بالگردهای ارتش و سپاه در خدمت اطفاء حریق جنگل‌های زاگرس

جواد مصطفایی، اظهار داشت: هفته گذشته هفت فروند بالگرد از ظرفیت یگان‌های بالگردی ارتش و سپاه جهت اطفای حریق جنگل‌های گچساران، بهبهان و دهدشت به این مناطق اعزام شده بودند.  
مدیر بحران وزارت دفاع تأمین اعتبار یگان‌های بالگردی اطفای حریق هوایی کشور را گامی اساسی در احیای مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عنوان کرد و افزود: طبق مصوبات دولت و دستورات معاون اول رئیس‌جمهوری اطفای حریق هوایی کشور از طریق یگان‌های بالگردی کشوری، لشکری و خصوصی جامه عمل خواهد پوشاند.
این گزارش حاکیست مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر از سوختن یک هزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع ارتفاعات کوه سیاه بخش بوشکان دشتستان در اثر صاعقه و آتش خبر داد.
غلامرضا منتظری، افزود: براساس برآوردهای اولیه ۳۰ درصد از پوشش درختی و 80 درصد از پوشش مرتعی در محدوده آتش‌سوزی ارتفاعات کوه سیاه خسارت وارده شده است.


چند روز گذشته در برخی از استان‌های کشور،‌ آتش‌سوزی‌های متعددی دامنگیر مراتع و جنگل‌ها شد و خسارت زیادی را بر حوزه محیط‌زیست تحمیل و زیان مالی به ثروت ملی واردکرد و آتش در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد، جنگل خسرج در خوزستان، مراتع شهرستان‌های دشتستان و تنگستان بوشهر و طبیعت فارس در شهرستان کازرون را در بر گرفت.
گرمای هوا، سهل‌انگاری برخی طبیعت‌گردان و ناکافی بودن امکانات پایش آتش سوزی  منجر  به آتش سوزی‌های مهیب منابع طبیعی و مواهب
ملی شد.
البته عامل انسانی بالاترین درصد علت بروز این وقایع را به خود اختصاص داده است و بیشترین مناطق مستعد آتش‌سوزی به مراتع و جنگل‌ها در  مناطق کوهستانی با پوشش گیاهی بالا اختصاص
دارد.
گفتنی است طی هفته گذشته هکتارها از مزارع، مراتع و جنگل‌ها از جمله غنی‌ترین زیستگاه‌های گیاهی و جانوری کشور در آتش سوخت و هنوز در برخی مناطق آتش ادامه دارد.
آتش‌سوزی
در جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد
جولان بی‌امان آتش در کهگیلویه و بویراحمد در خرداد ماه امسال افزون بر ۳۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهرستان گچساران و روز جمعه نهم خرداد بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های خائیز در کهگیلویه را به تلی از خاکستر مبدل کرده و آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد.
 از ساعت ۱۹ روز پنج‌شنبه هشتم خرداد تاکنون بخشی از جنگل‌های ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز دچار حریق شده و همچنان در حال پیش روی است و هنوز آمار قطعی از میزان خسارت‌های این آتش‌سوزی گزارش نشده است.
از ظهر روز جمعه نهم خرداد نیز آتش در شهرستان سردسیری دنا به ارتفاعات کوهای مشرف به روستاهای کره سرایت کرد؛ همچنین آتش‌سوزی در ارتفاعات دیل گچساران گزارش شد که به محض اطلاع یافتن از این آتش‌سوزی نیروهای امداد رسان و محیط‌بانان برای اطفاء حریق به منطقه اعزام شدند.
به گفته استاندار کهگیلویه وبویراحمد با همکاری وزارت دفاع و سپاه سه بالگرد آب‌پاش برای اطفای حریق آتش منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه در منطقه مستقر شدند.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظهر روز نهم خرداد ماه ۹۹  ارتفاعات مشرف بر روستای کره نیز دچار حریق شد.
سید اسدالله هاشمی افزود: با تلاش محیط بانان شهرستان دنا و پاسگاه محیط‌بانی کره، پس از ۳ ساعت تلاش بدون وقفه این آتش مهار و کنترل شد. مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: افزون بر یک هکتار از جنگل‌های این منطقه طعمه
حریق شد.
تاکنون بخشی از جنگل‌های ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز دچار حریق شده است و همچنان در حال پیش روی است.
هنوز آمار قطعی از میزان خسارت‌های این آتش‌سوزی گزارش نشده است.
آتش‌سوزی
در منابع طبیعی اهواز
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: آتش‌سوزی در جنگل خسرج به طور کامل مهار شده‌است.
کوروش کیانی، اظهار داشت: آتش‌سوزی در  جنگل خسرج در استان خوزستان از ظهر پنجشنبه آغاز شد و بخش عمده‌ای از آتش در همان روز خاموش شد اما با توجه به پوشش منطقه و علوفه خشک آتش به صورت لکه‌ای تا روز جمعه در جنگل خسرج ادامه داشت.
 وی افزود: دوباره آتش‌ در این جنگل شعله‌ور شد که با بسیج امکانات مهار شد و اکنون در حال خاموش کردن نقاط به صورت لکه‌ای و خنک‌سازی منطقه هستیم.
آتش در مزارع گندم روستای اکبر منطقه رمه‌چر ایذه شعله ‌ور شد و در این آتش‌سوزی بیش از ۱۶ هکتار از مزارع گندم و یک خرمن جمع‌آوری محصولات کشاورزان در آتش سوخت و بالغ بر ۲۵ تن گندم خاکستر شد.
وی ادامه داد: این آتش‌سوزی به باغ‌های زیتون و انار این منطقه نیز نفوذ کرد و حدود چهار هکتار از این باغ‌ها را دربر گرفت و درختان آن را از
بین برد.
به گفته محسن طاهری بخشدار مرکزی اندیکا گفت: آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های تنگ بابا احمد اندیکا که از عصر جمعه شروع شده همچنان ادامه دارد.
وی بیان کرد: نیروهای محلی، منابع طبیعی، محیط زیست و نیروهای داوطلب به محل اعزام شده‌اند و در حال مهار آتش هستند.
وی افزود: گرمای هوا، وزش باد و سخت گذر بودن منطقه، کار مهار آتش را سخت کرده است.
خدادادی افزود: منطقه جنگلی مگران سه شهرستان شوش نیز دچار آتش‌سوزی شد که دو تیم عملیاتی دیگر از هلال‌احمر برای کمک در مهار آتش سوزی این منطقه اعزام شدند.
آتش مراتع لرستان را در بر گرفت
بخشدار معمولان پلدختر گفت: سه هکتار از جنگل‌ها و مراتع روستای پنبه کار و پاچک این بخش در آتش سوخت.وی افزود: ۵۰ درخت بلوط و مراتع پیرامون آن به میزان ۲ هکتار در کوه‌های حوالی روستای پنبه کار و یک هکتار مرتع روستای پاچک بخش معمولان همجوار آزاد‌راه پل زال در آتش سوخت.
سید حبیب‌الله موسوی، افزود: این آتش‌سوزی با تلاش نیروهای منابع طبیعی و با همکاری پاسگاه حفاظتی میانکوه شرقی معمولان مهار و از گسترش و سرایت آن به اطراف جلوگیری شد.
همچنین آیت فرح‌پور رئیس‌ اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری پلدختر گفت: ۱۰ هکتار ازمزارع گندم آماده برداشت روستای هلوش پلدختر درآتش سوخت. وی افزود: در پی اطلاع از وقوع آتش‌سوزی در مزارع گندم آماده برداشت روستای هلوش از توابع شهرستان پلدختر یک تیم اطفا سنگین آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شد.
نخیلات بوشهر نیز در آتش سوخت
نخیلات روستاهای «بنه فارسی» و «بنه جابری» از توابع شهرستان دشتستان استان بوشهر عصر روز جمعه آتش گرفت و نیروهای امدادی و آتش‌نشانی منطقه برای مهار آتش‌سوزی تلاش کردند.
بخشدار مرکزی دشتستان گفت: این آتش‌سوزی عمده نخیلات این دو روستا را فراگرفت
ناهید دشتی، اظهارداشت: طبق برآورده اولیه تاکنون ۳۰۰ نخل در آتش سوخته است
همچنین جهانگیر دهقانی مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: با رسیدن بالگرد هلال احمر از استان فارس به دشتستان، عملیات پشتیبانی برای خاموش کردن آتش‌سوزی کوه سیاه بخش بوشکان این شهرستان انجام شد.
دهقانی اضافه کرد: همچنین براساس پایش هوایی صورت گرفته آتش در بیشتر مناطق مهار و کنترل شده و تنها در بخشی از ارتفاعات کوه سیاه هنوز شعله‌ور است که با انتقال نیرو و امکانات و تجهیزات مورد نیاز آنها انتظار می‌رود به زودی آتش مهار شود.
آتش‌سوزی در ارتفاعات کوه سیاه (احمد لر)
بخش بوشکان دشتستان از بعدازظهر روز چهارشنبه براثر وقوع صاعقه آغاز شد.