امروز؛ تصمیم گیری برای بازگشت محدودیت های کرونایی به خراسان رضوی

 با خیز دوباره کرونا در اولین روزهای تابستان و افزایش مبتلایان، فوت شدگان و بستری ها در مشهد، زمزمه های اعمال مجدد محدودیت های کرونایی به گوش رسید و با توجه به تفویض اختیار اعمال محدودیت ها در شهرهای با وضعیت قرمز به ستادهای استان، حال آن طور که مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به «خراسان رضوی» گفته این دانشگاه پیشنهادهای اعمال محدودیت در مشهد را اعلام کرده و در جلسه امروز ستاد استانی مبارزه با کرونا درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.
پیشنهادها برای اعمال محدودیت ها چیست؟
دکتر رحیمی در پاسخ به این سوال که چه محدودیت هایی برای اعمال در استان پیشنهاد شده است؟ گفت: قطعا جلسه روز چهارشنبه ستاد مقابله با کرونای استان مصوباتی خواهد داشت و از روز شنبه هفته آینده محدودیت ها اجرایی خواهد شد، شاید برخی مصوبات از روز پنج شنبه اجرایی شود، به هر حال منوط به جلسه ستاد کروناست. وی تعطیل کردن مراسم و تجمعات عروسی، ترحیم، محدودیت تردد های بین شهری و محدودیت فعالیت در ادارات با تجمعات بالا را از پیشنهادهای دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد و افزود: مردم حتما استفاده از  ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشتی را جدی بگیرند تا از این بحران عبور کنیم. وی در خصوص پیشنهاد محدودیت برای فعالیت مترو و اتوبوس نیز اظهار کرد: پیشنهادی اگر ارائه و قرار  شود در ناوگان حمل و نقل عمومی محدودیتی اعمال شود باید به تایید شورای شهر برسد، محدود کردن خطوط اتوبوس و ساعات کاری از جمله پیشنهادهاست، اما باید به تایید شورای شهر برسد. وی تصریح کرد: اگر قرار است ساعات کاری بانک ها و ادارات دولتی تغییر پیدا کند باید متناسب با سایر محدودیت ها باشد، به هر حال چون بحث استانی است نمی توانم نظر شخصی بدهم. رحیمی همچنین در گفت و گویی با فارس گفت: درباره حرم مطهر امام رضا(ع) هیچ دغدغه‌ای نداریم، چراکه پروتکل‌های بهداشتی به‌خوبی رعایت می‌شود و آستان قدس رضوی همکاری و نظارت خیلی خوبی در این زمینه داشته است.
همچنین خلیل ا... کاظمی معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در گفت و گو با «خراسان رضوی» در پاسخ به این سوال که درخواستی برای اعمال محدودیت در حمل و نقل عمومی از سوی شهرداری ارائه شده است؟ گفت: نه هنوز درخواستی به ما اعلام نشده است. وی افزود: طبق رصد هایی که انجام دادیم بیش از  90 درصد افرادی که از گیت ورودی وارد ایستگاه قطارشهری می شوند از ماسک استفاده می کنند، شاید داخل قطار استفاده  نکنند که موضوع دیگری است. وی با بیان این که  در برخی موارد  تذکر دادن منجر به درگیری می شود تصریح کرد: دنبال مجوز از دستگاه قضایی هستیم تا اگر امکان داشته باشد از ورود افرادی که ماسک استفاده نمی کنند به قطار شهری با توجه به وضعیت کرونایی ممانعت کنیم.


وضعیت قرمز استان
دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت که روز گذشته به تشریح آخرین آمار شیوع کرونا در کشور پرداخت ، با اشاره به وضعیت قرمز خراسان رضوی اظهار کرد: استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز هستند و بالاترین میزان ابتلا، بستری و فوتی را دارند.نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس نیز در دیدار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با تلاش‌های انجام شده به رغم شرایط خاص مشهد، بحران غیرقابل کنترلی در حوزه کرونا در این کلان شهر ایجاد نشد. به گزارش ایرنا، کریمی قدوسی افزود: مردم نقش موثری در کنترل این بیماری دارند و باید فاصله گذاری اجتماعی، اصول بهداشتی و خود مراقبتی نیز در فعالیت‌ها رعایت شود.همچنین به گزارش ایسنا، حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان استان با صدور بیانیه‌ای خطاب به استاندار خراسان رضوی و شهردار مشهد بر ضرورت بازگرداندن محدودیت‌ها در مواجهه با موج دوم کرونا تاکید کرد.
 
خبر مرتبط
 وزیر بهداشت: همواره نگران اوج کرونا در مشهد هستم
وزیر بهداشت گفت: همواره نگران اوج فزاینده کرونا در مشهد هستم و دانشگاه علوم پزشکی مشهد باید خود را برای اوج ابتلا و درمان این بیماری آماده کند. دکتر سعید نمکی دوشنبه شب در نشست ویدئو کنفرانسی با رئیس و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: موقعیت مشهد و مناطق حاشیه نشین این کلان شهر از اهمیت بسزایی برخوردار است،بنابراین باید تمام تمهیدات لازم فراهم و مراکز مراقبت و نگهداری از بیماران مبتلا به کرونا ایجاد شود. وی تصریح کرد: باید برای ارائه خدمات مناسب به بیماران کرونایی و غیرکرونایی بیمارستان‌های این دو گروه از یکدیگر تفکیک شود تا بتوان به شکل مناسبی به هر دو گروه خدمات ارائه داد. وی گفت: توصیه می‌شود برای تمام بیمارانی که در نوبت عمل‌های الکتیو (غیر اورژانسی) هستند برنامه ریزی مدون انجام شود تا ضمن بهره‌مندی مردم از خدمات بخش دولتی، در ماه‌های آینده مشکلات درآمدهای اختصاصی این دانشگاه نیز برطرف شود. وزیر بهداشت با بیان این که برای رسیدگی به مشکلات مشهد به زودی کارگروه ویژه تشکیل خواهد شد افزود: وزارت بهداشت برای رفع مشکلات مالی این دانشگاه نیز از محل منابع دراختیار تمام تلاش خود را خواهد داشت. در این نشست هر یک از معاونان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارشی درباره اقدامات و تلاش‌های انجام شده در زمینه پیشگیری، درمان و مقابله با بیماری کرونا در مناطق زیرپوشش این دانشگاه ارائه کردند.