ترامپ و بایدن درباره دشمنی با ایران اختلاف نظری ندارند

یک دیپلمات بازنشسته آمریکایی که هم‌اکنون همکار «بنیاد راکفلر» است، در یک یادداشت تحلیلی به توضیح ‌اشتراکات ترامپ و بایدن در مسائل سیاست خارجی به ویژه در قبال ایران، روسیه و چین پرداخت.
دونالد ادوین نیوچترلین، که سابقه فعالیت در وزارت خارجه آمریکا و همچنین کار در سفارتخانه‌های واشنگتن در آلمان، تایلند و ایسلند را دارد، در روزنامه «دیلی پراگرس» یادداشتی با این عنوان منتشر کرد: «بایدن، ترامپ درباره سیاست خارجی آن‌قدرها از هم دور نیستند (با هم اختلاف ندارند)».
به گزارش فارس، به باور نیوچترلین، «در حالی که کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری داغ می‌شود، ترامپ و بایدن روی اغلب موضوعات سیاست خارجی توافق دارند البته به جز نحوه تعامل با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، مواضع آنها در قبال چین، اروپا، خلیج ‌فارس و ایران در تعارض یکدیگر نیست، البته آنها درباره تاکتیک‌های مدیریت این مسائل تفاوت دارند».
وی ادامه داد: «آنها اتفاق نظر دارند که پوتین در انتخابات ۲۰۱۶ (ریاست‌جمهوری آمریکا) دخالت کرد و اینکه چین تهدیدی خطرناک برای منافع جهانی ایالات متحده است. آنها در این باور ‌اشتراک نظر دارند که ایران برای اسرائیل خطرناک خواهد بود».


بردلی بلیکمن، مشاور جورج بوش رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز در مصاحبه با العربیه گفت: تغییر دولت در انتخابات پیش رو در آمریکا بر سیاست خارجی واشنگتن در قبال تهران تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.
بلیکمن اضافه کرد: امور بین‌الملل با انتخابات در آمریکا تغییر نمی‌کند.
جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا در هر مسئله‌ای اختلاف داشته باشند، در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران هیچ اختلاف نظری با یکدیگر ندارند.
دوگانه دروغین
بزک‌کنندگان برجام
چندی پیش آنتونی بلینکن، مشاور سیاست خارجی جو بایدن گفته بود: در صورتی که او در انتخابات به پیروزی برسد تحریم‌ها را تا زمان رسیدن به «توافقی قوی‌‌تر» و «طولانی‌مدت‌تر» حفظ خواهد کرد.
بلینکن گفته بود: ایران باید به پایبندی کامل برجام برگردد. در غیر این صورت- و تا زمانی که [ایران] این کار را انجام دهد- واضح است که همه تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.
او که یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در گفت‌وگوهای منتهی به توافق هسته‌ای برجام بود در ادامه گفت: اگر ما به پایبندی [به برجام] برگردیم از این موضوع به همراه شریکان و متحدانمان که بار دیگر در موضع یکسانی با ما قرار می‌گیرند به عنوان چارچوبی برای مذاکره بر سر توافقی طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر استفاده خواهیم کرد.
دموکرات‌ها در ماه‌های اخیر بارها تاکید کرده‌اند که آمریکا نباید به دنبال برگشتن به تعهدات خود در برجام باشد بلکه باید از مسئله بازگشت به برجام به عنوان اهرم فشاری برای مجاب کردن ایران به قبول «توافقی قوی‌تر» برای آمریکا استفاده کند.
علی‌رغم آن که برجام هم در دولت اوباما و هم دولت ترامپ بارها لگدمال شد، طیف مدعی اصلاحات دوگانه دروغین جمهوری‌خواهان بد، دموکرات‌های خوب را بارها مطرح کرده است. این طیف مدعی است که اگر بایدن به ریاست‌جمهوری برسد، رفتار آمریکا درباره ایران دچار تغییر اساسی خواهد شد!
به گزارش تسنیم، دموکرات‌ها از طریق اجرای برجام به دنبال دستیابی به اهدافی هستند که جمهوری‌خواهان از طریق عدم اجرای توافق آنها را دنبال می‌کنند. در واقع، دو طرف بر سر اینکه باید ایران را تضعیف کنند هم‌نظرند اما اختلاف در اینجا است که یک گروه می‌پندارد از طریق اجرای برجام می‌توان به هدف رسید و گروه دیگر می‌پندارد که با لغو برجام می‌توان به هدف رسید.
باراک اوباما از نخستین روزهای اجرای توافق، اولاً سیاست‌هایی را در دستور کار قرار داد که اطمینان حاصل کند مزایای ایران از این توافق صفر خواهد بود و ثانیاً تلاش می‌کرد برجام را که قرار بود صرفاً توافقی بر سر مسائل هسته‌ای باشد به دریچه‌ای برای نفوذ به ساختار سیاست ایران و در نهایت تضعیف تمامی مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی تبدیل کند.
در واقع اوباما نیز همچون ترامپ معتقد بود تا وقتی که ایران در این دو موضوع موشکی و منطقه‌ای نیز امتیاز ندهد، وارد فاز جدید نخواهد شد.
دیگر مقام‌های دولت اوباما هم در موضع‌گیری‌هایشان مکرراً محقق شدن مزایای اقتصادی برجام برای مردم ایران را به حیطه‌های خارج از این توافق مانند حمایت تهران از حزب‌الله لبنان یا فعالیت‌های موشکی گره می‌زدند.
در حال حاضر شاخصه‌های مختلف نشان می‌دهند این هدف که ایران نباید به توسعه و قدرت دست پیدا کند مهم‌ترین نقطه مشترک در سیاست‌گذاری‌های جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکا را تشکیل می‌دهد. بنابراین هیچ تفاوتی نمی‌کند که یک دموکرات رئیس‌جمهور آمریکا شود یا یک جمهوری‌خواه.