اخبار کوتاه


حذف صفرها باعث تورم بیشتر کالاهای اساسی

نماینده مشهد در مجلس طی نامهای به دبیر شورای نگهبان تاکید کرد که حذف صفرها از پول ملی کشور باعث تورم بیشتر و افزایش قیمت کالاهای اساسی میشود.به گزارش فارس،در نامه نصراله پژمانفر آمده است:ازجنگ جهانی اول تاکنون جمعا ۴۷ کشور واحد پولی خود را عوض کردهاند که دلایل عمده آن وقایع مهلک نظیر جنگ تا تغییر رژیم و تورمهای بسیار بالا و انجام گسیخته بالای ۱۰۰ درصد و ۱۰۰۰ درصد بوده است که چنانچه روشن است کشور ما در هیچ کدام از این دو گروه قرار ندارد، زیرا بحمدالله دچار وضعیت ویژه و خطرناک نیستیم و تورم نیز در ۱۰ سال گذشته، ۱۸.۵ درصد بوده است.برخی کشورهایی که به حذف صفر دست زدهاند به خاطر تورم های حاصل بعدی، مجبور شدهاند چندین بار این کار را تکرار کنند.

بنابراین این کار عواقب بعدی نیز دارد. لذا با این شرایط امکان ایجاد تورم بیشتر پس از حذف صفرها وجود دارد و هیچ تضمینی نیست که قیمت چند صد کالا مورد استفاده خانوادهها و چند صد هزار کالای مورد استفاده در بخش اقتصادی به همین میزان کاهش یابد. لذا تلاطم اجتماعی احتمالی و احتمال بروز ناامنیها و مشاجرات و نارضایتی عمومی دور از ذهن نیست.

 

اظهارنامه صادقانه مبنای رسیدگی مالیاتی

معاون سازمان امور مالیاتی کشور ضمن تشریح برنامههای این سازمان برای اخذ مالیات به صورت سیستماتیک، گفت: اظهارنامه مالیاتی مودیانی که با رعایت مقررات و مبتنی بر واقعیتهای مترتب با فعالیتهای بنگاه اقتصادی تهیه و تنظیم شود، بدون مراجعه و رسیدگی ماموران مالیاتی مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.محمد مسیحی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به برخط شدن مالیات نقلوانتقال املاک، اظهار کرد: برونسپاری نقلوانتقال مالیات املاک اعم از مسکونی و تجاری در قالب تبصره ۴ ماده ۱۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال ۹۴ پیشبینی شده است که در حال حاضر صرفا برونسپاری مالیات نقلوانتقال املاک مسکونی عملیاتی شده و روند توسعه خود را طی میکند، در فاز بعدی و با رفع برخی خلاهای قانونی و اجرایی برونسپاری نقلوانتقال املاک تجاری نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مسیحی با اشاره به حذف صدور گواهی مالیات بر ارزش افزوده، گفت: با این اقدام تنها ثبتنام در سیستم مالیات بر ارزش افزوده کفایت میکند که در نتیجه، یک گام دیگر در جهت سیستمی کردن و به حداقل رساندن مراجعات مردم به سازمان امور مالیاتی برداشته شده است.