سومین مرحله توزیع اقلام بهداشتی میان آسیب دیدگان شیمیایی سردشت

[شهروند] در تقویم کشورمان هفتم و هشتم تیر مصادف با سالروز بمباران شیمیایی شهر سردشت روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی نام گرفته است. روزی که در آن صدها نفر از هم‌وطنان‌مان قربانی جنایتی شدند که روسیاهی آن تا ابد برای مدعیان حقوق بشر خواهد ماند. این روزها در میان هیاهو و جولان ویروس کرونا، جانبازان و بیماران شیمیایی این جنایت ریسک‌پذیرترین افراد در برابر کرونا بوده و به همین دلیل بیش از هر زمانی نیازمند توجه هستند. رئیس جمعیت هلال ‌احمر پس از تصدی مسئولیت در این جمعیت همواره حساسیت ویژه‌ای بر خدمت‌رسانی به این جانبازان و بیماران شیمیایی داشته و تا کنون چندین مرتبه دستورات و اقدامات مستقیمی را صادر کرده است. بر همین اساس در ایام سالگرد بمباران شیمیایی سردشت، کریم همتی دستور رسیدگی ویژه به جانبازان و بیماران شیمیایی این شهر را صادر کرد.
طی این چند روز و در سالگرد این رویداد تلخ، کریم همتی در اقدامی فوری دستور داده تا اقلام بهداشتی مورد نیاز در اختیار مردم شهرهای سردشت و پیرانشهر قرار بگیرد. در این زمینه روز جمعه مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر استان آذربایجان ‌غربی و جمعی از جوانان و داوطلبان هلال ‌احمر شهر سردشت به همراه فرماندار و رئیس بنیاد شهید شهرستان اقلام ضروری بهداشتی را به ۵۰۰ خانوار از مصدومان شیمیایی این دیار اهدا کردند. عباس سیدذکریایی، رئیس جمعیت هلال ‌احمر استان آذربایجان ‌غربی، در گفت‌وگو با «شهروند» از جزئیات حمایت‌های جمعیت هلال ‌احمر از آسیب‌دیدگان بمباران شیمیایی در شهرهای مرزی سردشت و پیرانشهر گفته است. به گفته سیدذکریایی درمجموع ‌هزارو518 نفر از مصدومان بمباران شیمیایی سال‌های جنگ تحمیلی، تحت حمایت جمعیت هلال ‌احمر قرار دارند که از زمان شیوع بیماری کرونا در سه مرحله در برنامه توزیع اقلام ضروری محافظتی و بهداشتی قرار گرفته‌اند.  سیدذکریایی به «شهروند» گفت: «مجموعه‌های زیادی از استانداری و دانشگاه علوم پزشکی گرفته تا جمعیت هلال ‌احمر به‌ویژه در مدیریت فعلی نسبت به وضع آسیب‌پذیری اهالی سردشت حساس بوده‌اند. با توجه به اینکه بیشتر افراد تحت پوشش ما جانبازان بالای 50 تا 70‌درصد هستند و اغلب از آسیب‌های جدی ریه رنج می‌برند، تلاش ما همواره بر این بوده که توجه ویژه‌ای بر این خانواده‌ها داشته باشیم. همزمان با هفتم تیر، سالروز بمباران شیمیایی سردشت، سومین مرحله کمک‌های حمایتی جمعیت هلال ‌احمر به 500 خانوار این شهر توزیع شد؛ این کمک‌ها شامل اقلام ضروری بهداشتی می‌شود. در مرحله اول که همزمان با شیوع ویروس در کشور اتفاق افتاد، 325 خانواده در این منطقه تحت پوشش قرار گرفتند و در مرحله دوم نیز کمک‌ها در میان 400 خانواده منطقه سردشت و پیرانشهر توزیع شد.»
رئیس جمعیت هلال ‌احمر آذربایجان ‌غربی توضیح داد: «آسیب‌دیدگان از بمباران شیمیایی مناطق غربی کشور تحت پوشش بنیاد شهید و جانبازان قرار دارند با این حال در بحث‌های حمایتی جمعیت هلال ‌احمر در این مناطق، این عزیزان همواره در اولویت هستند؛ همان‌طور که سایر ارگان‌های رسمی کشور مثل دانشگاه‌های علوم پزشکی، کلینیک‌های تخصصی ارایه داروهای این بیماران در منطقه دایر کرده و متخصصان داخلی و ریه به صورت دوره‌ای این افراد را معاینه و تحت نظر دارند. ما نیز از جایگاه جمعیت هلال ‌احمر اولویت‌های حمایتی از آسیب‌دیدگان از حمله‌های شیمیایی را مشخص کرده و امیدواریم با توجه به وضع جسمی شیمیایی‌شدگان و مردم این شهر این رسیدگی‌ها کماکان تداوم داشته باشد.» هلال احمر تا قطع زنجیره انتقال کرونا در کنار آسیب‌دیدگان شیمیایی سردشت است
 در هفته‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور حمایت از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی در شهرستان سردشت و پیشگیری از آسیب اهالی منطقه از ویروس کرونا در دستور کار جدی سازمان داوطلبان جمعیت هلال ‌احمر قرار گرفت؛ به ‌طوری که هفته‌های پایانی اسفند ماه 4‌هزار بسته بهداشتی به این منطقه ارسال و عنوان شد که این روند حمایتی تا قطع زنجیره انتقال ویروس ادامه می‌یابد. به گفته محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان، یکی از موضوعات مهم برای شکستن و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا این است که در برخی از مناطق و شهرستان‌هایی که حساسیت بیشتری دارند، تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شود. سردشت شهرستانی است که در جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شد و افراد زیادی به نسبت جمعیت در این شهرستان جانباز شیمیایی هستند یا مشکلات زمینه‌ای تنفسی دارند و در برخی موارد خانواده‌ها هم دچار عارضه‌هایی در این زمینه هستند که اگر ویروس کرونا که به دستگاه تنفسی افراد حمله می‌کند، در این شهرستان به صورت گسترده شیوع پیدا کند، مشکلاتی جدی در پی خواهد داشت.
بر همین اساس سازمان داوطلبان مأموریت پیدا کرد تا در زمینه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به شکل ویژه تمهیداتی در مورد شهرستان سردشت در نظر بگیرد. این تمهیدات در دو بعد آموزشی، ترویجی و همچنین توزیع بسته‌های بهداشتی شامل ماسک و ژل بهداشتی میان مردم منطقه به‌خصوص جانبازان و اهالی مناطق پرخطر و حاشیه‌ای شهرستان بوده است تا بتوانیم زنجیره انتقال ویروس کرونا را شکسته و مانع از آسیب جدی ویروس در این منطقه شویم. نصیری گفت: «این اقدام براساس تعامل میان جمعیت هلال ‌احمر استان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و خیریه‌ها در حال انجام است که در اولین محموله شامل 4‌ هزار ژل و ماسک به سردشت ارسال شد.» رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در زمان توزیع اولین مرحله از کمک‌های حمایتی هلال ‌احمر در اسفند 98 تأکید کرد: «ارسال محموله‌های بهداشتی به سردشت تا زمان شکست ویروس کرونا ادامه خواهد یافت.»