فشار تروئیکای اروپا بر ایران خلاف ادعای تعهد به برجام است

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که گمانه‌زنی‌ها در این باره که انگلیس، آلمان و فرانسه به دنبال فعال کردن مکانیزم حل اختلاف بر اساس توافق هسته‌ای بوده که طبق آن امکان اعمال مجدد تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بوحود می‌آید و همچنین تشدید تنش‌ها علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اظهارات این سه کشور درباره تعهد به توافق هسته‌ای در تضاد است.
زاخارووا که سخنانش در سایت رسمی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده، گفت: اطمینان خاطر بخشیدن انگلیس، فرانسه و آلمان در این باره که آنها به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بوده و به دنبال راه‌هایی برای کاهش تاثیرات منفی تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستند بر خلاف اقدامات آنها در تشدید تنش‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گمانه‌زنی‌ها درباره مکانیزم حل اختلاف تحت بند ۳۶ برجام است. وی افزود: این تصادفی نیست که این قطعنامه در پایان با حمایت کشورهایی که بیش از نیمی از جمعیت جهان را دارند از جمله دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل همراه نشد. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار داشت: ما بارها درخواست کرده‌ایم که از سیاست فشار حداکثری علیه ایران که هم به صورت سیاسی و هم عملی بی‌اعتبار شده حمایت نشود.
مخالفت چین
با زیاده‌خواهی آمریکا


محمد کشاورززاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن از موضع چین درخصوص قطعنامه پیشنهادی اخیر سه کشور اروپایی به شورای حکام آژانس تقدیر کرد.
وی در توئیتی با ‌اشاره به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین مبنی بر اینکه «از آنجایی که آمریکا از برجام خارج شده هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت جهت مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها ندارد. چین از آمریکا می‌خواهد به برجام و قطعنامه UNSC (شورای امنیت سازمان ملل) بازگردد،» نوشت: موضع اخیر چین در قبال قطعنامه آژانس قاطع و به یادماندنی بود آن را فراموش نمی‌کنیم.
ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در نشستی خبری با یادآوری خروج آمریکا از برجام تأکید کرد این کشور از هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برخوردار نیست.
به گزارش فارس، روز جمعه ۳۰ خرداد ماه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) را با ۲۵ رای مثبت، هفت رای ممتنع، یک غایب و دو رای منفی به تصویب رساند.
چین و روسیه دو کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. نمایندگی چین در دفتر سازمان ملل در وین پس از صدور این قطعنامه از آن ابراز تاسف کرد و نسبت به تاثیر چنین اقدامی بر برجام هشدار داد.
تقلای واشنگتن
برای تمدید تحریم تسلیحاتی
در ادامه تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بعد از اکتبر ۲۰۲۰ (مهرماه ۹۹)، برخی دیپلمات‌ها تصریح کردند که ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با اعضای شورای امنیت سازمان ملل به‌اشتراک گذاشته است به امید آنکه از طریق آن به طور نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کند.
بنا بر محتویات متنی که در اختیار پایگاه تحلیلی «بلومبرگ» قرار گرفته است، از آنجایی که تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شود، پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده از تمامی کشورها درخواست می‌کند تا «از عرضه مستقیم یا غیرمستقیم، فروش یا انتقال» تسلیحات به جمهوری اسلامی ایران خودداری کرده مگرآنکه یکی از کمیته‌های شورای امنیت به صورت موردی، دستکم از ۳۰ روز قبل از هرگونه ارائه تسلیحات به ایران، آن را مورد تأیید قرار دهد.
طبق این گزارش، این طرح آمریکا روز دوشنبه در حالی در میان اعضای شورای امنیت به‌اشتراک گذشته شد که روسیه و چین که دو عضو شورای امنیت با حق وتو هستند، از قبل تأکید کرده بودند که به واسطه آنکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شده، از طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران حمایت نخواهند کرد.
بلومبرگ در ادامه گزارش خود نوشت که دیپلمات‌ها انتظار دارند که در چند ماه آینده شاهد درگیری‌هایی در شورای امنیت درخصوص موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران باشند زیرا ایالات متحده تهدید کرده است در صورتیکه نتواند طرح خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را پیش ببرد، با فعال کردن ساز و کار حل اختلاف برجام یا همان «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده کند.
مقام‌های آمریکایی در حالی مدام به مکانیسم ماشه‌اشاره می‌کنند که بسیاری از دیپلمات‌ها از جمله «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل تأکید دارند از آنجایی که آمریکا دیگر عضو برجام نیست، حقی برای اعمال مکانیسم ماشه ندارد. بنا به گفته برخی دیپلمات‌ها، شورای امنیت مذکرات خود را درباره قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، امروز (چهارشنبه) آغاز خواهند کرد.
واشنگتن در آرزوی مذاکره
جِیکوب سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد کنونی حزب دموکرات در انتخابات نوامبر امسال، می‌گوید دولت بعدی واشنگتن باید بیشتر از دولت کنونی امتیاز دهد تا ایران را به پای میز مذاکره بیاورد.
به نوشته وبگاه المانیتور، سالیوان طی نشست ویدئوکنفرانسی در اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» به موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده در ایران‌اشاره کرده و مدعی شد نتیجه این انتخابات تاثیر چندانی روی دیپلماسی هسته‌ای ایران نخواهد داشت.
سالیوان پیشتر نیز با بیان اینکه هم طرفداران و هم مخالفان برجام درباره تحریم‌های ایران‌اشتباه می‌کردند، گفت، تحریم‌ها نتیجه دلخواه کاخ سفید را در پی نداشت.