مراقب لیست‌های جعلی اصلاح‌طلب باشید

موازی کاری خطرناک در انتخابات شورای شهر
مراقب لیست‌های جعلی اصلاح‌طلب باشید
آفتاب یزد- گروه سیاسی: انتخابات شورای شهر، با انتخابات مجلس دهم زمین تا آسمان فرق دارد. هرچه در انتخابات مجلس نامزدها و داوطلبین اصلاح‌طلبان در تهران نتوانستند از فیلتر شورای نگهبان بگذرند و یکی پس از دیگری نام‌ها‌یشان خط خورد و جریان اصلاحات با دست‌های خالی مجبور به بستن لیست 30 نفره خود درانتخابات آن زمان شد، در انتخابات شورای شهر غربالگری جور دیگری بود و به لطف مجلس دهم - که صلاحیت‌های نامزدهای شورای شهر را تعیین می‌کند - ردصلاحیت شده‌های اصلاح‌طلب بسیار کمتر از ردصلاحیت‌شدگان در زمان مجلس بودند.
نتیجه اینکه اصلاح‌طلبان با مجموعه‌ای از چهره‌های شاخص از این جناح روبه‌رو شدند که می‌توانستند در لیست نهایی 21 نفره شورای شهر تهران خود را جای دهند. بی‌گمان بسیاری با خود می‌اندیشیدند که وقتی لیست 30 نفره و در عین حال گمنام اصلاح‌طلبان در مجلس دهم تمام و کمال رای می‌آورد و به مجلس راه می‌یابند، پس حتما لیست شورای شهر اصلاح‌طلبان نیز با آن همه چهره شاخص حتما کامیابی عظیمی خواهد داشت و شورای شهر تهران را در ید می‌گیرد.


****
تعجب یا گلایه ؟
زمان گذشت و گذشت تا نوبت به اعلام نهایی اسامی لیست اصلاح‌طلبان رسید. اعلامی که وقتی خبرش در رسانه‌ها‌ پخش شد، با تعجب، گلایه‌ها و حتی نارضایتی‌ها‌ی بسیاری همراه بود. چرا که در این لیست جای بسیاری از چهره‌ها، خالی بود. تا حدی که بسیاری تصور می‌کردند احتمالا برخی از این نام‌ها‌ی جامانده از لیست، ردصلاحیت شده‌اند!؟ اما خبری از ردصلاحیت نبود ؛ واقعیت آن بود که ظاهرا کسان دیگری براین اشخاص شاخص ترجیح داده شده‌اند، کسانی که شاید در نام و نشان چندان شهره نیستند. اما در تخصص یلی هستند.
سرانجام اینکه در لیست اصلاح‌طلبان این نام‌ها‌ در کنار هم قرار گرفتند.
محمد جواد حق شناس، محمد سالاری، مرتضی الویری، سیدمحمود میرلوحی، افشین حبیب زاده، زهرا نژاد زهرا، علی اعطا، محسن‌ها‌شمی رفسنجانی، محمد علیخانی، صدراعظم نوری، آرش میلانی، ‌ابراهیم امینی، الهام فخاری، خلیل آبادی، شهبانو امانی، احمد مسجد جامعی، بهاره آروین، ناهید خداکرمی، مجید فراهانی، حسن رسولی و حجت نظری.
****
آنچه در شهر می‌بینیم
اما آنچه که این روزها در معابر شهر اتفاق افتاده، چیز دیگری است. شاید نمود دلخوری برخی از اصلاح‌طلبان را ازاین لیست، این روزها بتوان بر پوسترهای نصب شده در تهران دید. پوسترهایی که نامهای مندرج برروی آن در لیست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیستند ولی اکنون در سطح شهر خود را به عنوان لیست اصلاح‌طلب معرفی کرده‌اند. این یعنی لیست‌های موازی از سوی اصلاح‌طلبان در شورای تهران بیرون آمده که مطمئنا باعث
سر درگمی مردم در رای به این لیست‌ها‌ شده است.
عاملی که می‌تواند به معنای شکست و تشتت آرا در اردوگاه اصلاح‌طلبی باشد آن هم برخلاف انتخابات مجلس دهم که لیست واحد باعث پیروزی صددرصدی اصلاح‌طلبان درتهران شد.
هرچه قدرهم که پای دلخوری در میان باشد، اصلاحات تا به حال چندین بار این موضوع را امتحان کرده که حضور چند لیست متفاوت درانتخابات با نام اصلاح‌طلبان، به منزله خودکشی سیاسی است اما پس چرا آزموده را باید دوباره آزمود ؟
طی این روزها چهره‌های شاخصی چون علی صوفی، عبدالله مومنی، فاطمه راکعی و علی تاجرنیا با کناره‌گیری از انتخابات شورای شهر از لیست اصلی اصلاح‌طلبان حمایت کردند، اما گویا عده‌ای هنوز به این تصمیم‌گیری نرسیده اند...
***
حجت تمام شد
روز گذشته حسین مرعشی هم در اینباره گفته است اگر یک یا چند حزب تمایل به ارائه لیست داشته باشند، باید از امضای خود استفاده کنند. ما تنها مرجع رسمی صاحب صلاحیت اصلاح‌طلبان برای انتخابات را شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دانسته و این درحالی است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بنابر مصوبه خود، هیچ اقدامی بدون هماهنگی به شورای‌عالی انجام نخواهد داد.
عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی گفت: "در نمونه‌ای دیگر شاهد هستیم لیستی تحت عنوان یاران‌ها‌شمی منتشر شده و درحالی که هیچکس بیشتر از بنده یار‌ها‌شمی نیست، شخصاً از نحوه تهیه این لیست مطلع نیستم. اصلاح‌طلبان فقط یک لیست دارند و صرفاً‌ از همین لیست حمایت می‌کنند و خانواده آقای‌ها‌شمی نیز صرفاً از همین لیست حمایت می‌کنند. به هر حال ممکن است پیروز شویم و ممکن است شکست بخوریم اما در هر صورت اتحاد و وحدت‌مان را از هر پیروزی دیگری مهمتر می‌دانیم. "
همینطور چهار چهره لیست شورای اصلاح‌طلبان یعنی محسن‌ها‌شمی رفسنجانی، احمد مسجد جامعی، حسن رسولی و محمود میرلوحی نیز در نشست خبری دیروز به سوالات مختلف درباره انتقادها پاسخ دادند و تاکیدشان براین بود که اصلاح‌طلبان فقط یک لیست دارند و آن فهرست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است. احمد مسجد جامعی هم گفت که تهرانی‌ها مراقب فهرست‌های مختلف با پیشوند و پسوند اصلاح‌طلبی باشند. روز گذشته پیام حمایت پرچمدار اصلاحات از لیست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز منتشر شد. پیامی که ضمن اشاره تلویحی به برخی ضعف‌های احتمالی از حمایت کامل وی از لیست انتخاباتی شورای عالی اصلاح‌طلبان خبر داد و این یعنی حجت تمام است.
***
لیست‌ها‌ی موازی به زیان اصلاح‌طلبی است
فاطمه راکعی که خود از نامزدهای شاخصی است که بعد از قرارنگرفتن در لیست، به نفع لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر انصراف داده است، درباره لیست‌های موازی به آفتاب یزد گفت: "تلاش‌های منسجم دموکراتیک در کشور ما عمر چندانی ندارد از همین رو طبیعی است طی این روند در کشور نقص‌هایی را هم به همراه داشته باشد. لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران نیز در همین قالب ممکن است ایراداتی داشته باشد اما تمام اعضای لیست فعلی، انسان‌های توانمند، شریف، اخلاقی و بعضاً سرشناس هستند. "
وی گفت :"هر چند عده‌ای هم بر این نقد دارند که چرا برخی از قلم افتاده‌اند، به هر حال شاید می‌توانستیم ساز و کارهایی بچینیم که لیست قوی‌تری داشته باشیم، اما این دلیل نمی‌شود که این لیست را که قطعا به دلیل شاخص‌ها، سنجش‌ها و مصلحت‌هایی بدین شکل چیده شده است، زیر سوال ببریم و با دادن لیست‌هایی متفاوت با این لیست، باعث تشتت در آرا شویم. قطعا این روش کار پسندیده‌ای نیست و به زیان اصلاحات است. "
این فعال سیاسی گفت:"حداقل ضوابط و انسجام فکری در لیست‌های موازی با لیست اصلی شورای عالی سیاست‌گذاری دیده نمی‌شود،مثلا معلوم نیست بر چه اساس یک فرد با یکی از اشخاص شناخته شده ای که در لیست اصلی هم حضور دارد، یک لیست دیگر تشکیل داده‌اند. "راکعی افزود:" این لیست‌های موازی بیشتر براساس منافع اشخاص است تا یک همفکری هدفمند ایجاد شده، البته ممکن است یک گروه خاص متفاوت با شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان این لیست‌های موازی را به وجود آورده باشد. راکعی تاکید کرد: "حفظ و احترام به تشکل فراگیر شورای عالی سیاست‌گذاری باید در هر شرایطی حفظ شود. "
این نماینده سابق مجلس ادامه داد:" به هرحال در انتخابات مجلس دهم به دلیل ردصلاحیت‌ها، مردم عزمشان را برای رای لیستی به اصلاح‌طلبان جزم کردند. اما این طبیعی است که مردم در انتخابات شورای شهر به چهره‌های شاخصی که در این لیست نیستند نیزرای بدهند و دیگر به مانند انتخابات مجلس لیستی عمل نکنند. مگر آنکه، چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به تبلیغ لیست اصلاح‌طلبان بپردازند و از سویی در لیست‌های دیگر نیز قرار نگیرند. ولی متاسفانه می‌بینیم که دو تا سه نفر از چهره‌های شاخص لیست اصلاح‌طلبان در چند لیست دیگر نیز حضور یافتند که این موضوع کاردرستی نیست."
راکعی ادامه داد:" این راهم باید گفت که در انتخابات مجلس، مردم انتظار یک لیست با حضور چهره‌های شاخص از اصلاح‌طلبان نداشتند و کافی بود تا شورای‌عالی اصلاح‌طلبان از آن لیست اعلام حمایت کند تا مردم به آن رای دهند، اما در حال حاضرعده‌ای از خود اصلاح‌طلبان گلایه‌هایی مطرح می‌کنند که البته برخی از این گلایه به دلیل ضعف‌هایی است که ممکن است وجوداشته باشد."
وی گفت:"اما ازاین ضعف عده‌ای که ازاول جبهه فراگیر شورای‌عالی سیاستگذاری را دور می‌زدند، استفاده کرده و آنها اولین کسانی بودند که لیست جدای خودشان را منتشر کردند، به غیر ازاین لیست‌هایی هم وجود دارد که با استفاده از دو چهره شاخص به همراه برخی از شخصیت‌هایی که نام آنها کمترشناخته شده‌ و سابقه مدیریت کشوری ندارند و یا از لحاظ سیاسی مطرح نیستند بسته شده است. عده‌ای هم به صورت مستقل دوست ندارند که به نفع لیست کنار بروند. به هرحال قطعا شاخص‌ترین لیست، همان لیست اصلاح‌طلبان برآمده از شورای عالی سیاست‌گذاران است و پیشینه ای به نام شورای عالی در پشت این لیست بسیار ارزشمنداست."
راکعی گفت: "من باز هم اعلام می‌کنم به دلیل تلاشی که سالها در راستای این انسجام داشته‌ایم از لیست شورای‌عالی سیاست‌گذاری که به روند دموکراسی خواهی در کشور کمک می‌کند حمایت می‌کنم و معتقدم لیست‌های موازی به زیان اصلاح‌طلبان خواهد بود."
***
از خود بگذرید
محمدصادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح‌طلبان نیز در این باره گفت:" اولا باید هم به دستگاه‌های تصمیم ساز چینش این لیست خدا قوت گفت و هم باید انتقاداتی نسبت به آنها داشت. به هر حال این گروه تصمیم ساز باید به گونه‌ای عمل می‌کرد که شائبه حمایت از کسی مطرح نشود، از سویی دیدیم کسانی که خود در شورای عالی حضور داشتند کاندیدا شده و خود نیز در لیست قرار گرفته‌اند؛ نکته‌ای که می‌تواند آفت به شمار بیاید. درکنار اینها مطالبات و تعداد زیاد کاندیداها و ظرفیت کم 21 نفر برای شورای شهر تهران، چالش لیست اصلاح‌طلبان که سهمیه‌های خاصی را برای زنان و جوانان در نظر گرفته بود، بیشتر کرد. "
وی افزود:" به هر حال این لیست بسته شده است و از این به بعد تمام دوستان اصلاح‌طلب که در لیست قرار ندارند حتی اگر گلایه‌هایشان به حق هم باشد، باید ایثارگری کنند. ایثارگری اقتضا می‌کند که آنها نیز مانند سایر اصلاح‌طلبان شاخص که از انتخابات کنار کشیده‌اند و از لیست واحد حمایت کردند، همین کار را تکرار کنند و از پراکندگی آرا جلوگیری کرده و اجازه ندهند تا لیست جدیدی منتشر شود و یا تشتت و تفرقی در آرا پدید بیاید. آنها باید برای پیروزی اصلاح‌طلبان از خود بگذرند."