پاستور، بهارستان و تنش‌ها

با روي كار آمدن يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، آن ‌هم با چهره‌هايي كه عمده آنان به نوعي خود را مخالف دولت يازدهم و دوازدهم و سياست‌هايش معرفي مي‌كنند، پيش‌بيني مي‌شد كه خواسته يا ناخواسته روابط ميان دولت و مجلس به تنش كشيده شود. همان زمان گفته بودم كه بعيد است هماهنگي‌هاي لازم براي پيشبرد كارها ميان قواي مجريه و مقننه باتوجه به نشانه‌هاي موجود ايجاد شود حالا اما با گذشت حدود يك ماه از عمر مجلس يازدهم و طرح مواردي چون استيضاح وزير امور خارجه و البته رييس‌جمهوري به نظر مي‌رسد كه اين پيش‌بيني‌ها محقق شده باشد. اين ميان بايد توجه داشت كه اين نوع تنش‌ها باتوجه به مشكلات روزافزون امروز ايران و افزايش فشارهاي اقتصادي و معيشتي بر عموم جامعه و البته وعده و وعيدهاي نمايندگان مجلس يازدهم به جامعه مخاطب‌شان به نوعي ناگزير جلوه مي‌كرد و از اين‌رو كار دشواري نيست تصور تندتر شدن رابطه دولت و مجلس در روزها و مخاطر‌ه‌هاي پيش‌رو. با اين حال نبايد فراموش كرد كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بر اساس قانون حق سوال و استيضاح و ريل‌گذاري و نظارت بر اقدامات رييس‌جمهوري و دولت و به‌طور كلي قوه مجريه را دارند اما بايد اين مهم را نيز درنظر گرفت كه جمهوري اسلامي بر اساس بيانات رهبري و بنيانگذار جمهوري اسلامي قرار است، الگويي براي تمام كشورهاي مسلمان باشد. نمايندگان مجلس يازدهم بايد با بازخواني بيانات رهبري مسيري صحيح براي نظارت خود را انتخاب كنند. به‌ خاطر دارم كه رهبري درجريان ديدار با نمايندگان مجلس دهم تاكيد كرده بودند كه نمايندگان فريادهاي «دو دو» خود كه نشانه مخالفت‌شان است را نيز ميان اظهارات افراد مطرح نكنند و اين مهم به خودي خود نشانگر تاكيد ايشان بر بهبود روابط ميان قواي سه‌گانه در كشور است. 
از اين‌رو معتقدم نمايندگان مجلس‌ دهمي در شرايط كنوني براي نظارت بر اقدامات مسوولان كه جزيي از حقوق آنان است، بايد مسيري صحيح و به دور از تنش را انتخاب كنند تا خدايي ناكرده موجبات سوءاستفاده بدخواهان داخلي و خارجي فراهم نشود.
نوع اقدامات نمايندگان مجلس به عقيده من، بايد به گونه‌اي باشد كه هم تحليلگران و هم عموم جامعه احساس كنند كه گفتار و كردار آنان برخاسته از خيرخواهي و دلسوزي‌شان است تا باري از روي دوش مردم برداشته شود. اگر چنين اتفاقي رخ دهد، به‌طور قطع ماحصل سوالات و انتقادات نمايندگان نتيجه‌اي موثرتر از ايجاد تنش در كشور كه مي‌تواند به مشكلات و معضلات اقتصادي و معيشتي دامن بزند، به همراه داشته باشد. البته يكي از اعضاي هيات رييسه مجلس اخيرا مساله استيضاح رييس‌جمهوري را منتفي اعلام كرده بود و اين مهم مايه مباهات است، چراكه رهبري صراحتا اعلام كردند كه دولت بايد تا پايان كار خود را ادامه دهد.
بدين‌ترتيب و با در نظرگيري كنش و واكنش‌هاي ايجاد شده و البته مرور مشكلات و معضلات ايجاد شده ميان دولت آقاي احمدي‌نژاد با نمايندگان مجلس نهم، بايد اميدوار باشيم كه در سال پاياني شرايط به گونه‌اي پيش نرود كه عملا مملكت رها شده به نظر برسد. متاسفانه برخي مسوولان سال پاياني را كه از اهميت بسيار بالايي برخوردار است را چندان جدي نمي‌گيرند ولي اگر در شرايط كنوني كه ايران با تحريم و كرونا و هزار و يك معضل اقتصادي و سياسي مواجه است، اين اتفاق رخ دهد، قطعا شاهد افزايش تنش‌ها و مشكلات خواهيم بود؛ از اين‌رو اميدوارم هم مسوولان دولتي و هم مجلسي علاوه بر افزايش صبر و تحمل خود چنان عمل كنند كه نه‌تنها تشنج كه خواست دشمنان است، در كشور بلكه حالت سرخوردگي از مسوولان در جامعه ايجاد نشود.