آزادی؛ میزبان خیرخواهی

[حسام خراسانی] مراحل بسته‌بندی و توزیع ٢هزار بسته معیشتی اهدایی خیرین با حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر صبح روز گذشته در سالن 12هزار نفری ورزشگاه آزادی برگزار شد. به گزارش «شهروند» این بسته‌های غذایی به ارزش 2‌میلیارد و 500‌میلیون تومان برای خانواده‌های نیازمند و متأثر از کرونا به همت موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید تهران و با همکاری جمعیت هلال‌احمر جمع‌آوری شده است. بنابر گفته مسئولان جمعیت هلال‌احمر این بسته‌های غذایی عصر روز گذشته بلافاصله پس از بسته‌بندی در شعب جمعیت هلال‌احمر در استان‌های تهران و البرز میان خانواده‌های نیازمند و متأثر از کرونا با اولویت خانوارهای بالای پنج نفر توزیع شده است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر در مراحل بسته‌بندی و توزیع ۲هزار بسته غذایی با اشاره به همکاری خیرین در این پویش خیرخواهانه گفت: «این پویش حرکتی کاملا داوطلبانه است. جمعیت هلال‌احمر در این  مدت به کمک خیرین، امدادگران و داوطلبان توانسته است کمک‌های بسیاری را جمع‌آوری، تهیه و میان نیازمندان توزیع کند.» بنابر گفته همتی هزینه این پویش توسط خیرخواهان و نیکوکاران تأمین شده است و جمعیت هلال‌احمر اعتباری از دولت در این جهت دریافت نکرده است. به گزارش «شهروند» مراحل بسته‌بندی و توزیع 2هزار بسته معیشتی اهدایی سومین بخش از کمک‌های جمعیت هلال‌احمر به نیازمندان بوده است؛ پیش از نیز جمعیت هلال‌احمر دو مراحل باشکوه دیگر در جهت تأمین خانواده‌های نیازمند و متأثر از کرونا و همچنین خانواده‌های بیماران خاص برگزار کرده است. مجاهدت باوجود تحریم‌های ظالمانه
کریم همتی در این مراسم با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد اهمیت رسیدگی به معیشت مردم نیازمند در شرایط کرونا گفت: «در دوران شیوع اپیدمی ویروس کرونا مانند شرایط هشت‌ساله جنگ تحمیلی با رهنمودهای خردمندانه مقام معظم رهبری، همدلی بی‌نظیری را  در کشور با عنوان رزمایش مومنانه شاهد بودیم.» رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه جایگاه و عملکرد ایران را در مدیریت مواجهه با کرونا در مقایسه با سایر کشورها مثبت ارزیابی کرد. او با اشاره به تأثیر مثبت تلاش و مجاهدت‌های پویش‌های خیرخواهانه در چند ماه گذشته در کشور افزود: «الحمدلله با تلاش‌های انجام‌شده توانستیم برخی از مشکلات ناشی از این بیماری را در کشور کنترل و مدیریت کنیم، این کنترل و مدیریت در شرایطی محقق شد که کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه با مشکلات اقتصادی و  اثرات مخرب ناشی از آن روبه‌رو بود.» بنابر گفته همتی بسیاری از مجاهدت‌ها در این چند ماه با حضور داوطلبان در سمن‌های مختلف و اتکا به ظرفیت‌ها و داشته‌های مادی و معنوی خیران دنبال شده است.  همتی در ادامه با اشاره به سوءمدیریت برخی از کشورهای غربی در مواجهه با ویروس کرونا افزود: «درحالی‌که سایر کشور‌ها با مشکلات بسیاری در عرصه مدیریت ویروس کرونا روبه‌رو هستند، در کشور ما خیرین هر آنچه را داشتند، در طَبَق اخلاص گذاشتند، تا از این رویداد تلخ هم عبور کنیم. در طول این مدت ۳۵‌میلیارد تومان کمک‌های نقدی و ۷۵‌میلیارد تومان کمک‌های غیرنقدی توسط جمعیت هلال‌احمر جمع‌‌آوری شده است. درواقع هلال‌احمر واسطه خیری میان مردم نیازمند و خیرین شده است تا کمک‌ها به دست مردم برسد.» بنابر گفته همتی خیران حدود ۱۱۰‌میلیارد تومان به هلال‌احمر کمک نقدی و غیرنقدی داشته‌اند.
همتی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود گفت: «هر آنچه از مشارکت خیران به دست ما رسیده است، در اختیار نیازمندان قرار داده‌ایم.» او در ادامه  سخنان خود به دیدار با سفیر سوییس و رئیس دفتر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در تهران اشاره کرد و افزود: «با وجود درخواست ایجاد کانال مالی برای دریافت کمک‌های نقدی بین‌المللی برای مدیریت بیماری کرونا هیچ کمکی در این زمینه به ما نشد، اما با وجود کمبود امکانات و با همراهی و همدلی خیرین، داوطلبان و نیکوکاران توانستیم این بیماری منحوس را که اثرات آن عالمگیر بود، مدیریت کنیم.»


 بنابر گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر تاکنون ۱۴۴ محموله کمک‌های بین‌المللی در ایام شیوع بیماری کرونا برای حمایت از آسیب‌دیدگان این بحران توسط جمعیت هلال‌احمر دریافت شده است. رئیس جمعیت هلال‌احمر در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود گفت: «این محموله‌های بشردوستانه شامل تجهیزات مورد نیاز مقابله با ویروس کرونا بوده که طبق دستورالعمل‌های ستاد مرکزی کرونا در میان مراکز درمانی توزیع شده است.» او همچنین به کمک‌های خیرین برای تأمین ۱۰۰دستگاه ونتیلاتور به ارزش ۱۶‌میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: «خیرین و داوطلبان همیشه همراه هلال‌احمر بودند و جمعیت هلال‌احمر توانست پابه‌پای سایر نهادها، کمک‌های مردمی را جمع‌آوری و میان نیازمندان توزیع کند.»
مشارکت، منهای هیاهو
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه با اشاره به انتخابات چند روز گذشته در جمعیت هلال‌احمر افزود: «بیش از ۳۱۵‌هزار نفر در انتخابات مجامع جمعیت هلال‌احمر  شرکت کردند.» همتی این انتخابات را رقابت بین خیرین توصیف کرد و افزود: «در روزهای گذشته با تلاش مسئولان، کارکنان، داوطلبان، جوانان و امدادگران جمعیت هلال‌احمر، انتخابات خوبی با حضور بیش از ۳۱۵‌هزار داوطلب در سراسر کشور که در واقع رقابتی میان نیکوکاران بود، برگزار شد. از همه مسئولان می‌خواهم که به جمع سرخ‌پوشان بپیوندند تا  به دور از هیاهو‌ها این جمعیت را پاک و منزه نگه‌داریم، چراکه هرچه خانواده هلال گسترده‌تر باشد، مردم احساس آرامش بیشتری خواهند داشت و می‌توانیم چه در حوادث و بحران‌ها و چه در شرایط عادی در کنار مردم عزیزمان باشیم.» حمایت از زنان سرپرست خانوار
همتی در آخرین بخش از صحبت‌های خود بر ضرورت حمایت از زنان سرپرست خانوار تأکید کرد. او با استقبال از پیشنهاد فرماندار تهران مبنی بر شناسایی و حمایت از زنان سرپرست خانوار گفت:   «این قشر جزو آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند و تلاش خواهیم کرد در کنار سایر خانوارهای نیازمند، مشکلات این قشر را نیز در نظر بگیریم و با کمک خیرین به وضع آنها رسیدگی کنیم.» همتی در پاسخ به سوال خبرنگار «شهروند» درباره تمهیدات جمعیت هلال‌احمر در صورت افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: «به یاری خدا، موج دوم کرونا نیز مشکل چندانی را ایجاد نخواهد کرد. جمعیت هلال‌احمر تاکنون در عرصه آموزش همگانی در مقابله با ویروس کرونا فعالیت‌های بسیاری داشته و این آمادگی را نیز دارد که در روز‌های آینده‌ برای قشر‌های مختلف ویدیو‌های آموزشی دیگری نیز منتشر کند. البته نگرانی‌های بسیاری در مورد افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور وجود دارد. جمعیت هلال‌احمر در عرصه تولید ماسک، گان، مواد شوینده و... از تمام ظرفیت خود تاکنون استفاده کرده است و این آمادگی را نیز دارد که در صورت نیاز خدمات خود را در این بخش ارتقا بخشد.»  بنابر گفته همتی جمعیت هلال‌احمر در عرصه درمانی در بخش‌هایی به‌عنوان معین وزارت بهداشت به ارایه خدمات می‌پردازد، او در تکمیل این موضوع گفت: «این آمادگی را داریم که این فعالیت‌ها را در صورت نیاز ارتقا بخشیم.» بنابر گفته همتی بیمارستان نورافشار به‌عنوان بیمارستان معین آماده است که در صورت نیاز خدمات لازم را ارایه دهد.  قدردانی از جمعیت هلال‌احمر
در مراحل بسته‌بندی و توزیع 2‌هزار بسته غذایی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، فرماندار تهران، ذاکری معاونت نظارت و امور شرعی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر، مدیرعامل خیریه نیک گامان جمشید، رئیس مجمع خیرین استان  تهران و مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران حضور داشتند. عیسی فرهادی، فرماندار تهران نیز در این مراحل از عملکرد جمعیت هلال‌احمر در مقابله با ویروس کرونا قدردانی کرد.  او با اشاره به  مشارکت خیرین برای خانواده‌های نیازمند اظهار کرد: «از تمام افرادی که در این برهه از زمان که مشکلات جدی وجود دارد، حماسه‌آفریدند، تشکر می‌کنم.»  فرهادی در ادامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت: «امروز در حوزه کمک مومنانه مردم حماسه آفریدند و ما به داشتن چنین مردمی می‌بالیم. حمایت خیرین بحث میهمان ناخوانده کرونا را سامان داد و باعث شد ما از این بحران عبور کنیم.»
اشکان تقی‌پور، مدیرعامل موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید تهران در این مراسم ضمن قدردانی از اعضای داوطلب جمعیت هلال‌احمر خطاب به حاضران گفت: «مولد و مقدمه چنین پویش‌هایی شرافت، مهربانی و ایثارگری است که داوطلبان خیریه نیک‌گامان جمشید و جمعیت هلال‌احمر با این مقدمه چنین پویش بزرگی را رقم‌ زدند.» بنابر گفته تقی‌پور 2‌هزار بسته غذایی تهیه شده با کمک ۲.۵ میلیاردی خیرین توسط موسسه خیریه بین‌المللی مادران ضدفقر (MAP) در ایالات متحده که با مجوز و بدون تصمیم‌سازی، پروژه‌های مشارکت موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید تهران را حمایت می‌کند، تهیه شده است. این بسته به ارزش تقریبی یک‌میلیون و 200‌هزار تومان برای یک خانوار پنج نفره، شامل گوشت گرم، برنج، روغن و ... است. ۱۶۵۰ بسته در استان تهران و ۳۵۰ بسته نیز در استان البرز توزیع خواهد شد. شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران در این مراسم گفت: «طی ماه‌های گذشته برای سومین بار پیرو فرمان مقام معظم رهبری برای کمک به افراد آسیب‌دیده ناشی از کرونا گرد هم آمدیم.» او ادامه داد: «برای تأمین بخشی از امرار معاش خانواده‌های آسیب‌دیده در تلاش هستیم. به همت خیریه پیشگامان با هماهنگی‌هایی که انجام شد، توفیق پیدا کردیم که از هفته قبل تلاشی را آغاز کنیم تا بتوانیم این اقدام را انجام دهیم.»