رکورد ۵۰ ساله مصرف آب تهران شکست


گروه انرژی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: براین اساس رکورد مصرف آب تهران در طی ۵۰ سال اخیر شکسته شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، محمدرضا بختیاری با اشاره به مصرف آب در استان تهران اظهار کرد: در روزهای گذشته میزان مصرف نسبت به مدت مشابه ۱۳ درصد افزایش داشته، اما طی نهم تا یازدهم خردادماه ۹۹، میزان مصرف به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و رکورد مصرف آب در ۵۰ ساله اخیر در شهر تهران با مصرف ۳ میلیون ۶۸۰ هزار متر مکعب شکسته شد. مدیرعامل آبفای تهران تصریح کرد: متوسط مصرف آب در خرداد سال گذشته ۳ میلیون متر مکعب بود که این رقم امسال افزایش ۶۸۰ میلیون هزار متر مکعب داشته است. به گفته وی؛ شروع گرما زودرس و شیوع بیماری کرونا دو عامل مهم در اوج گیری میزان مصرف آب در استان تهران است.

مصرف آب تهران از ۳ میلیون متر مکعب عبور کرد

وی ادامه داد: طی سالهای گذشته در استان تهران و در بازه زمانی خرداد هیچ گاه مصرف آب از ۳ میلیون مترمکعب فراتر نرفته بود، اما از ابتدای خرداد میزان مصرف در حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب رسید و با اوج گیری در
۱۰ و۱۱ خردادماه۹۹، به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب رسید و در ابتدای هفته پیک لحظهای مصرف آب به رقم بی سابقه ۵۱.۵ مترمکعب در ثانیه رسید. مدیرعامل آبفای تهران افزود: با شروع بیماری کرونا از اسفند سال گذشته میزان مصرف افزایش ۲۵ درصدی داشت و با همکاری مردم روند رشد مصرف آب در ماههای اردیبهشت به ۱۱ درصد کاهش یافت، اما ظرف سه روز اخیر میزان مصرف آب ۲۱ درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: برای تأمین آب سالم در استان تهران تمام سیستمهای آب و فاضلاب تهران اعم از تصفیه خانه وارد مدار شدند و با حداکثر توان مشغول خدمات رسانی هستند که این موضوع فشار مضاعفی را به سیستم آب و فاضلاب استان تهران وارد کرده است. وی ادامه داد: رشد سالیانه مصرف آب در استان تهران به طور میانگین بین ۲.۵ تا ۴ درصد است، اما به دلیل شیوع کرونا در کمترین حالت مصرف به زیر ۱۱ درصد نرسیده است. بختیاری عنوان کرد: هنوز به سقف آستانه تحمل تاسیسات آب و فاضلاب نرسیدهایم و در وضعیت سبز و نارنجی قرار داریم، اما واقعیت این است که در صورت ادامه وضع موجود و رسیدن به مرز ۴ میلیون مترمکعب شرایط برای تأمین آب سخت شود.

مصرف آب در تهران غیرطبیعی است

بختیاری عنوان کرد: حدود ۲۰ درصد مصرف آب شرب تهران مربوط به تهران است که این رقم با در نظر گرفتن جمعیت ۹ میلیونی آن غیر طبیعی است. وی افزود: وضعیت بارشهای اخیر مطلوب است، اما نکتهای که مردم مخصوصاً مشترکان استان تهران باید مد نظر داشته باشند محدودیت در تاسیسات شبکه آب و
فاضلاب است.

بختیاری تصریح کرد: در استان تهران ۵ سد بیشتر وجود ندارد و تاسیسات انتقال آب با محدودیت مواجه است و تصور اینکه بار هر بارش نهایت بهره برداری صورت میگیرد، صحیح نیست.

وی ادامه داد: حجم مخازن و میزان آب قابل انتقال برای شهر تهران محدودیت دارد ممکن است در سد امیرکبیر و طالقان آب مازاد وجود داشته باشد، اما محدودیتهایی برای  انتقال آن به استان تهران وجود دارد.

مدیرعامل آبفای تهران عنوان کرد: با وجود محدودیتهای موجود در سیستم آب و فاضلاب استان تهران و فشار مضاعف افزایش مصرف آب خدمات رسانی بدون حتی یک ساعت وقفه ادامه داشته است.