازم را رعایت کنند تا دیگران هم بتوانند از فضای حرم مطهر امام هشتم (ع) بهره‌مند شوند.
متولی آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: فلسفه تشکیل این آئین، شکرگزاری به درگاه پروردگار متعال است که بعد از یک دوره بسیار رنج آور و غم بار، درهای صحن‌های حرم مطهر امام رئوف (ع) به روی عاشقان، دلدادگان و محبان باز ‌شد.
حجت‌الاسلام احمد مروی افزود: تصمیم ایجاد محدودیت زیارت، تصمیمی بسیار سخت و دشوار بود. در این مراسم پس از مداحی اهل بیت (ع) و بیان مناقب حضرت امام رضا(ع)، آئین خطبه خوانی برگزار شد و تعدادی از خانواده‌های شهدای مدافع سلامت و تعدادی از کادر درمان درگیر با ویروس کرونا تجلیل شدند.
همچنین درهای حرم حضرت معصومه(س) صبح روز دوشنبه با حضور زائران و خادمان کریمه اهل‌بیت(س) به روی مردم بازگشایی شد.
در این آیین که با حضور آیت‌الله سید محمد سعیدی متولی حرم حضرت معصومه(س) و مرتضی حیدری فرماندار قم برگزار شد، مداحان اهل‌بیت(ع) به مدیحه‌سرایی در وصف بانوی کرامت پرداختند.
مردم نیز با چشمانی‌گریان و شاخه‌های گل وارد حرم کریمه اهل‌بیت(ع) شدند و ارادت خود را به دخت حضرت موسی بن جعفر(ع) ابراز کردند.
آیین بازگشایی درهای مسجد جمکران نیز صبح دیروز با حضور علما و جمعی از خانواده شهیدان در قم برگزار شد.
در این آیین که با حضور آیت‌الله شب زنده دار و جمعی از علما و خانواده شهیدان و همچنین جمعی از منتظران امام زمان (عج) همراه بود، زائران به قرائت دعا و مناجات پرداخته و برای تعجیل در فرج امام عصر دعا کردند.
بر اساس تصمیم مسئولان، مسجد مقدس جمکران  باب الشهدا و باب المعصومه (س)  از ساعت ۷ تا ۱۸ برای ورود زائران به مسجد باز خواهد بود و تمام صحن‌های این مکان مقدس با حفظ فاصله گذاری اجتماعی پذیرای زائران است.
درهای حرم مطهر احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) هم پس از حدود ۷۵ روز به روی مردم گشوده شد.
روابط عمومی آستان مقدس احمدبن موسی شاهچراغ (ع) دیروزدر گزارشی اعلام کرد: طبق دستورالعمل صادرشده، زائران این حرم مطهر می‌توانند سه ساعت صبح و سه ساعت بعدازظهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیارت بپردازند.
بنا بر این گزارش از زائران آستانهای مقدس درخواست شده برای حفظ سلامتی خود در زمان تشرف به زیارت، حداکثر همکاری را با خادمان داشته باشند و نسبت به رعایت شیوه‌ نامه‌های ابلاغی و اصول بهداشتی اعم از همراه داشتن ماسک و دستکش، توجه جدی به عمل آوردند و هنگام تشرف به حرم‎های مطهر، ضمن حفظ فاصله اجتماعی مناسب (۲ متر) جانماز، کتاب ادعیه، قرآن شخصی و بانوان نیز چادر به همراه داشته باشند.
به گزارش‌های رسیده دیروز مردم مشهد ، قم ، شیراز و شهرری با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در گوشه گوشه این حرم‌های متبرک به شکرانه بازگشایی درهای صحن مقدس مشغول عبادت، نماز، دعا، مناجات و نیایش با پروردگار خویش شدند.