از گذاشتن بار مسئولیت بر دوش دیگری خودداری کنیم

معاون اول رئیس‌جمهور : از گذاشتن بار مسئولیت بر دوش دیگری خودداری کنیم
ایسنا: معاون‌اول رئیس‌جمهور در نشست هم‌اندیشی با جمعی از علما و روحانیون با اشاره به اینکه برای عبور از مشکلات و چالش‌های پیش‌روی کشور همه باید به میدان بیایند، گفت: تاب‌آوری و مقاومت مردم و مسئولان در برابر فشارها و تحریم‌های گسترده زمانی حاصل می‌شود که در کنار دولت، همه گروه‌های مورد اعتماد مردم که دارای اعتبار هستند، وارد صحنه شده و شرایط را برای مردم تبیین کنند. مردم روحانیت را گروهی مرجع می‌دانند که در تلخ و شیرین زندگی آنها همراه‌شان بوده است. این نقش بسیار تعیین‌کننده و مهم است و در حوادثی نظیر کرونا نیز آثار آن به‌وضوح مشخص شد.
اسحاق جهانگیری با اشاره به نقش مراجع عظام و روحانیت در داستان کرونا، افزود: آنها نشان دادند که به سلامت مردم نگاه ویژه‌ای دارند و کمک کرده‌اند تا از شیوع بیماری جلوگیری کنیم. روحانیون ایران نشان دادند که مسائل مردم برای آنها بسیار پراهمیت است و در‌عین‌حال به نظر متخصصان امر نیز اعتماد کردند. همین همراهی و همفکری و به‌صحنه‌آمدن باعث شد که تا این لحظه  در مقایسه با کشورهای پیشرفته صنعتی از وضعیت بهتری در مقابله با کرونا برخوردار باشیم.
او با تأکید بر اینکه نهاد روحانیت یکی از سرمایه‌های مهم برای کشور است و باید از آن حفاظت شود، به مسائل مطرح‌شده در جلسه  درباره مشکلات اقتصادی، معیشتی و فرهنگی مردم اشاره کرد و گفت: ما در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار گرفته‌ایم و دولت درباره این مسائل واقف است و به دنبال راهکار و اتخاذ تصمیماتی است تا از دغدغه مردم بکاهد. جهانگیری با تأکید بر اینکه امروز زمان تسویه‌حساب و فرافکنی نیست، افزود: باید از گذاشتن بار مسئولیت بر دوش دیگری خودداری کنیم. امروز زمان برخورد مسئولانه و مشترک با مسائل ایران است. اگر به ایران علاقه‌مند هستیم و اگر خود را دلسوز مردم،‌ نظام و ایران می‌دانیم؛‌ حتی اگر حقی از ما ضایع شده، باید گذشت کنیم و حل مشکلات و عبور از چالش‌ها را در اولویت نخست قرار دهیم.
او با بیان اینکه نیاز امروز کشور بازگشت به انسجام ملی و مفاهمه و گفت‌وگو است، گفت: نباید اجازه دهیم راه‌های گفت‌وگو مسدود شود؛ زیرا برخی روش‌ها و پنجه‌کشیدن به روی یکدیگر راه‌های گفت‌وگو را می‌بندد. در شرایطی که مردم نگران و مضطرب هستند، هنر مسئولان،‌ نخبگان و گروه‌های مرجع جامعه این است که چشم‌انداز خوبی پیش‌روی مردم باز کنند.