بحث عدم مذاکره با آمریکا کماکان سر جای خودش است

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
موسوی با‌ اشاره به تحرکات آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، این اقدام واشنگتن را غیرقانونی و خلاف برشمرد و افزود: همه کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل بر این موضوع وقوف دارند و هم روسیه و هم چین بارها در این زمینه اعلام موضع کرده و اقدام آمریکا را خلاف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برشمرده و آمریکا را از این اقدام نهی کرده‌اند.
خط قرمز
وی افزود: این اقدام قطعا بی‌نتیجه است و فشارهای آنها به جایی نخواهد رسید. رایزنی‌های ما با برخی از کشورهای باقی‌مانده در برجام از جمله روسیه و چین در این زمینه ادامه دارد و آنها اعلام کرده‌اند که چنین چیزی غیرقانونی است.


سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این یکی از خطوط قرمز است و امیدواریم کسی به سراغ این خط قرمز نرود.
موسوی درباره نشست دیروز شورای حکام و درخصوص احتمال صدور قطعنامه علیه ایران گفت: امیدواریم قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشود. مبنای این نشست و ادعای مطرح شده علیه ایران، گزارش رژیم صهیونیستی و ادعای نخست‌وزیر این رژیم که اعلام کردند از طریق جاسوسی توانستند به یکسری اسناد قدیمی که برای دهه‌ها پیش است دست یابند.
استناد آژانس به ادعاهای بدون سند
وی خاطرنشان کرد: این رویکرد آژانس را سازنده نمی‌دانیم، آژانس باید بیطرفی خود را حفظ کند و گزارش‌های آن باید متقن و از طریق قانونی و رسمی به دست آنها رسیده باشد. اما به صرف ادعای یک رژیم که از طریق روش‌های غیرقانونی که به این اطلاعات خدشه وارد است، این را قابل قبول نمی‌دانیم و به آژانس هم اعلام کرده‌ایم.
سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: همکاری‌های ما با آژانس وقتی که کاهش تعهدات دادیم، ادامه یافت و موارد کاهش تعهدات را در اختیار آژانس و با نظارت و اطلاع آنها انجام شد. اگر این رویه را در پیش بگیرند قدری تعامل با این سازمان دچار‌ اشکال خواهد شد.
موسوی در ادامه گفت: امیدواریم آژانس و بقیه کشورهای عضو شورای حکام زیر فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم نامربوط و غیرسازنده‌ای اتخاذ نکنند، اگر تصمیم غیرسازنده‌ای گرفته شود، امکان دارد ایران واکنش درخوری به این تصمیم نشان بدهد و احتمالا حدس خواهند زد واکنش ایران چه خواهد بود.
وی افزود: مهم‌ترین دلایلی که با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، بدعهدی آمریکا و فشار اقتصادی و تروریسم اقتصادی است که رژیم آمریکا علیه ملت ایران روا داشته است. بحث عدم مذاکره با آمریکا کماکان سر جای خودش است.
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها باید از این شیوه و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران دست بردارند و به تعهداتشان در برجام بازگردند و خساراتی که به ملت ایران در این مدت وارد کردند، جبران کنند. بعد اگر این اقدامات را انجام دادند، نه مذاکره دوجانبه بلکه مثل بقیه اعضای برجام بنشینند و گفت‌وگو کنند.
آمریکا، کشوری غیرعادی
موسوی درباره اظهارات پمپئو وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اعمال فشار بر ایران تا زمانی که مثل کشور رفتار عادی داشته باشد، گفت:‌ آمریکایی‌ها بعد از رفتارهای غیرطبیعی و غیرمعمولی که در گذشته و ماه‌های اخیر از خودشان بروز دادند، اصلا در جایگاهی نیستند که به کشوری توصیه کنند مثل کشور عادی برخورد کنند. مگر آنها کشور عادی هستند، مگر رفتار آنها در صحنه بین‌المللی عادی است. تروریسم اقتصادی و فشاری که بر ملت‌ها و حتی بر کشورهای دوست می‌آورند نشانگر رفتار عادی یک کشور است؟
خرسندی از نامه وزیر خارجه چین
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه از ارسال نامه وزیر خارجه چین به دبیرکل سازمان ملل درخصوص مخالفت با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ابراز خرسندی کرد و افزود: ایران و چین جزو کشورهای مستقلی هستند که در قبال یکجانبه‌گرایی آمریکا ایستادگی می‌کنند و امیدواریم اگر کشورهای مستقل جهان چنین رویکردی دارند وارد این کارزار شوند در حمایت از صلح و امنیت بین‌المللی تا شاهد یک رفتار نرمال و طبیعی در بین مقامات آمریکایی باشیم و صلح و امنیت بین‌المللی را پاس بداریم.