مجلس بنای مچ‌گیری ندارد

قالیباف در نخستین نطق پیش از دستور مجلس بنای مچ‌گیری ندارد شرق: محمدباقر قالیباف در نخستین نطقش در مجلس به دولت تاخت. رئیس‌جمهوری در روز افتتاحیه از لزوم همکاری مجلس و دولت سخن گفته بود اما رئیس مجلس یازدهم دیروز گفت که «الگوی مدیریتی دستگاه‌های اجرائی کشور علاوه بر ناکارآمدی و آشفتگی مدیریتی و تمرکز بر نگاه به بیرون، به بسیاری از اصول و مؤلفه‌های الگوی مدیریت جهادی باور ندارد». قالیباف دیروز در همهمه نمایندگان سخن می‌راند و تغییر نمایندگان نیز تأثیری بر هیاهوهای صحن نگذاشته بود. در همین فضا هم بود که اعتبارنامه 271 نماینده تأیید شد و نمایندگان به اعتبارنامه سه نماینده رأی ندادند. سیدکاظم دلخوش، غلامرضا تاجگردون و حسین محمدصالحی این سه نماینده بودند که پیش از جلسه هم احتمال رد اعتبارنامه آنها مطرح شده بود.
نطق  نخست
بخش عمده‌ای از تذکرهای تازه‌نفس‌های مجلس یازدهم معطوف به بی‌نظمی مجلس شد. صحن مجلس در همه حال از استیضاح گرفته تا بررسی لوایح و طرح‌ها شلوغ است و نمایندگان اغلب در گعده‌هایی مشغول صحبت هستند.  امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نایب‌رئیس اول مجلس بعد از اینکه قالیباف مجلس را ترک کرد با تذکرهایی در این زمینه مواجه شد. او خطاب به نمایندگان گفت:‌ «از همکاران خواهش می‌کنم تا در زمان برگزاری جلسات علنی و ایراد نطق و همچنین اظهارات مخالفان و موافقان یک دستور نشسته و نظرات را گوش دهند تا با یک آرامشی به تصمیم نهایی برسند». اما پیش از این محمدباقر قالیباف در نطقی از راهبردهای مجلس یازدهم حرف زد. به گزارش «خانه ملت»، رئیس مجلس یازدهم در نطقش گفت: «نظام اداری- اجرائی متورم و به‌هم‌ریخته کشور تهدید دیگری است که امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است. تضعیف نهاد مهم خانواده از طریق گسترش روزافزون سبک زندگی غربی تهدید نگران‌کننده‌ای تلقی می‌شود که نیازمند توجه ویژه و فوری است». شهردار اسبق تهران ادامه داد: «مجلس یازدهم می‌تواند با رویکردی منطقی و انقلابی نسبت به دولت و با استفاده از ظرفیت‌های تقنینی و به‌خصوص نظارتی خود در چارچوب پیام رهبر انقلاب، دولت را به سمت مطلوب هدایت کند، مجلس، نقشه راه خود را پیام رهبر حکیم انقلاب قرار می‌دهد و به عنوان یک نهاد مردمی و انقلابی که هدف خود را تشکیل مجلسی قوی و کارآمد قرار داده، حل مسائل ملی و محلی مردم را به عنوان یک وظیفه انقلابی و مطلوب، وجهه همت خود قرار خواهد داد و با این شاخص، تعامل خود با دولت فعلی و دولت آینده را تنظیم می‌کند». قالیباف در بخش دیگر نطقش اضافه کرد:‌ «مجلس یازدهم نه بنای تقابل و مچ‌گیری دارد و نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه می‌کند، مجلس یازدهم تلاش می‌کند موانع قانونی دولت در مسیر خدمت‌رسانی به مردم را حذف و اصلاح کند، اما در عین حال اجازه نخواهد داد دولت در اجرا و پیاده‌سازی قوانینی که حل‌کننده مسائل مردم است، سهل‌انگاری کند، رهبری در پیام روشنگرانه خود در حوزه اقتصادی بر توجه به معیشت طبقات ضعیف و تحقق عدالت تأکید داشتند و اشاره فرمودند که مطابق نظر صاحب‌نظران این هدف با اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی محقق می‌شود». او حتی درباره راهبرد مجلس در سیاست خارجی هم صحبت کرد: «مجلس یازدهم خود را نماینده همه مردم ایران می‌داند،‌ حتی کسانی که به هر دلیل سیاسی یا نارضایتی از شرایط کشور به آن رأی نداده‌اند و بر اساس نگاه بلند رهبر حکیم انقلاب معتقد است که تمام دستگاه‌های حاکمیتی باید مثل خورشید بدون تبعیض بر همه شهروندان ایران عزیز بتابند و به آنها خدمت کنند، مجلس یازدهم با توجه به نقشی که برای خود در جایگاه تمدن‌ساز انقلاب اسلامی قائل است بر سر آرمان‌های اصلی انقلاب هیچ مسامحه‌‌ای را نمی‌پذیرد و مقابله مقتدرانه در برابر دشمن خارجی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی را جزء اصول اساسی خود قرار می‌دهد». او افزود:‌ «مجلس یازدهم استکبارستیزی را هم آرمانی اعتقادی و هم منفعتی راهبردی می‌داند و مذاکره و سازش با آمریکا به عنوان محور استکبار جهانی را بی‌حاصل و پرضرر ارزیابی می‌کند، راهبرد ما در برخورد با آمریکای تروریست تکمیل زنجیره انتقام خون شهید سلیمانی است، کاری که با حمله بی‌سابقه به پایگاه عین‌الاسد آغاز شد و با شکسته‌شدن هیبت پوشالی آمریکا در عدم توان پاسخ به اقدام جمهوری اسلامی ادامه یافت و با اخراج کامل ارتش تروریست آمریکا از منطقه تکمیل خواهد شد».
رد سه اعتبارنامه


نمایندگانی که در اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون پیش‌قدم شدند، ادعا کردند که از سوی طرفداران او تهدید شدند. احمد نادری نماینده تهران در توییتی نوشت: «از دیروز که به اعتبارنامه جناب آقای تاجگردون اعتراض کرده‌ام، هزاران پیام تهدید و تشکر ارسال شده. جالب‌ترین آن، تهدید به برخورد با اسلحه گرم بوده. قبل از انتخابات هم نظام را تهدید کرده بودند اگر صلاحیت ایشان تأیید نشود، درگیری مسلحانه اتفاق می‌افتد». البته این در حالی است که سخنگوی شورای نگهبان هر گونه تأیید صلاحیت در اثر فشارهای بیرونی را تکذیب کرده بود.
 از سوی دیگر، سخنگوی شعبه 12 مجلس نیز که اعتبارنامه تاجگردون آنجا بررسی می‌شود از ارسال مستندات معترضان به شورای نگهبان خبر داد. محمد علیپور به «ایسنا» گفت: «ملاک عمل ما این است که اگر چنانچه بعد از اعلام صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان مدارک جدیدی در خصوص هر کدام از منتخبان به دست بیاید در شعبه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. در مورد آقای تاجگردون هم همین اتفاق افتاد. آقایانی که مدارکی داشتند آن را به شعبه تحویل دادند و شعبه هم برابر آیین‌نامه مدارک را عینا به شورای نگهبان داده و آنها باید اعلام کنند که آیا به این مدارک رسیدگی کرده‌اند یا موارد جدیدی است.» قرار است جلسه‌ای با حضور نمایند گچساران و معترضان نیز در شعبه 12 برگزار شود و او به دفاع از خود بپردازد. پس از اعلام نظر شورای نگهبان  بار دیگر شعبه 12 اعتبارنامه او را بررسی می‌کند و در صورت ردشدن اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق خواهد رفت. 
به نظر می‌رسد تاجگردون برای ماندن در مجلس یازدهم بعد از سه دوره راه همواری پیش‌ِرو ندارد. کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا و  حسین محمد صالحی نماینده فریدن و فریدون‌شهر نیز هر چند اعتبارنامه‌شان رد شده اما کمتر از تاجگردون مورد هجمه اصولگرایان قرار دارند. زهره الهیان نماینده تهران درباره اعتراضش به اعتبارنامه محمدصالحی گفته که او «سابقه محکومیت دارد و صلاحیت وی در هیئت نظارت استان و هیئت مرکزی رد شده است.» دلخوش هم که از دوره هفتم در مجلس حضور دارد و فقط در نهمین دوره غایب بوده وضعیت مشابهی دارد.