برنامه‌های حمایتی دولت برای مستأجران

گروه سیاسی/ سخنگوی دولت، روز گذشته سیاست‌های دولت برای مهار قیمت و مدیریت بازار مسکن را تشریح کرد؛ سیاست‌هایی که هم شامل حمایت از مستأجران و هم تولید و عرضه مسکن برای گروه‌ها و اقشار متقاضی مسکن می‌شود. علی ربیعی که در نشست خبری هفتگی سخن می‌گفت، این را هم اضافه کرد که برنامه کوتاه مدت حمایتی از مستأجران هنوز نهایی نشده است، اما اقدامات و سیاست‌ها برای تأمین مسکن گروه‌های کم درآمد از طریق تفاهم میان وزارت راه و شهرسازی و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف در دستور کار قرار دارد.
به گزارش «ایران» سخنگوی دولت در کنار این توضیحات، در پاسخ به این سؤال یا ادعا که «دولت در 7 سال گذشته تقریباً هیچ کاری نکرده یا دستاوردهای دولت پوچ بوده است» تأکید کرد که نه تنها در نقد باید جانب انصاف را رعایت کرد، بلکه باید شاخص تعیین‌کننده‌ای به‌نام تحریم و ترامپ را هم درنظر گرفت. او با تکیه بر آمارهای اقتصادی نشان دهنده ثبات اقتصادی کشور تا پیش از آغاز تحریم‌های جدید، تأکید کرد که حتی در شرایط فعلی هم اگر این دولت نبود، قطعاً وضعیت از این هم بدتر می‌شد.
علت شرایط امروز کشور را هم بگویید
روز گذشته خبرنگاری درباره شرایط امروز اقتصادی کشور پرسید و این ادعا را طرح کرد که «هفت سال اقدامات دولت پوچ بوده یا رئیس جمهوری صرفاً به تماس‌های تلفنی با وزرا بسنده می‌کند.» ربیعی در پاسخ با بیان اینکه نقد باید منصفانه باشد و همه ابعاد موضوع را در بر گیرد، اظهارکرد: درباره عملکرد ۷ سال گذشته آمار و اطلاعات اقتصادی و اجتماعی و وجدان جمعی جامعه گواه است، کما اینکه سال ۹۲ به‌عنوان سال آغاز به کار دولت، میزان تورم و رشد منفی اقتصادی مشخص بود و بیش از ۶۰ درصد کسری رشد داشتیم یا قدرت خرید کارگران و بازنشستگان نزولی و اقتصاد کشور کوچک شده بود، در حالی که درآمدهای ۷۰۰ میلیاردی نفتی را هم هیچ‌گاه نداشتیم.


سخنگوی دولت با اشاره به اینکه آن تورم و نرخ رشد منفی اقتصادی درحالی بود که با این تحریم‌های ترامپ و فقدان درآمدهای نفتی رو به رو نبودیم، افزود: در 55 ماه نخست دولت، تورم تک رقمی شد و متوسط رشد قابل قبولی را تجربه کردیم، در بازار ارز ثبات داشتیم، بازاراقتصادی قابل پیش‌بینی بود، با کسر خروجی‌ها، اشتغال ما به‌طور میانگین بالای ۴۵۰ هزار نفر بود. امروز همه از شرایط سخت سخن می‌گویند، اما درباره نقش عامل تحریم و کاهش درآمدهای ارزی چیزی نمی‌گویند یا به تأمین کالاهای اساسی در همین شرایط اشاره نمی‌کنند.
او با بیان اینکه با توجه به همین شرایط در سال ۹۸ رشد اقتصادی بدون نفت مثبت و در بودجه سال ۹۹ هم رشد خواهیم کرد، گفت: البته ما با پدیده کرونا هم روبه‌رو شدیم که بر اقتصاد تحریم زده ما تأثیر داشت؛ آیا دولت در مدیریت کرونا نمره قابل قبولی نگرفت؟ سیاستی که باید هم از جان انسان‌ها در برابر ویروس و هم در برابر فقر و بیکاری محافظت کند. حال نمی‌خواهم در مورد سازهای ناکوک و فشارهای داخلی چیزی بگویم، آنها هم بی‌نظیر بودند.
برنامه‌های حمایتی برای مستأجران
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره سیاست‌های دولت برای مدیریت بازار مسکن، از مسئولیت معاون اول رئیس جمهوری برای تشکیل کارگروهی باهدف ساماندهی کنترل قیمت و تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های تشویق تولید مسکن و رفع موانع تولید آن خبرداد و گفت: در کوتاه مدت نیز درباره مستأجران برنامه حمایتی در دستور کار خواهیم داشت که در صورت نهایی شدن جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری همچنین درباره سیاست‌های پولی دولت در بازار مسکن، از افزایش 19 درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها برای ساخت و ساز خبرداد و افزود: تسهیل در اجرای طرح‌های گسترده مسکن ملی یا مسکن اول با انتقال تسهیلات به متقاضیان در چارچوب بازار عرضه از جمله برنامه‌های مؤثر بوده که در کنترل قیمت دنبال خواهد شد.
پیک کرونا، فقط در چند استان
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره علت افزایش مبتلایان و جانباختگان به کرونا، آغاز موج یا پیک دوم کرونا در سراسر کشور را رد کرد و گفت: ما در شرایط فعلی در چند استان به پیک رسیده‌ایم و این به معنای این نیست که ما پیک جدیدی داشته باشیم. استان‌هایی که وارد پیک نشده بودند اکنون وارد پیک شدند. نباید اشتباه محاسبات صورت بگیرد و این طور تعبیر شود که ما وارد مرحله جدیدی از پیک شدیم.ربیعی افزود: اکنون در استان‌های خوزستان، هرمزگان، لرستان، کردستان، بوشهر، آذربایجان غربی و کرمانشاه وارد مراحلی از پیک شده‌ایم. در بسیاری از استان‌ها هم استانداران و همکاران در نظام سلامت به نحوی عمل کردند که تجهیزات ما بر شیوع کرونا غلبه کرد.
امریکا درحال حرکت به سمت دشمنی ابدی با ایران
ربیعی درباره تلاش جمهوریخواهان برای ارائه طرحی با هدف اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران این طرح را نوعی خودزنی دانست و یادآور شد: این اقدام را نشانه دیگری از تلاش‌های تندروهای امریکایی می‌دانیم که می‌خواهند خصومت با جمهوری اسلامی ایران را ابدی و برگشت‌ناپذیر کنند و تمام روزنه‌های دیپلماسی را ببندند. پیامد این اقدامات برعهده امریکا است.ربیعی درباره سیاست‌های امریکا در قبال ایران نیز گفت: نتایج انتخابات امریکا تأثیری بر سیاست‌های اصولی ما در برابر امریکا ندارد و ما برای بهره‌گیری از دیپلماسی‌مان منتظر تغییر دولت‌ها و ریاست جمهوری در امریکا نیستیم.
کره‌جنوبی منابع ایران را آزاد کند
سخنگوی دولت درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی نیز با بیان اینکه این پول‌ها در حساب‌های بانک مرکزی است و ناشی از صادرات نفت و میعانات گازی به کره‌جنوبی بوده است، اظهارکرد: این منابع مربوط به صادرات نفتی است که با مجوز و معافیت ارائه شده از سوی امریکا به کره جنوبی انجام شده است، همچنین با‌وجود اینکه استفاده از منابع ارزی برای واردات کالاهای اساسی مانند دارو بوده است، اما به دلایل نامعلومی احساس می‌کنیم دولت کره جنوبی همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهد.
او با اشاره به اینکه بانک مرکزی از سال ۹۷ تاکنون از طریق سیاسی، حقوقی و نهادهای مختلف و هماهنگی وزارت خارجه دائماً این موضوع را پیگیری می‌کند، ابراز امیدواری کرد دولت کره جنوبی هرچه سریعتر منابع را آزاد کند، چراکه قطعاً این رفتار برای همه ما غیرقابل قبول است و در چشم‌انداز روابط دوجانبه و همکاری‌های آتی ما هم قطعاً تأثیر خواهد داشت.
ربیعی در پاسخ به سؤالی درباره کارگری که در یکی از بخش‌های پیمانکاری نفتی خودکشی کرد نیز ضمن ابراز همدردی با خانواده این کارگر، خواستار خودداری از پیشداوری یا قضاوت در این باره شد و گفت: در این مورد خاص خواستار تحقیقاتی شدیم و گزارش‌های آن برای من و همچنین دولت ارسال شد و در مورد خاص عوامل فردی و روانشناختی بیش از هر عامل دیگری مؤثر بوده است. در این دوران سخت کنونی نیازمند امید به آینده هستیم و روی تاب‌آوری اجتماعی کار کنیم، وظیفه داریم در عبور از تحریم‌ها و کرونا به جامعه نشاط بدهیم تا با افزایش حمایت‌های اجتماعی بتوانیم از این دوران عبور کنیم.