پای جاسوسان اسرائيلی به پرونده کاخ سفيد باز شد

گروه بين الملل – درحاليکه دولت ترامپ همچنان درگير رسوايي رابطه پنهاني با روسيه است ، انتشار اطلاعاتي تازه بار ديگر کاخ سفيد را دچار مشکل کرد.
 رسانه‌هاي آمريکايي گزارش دادند، رژيم صهيونيستي يکي از منابع اطلاعاتي بوده که رئيس‌جمهوري آمريکا در ديدارش با وزير امور خارجه روسيه با وي در ميان گذاشته است. به گزارش روزنامه نيويورک تايمز به نقل از دو مقام آمريکايي که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، گزارش داد: بخش‌هايي از اطلاعاتي که دونالد ترامپ درباره برنامه‌هايش درخصوص داعش با وزير امور خارجه روسيه به اشتراک گذاشته، از اسرائيلي‌ها گرفته شده است. بر اساس گزارش روزنامه نيويورک تايمز، رژيم صهيونيستي تاکنون به اين موضوع واکنشي نشان نداده و سخنگوي کاخ سفيد از رد يا تاييد آن خودداري کرد.
سخنگوي کاخ سفيد گفته است: ما از روابط خود با اسرائيل و تبادل اطلاعات با آن استقبال مي‌کنيم و با اين توصيف، من چيز بيشتري نخواهم گفت.مقام‌هاي آمريکايي به رسانه‌هاي اين کشور گفته‌اند، منبع اطلاعات محرمانه‌اي که گفته مي‌شود دونالد ترامپ در ديدار با وزير خارجه و سفير روسيه فاش کرده، اسرائيل بوده است.
در حالي که کاخ‌سفيد مکررا فاش شدن هر گونه اطلاعات محرمانه در ديدار اخير ترامپ و لاوروف را تکذيب مي‌کند، رسانه‌هايي چون واشنگتن‌پست و نيويورک‌تايمز جزئيات جديدي در اين باره منتشر کرده‌اند.همچنين وال استريت ژورنال گزارش داد يکي از مقام‌هاي دولتي که به طور مستقيم با اين مساله مرتبط است، به اين نشريه گفته، اطلاعاتي که رئيس‌جمهوري آمريکا به مقام‌هاي روسي داده از سوي اسرائيل تهيه شده بوده و قرار نبوده که بدون مطلع شدن اسرائيل اين اطلاعات با کشور ديگري به اشتراک گذاشته شود.


در همين حال، شبکه خبري سي‌.ان‌.ان مدعي است، از داخل کاخ‌ سفيد خبر دريافت کرده که ترامپ از جنجال به وجود آمده پيرامون ديدار با لاوروف "بسيار برآشفته" است و احتمالا در ساعات آينده تغييري در ميان مقام‌هاي ارشد کاخ‌سفيد علني خواهد شد.
گمانه‌زني سي‌.ان‌.ان درباره تغيير در ميان مقام‌هاي ارشد کاخ‌سفيد مي‌تواند اشاره‌اي به تاکيد اخير مشاور امنيت ملي کاخ‌سفيد باشد که درز اطلاعات از داخل کاخ‌سفيد به رسانه‌ها را آسيبي جدي خواند.
 بر اساس اطلاعاتي که مقام‌هاي آمريکايي به دو روزنامه واشنگتن پست و نيويورک تايمز داده‌اند، در اين ديدار دونالد ترامپ جزيياتي را ارائه داده که مي‌تواند به فاش شدن منبع دريافت اطلاعات منجر شود.
 بنا بر گزارش‌ها، ترامپ از متني که از قبل تنظيم شده بود، خارج شده و اطلاعاتي را فاش کرد که يک متحد آمريکا ارائه کرده بود. اين اطلاعات حساس‌تر از آن تلقي مي‌شد که در اختيار سايرين قرار گيرد.
به نوشته واشنگتن پست، ساير حاضران در جلسه متوجه اين اشتباه شدند و براي کاستن از خسارت به تقلا افتادند. آنها فورا سازمان اطلاعات مرکزي (سيا) و سازمان امنيت ملي آمريکا را از اظهارات رئيس‌جمهوري مطلع کردند. وزير دفاع آمريکا نيز مي‌گويد، نگران اين مساله نيست که رئيس جمهوري ايالات متحده اطلاعات محرمانه‌اي را در جريان گفت و گو با رهبران روسي افشا کرده است.
 به گزارش رويترز، ژنرال جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريکا گفت که روز سه شنبه با سه متحد از جمله دو عضو ناتو به گفت و گو پرداخته و به همين دليل افشاي اسناد محرمانه از سوي دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا با مقام‌هاي روسي اصلا نگران کننده نيست.وي افزود: من جزئياتي از مذاکرات ترامپ با مقام‌هاي روسي را در اختيار ندارم.
مايکل فلين دليلي اخراج رئيس سابق اف بي آي
روزنامه نيويورک تايمز يک هفته بعد از اخراج جيمز کومي، رئيس برکنار شده پليس فدرال آمريکا (اف‌بي‌‌آي) مي‌نويسد، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا در ديداري با کومي‌او را به پايان دادن به تحقيقات در مورد مايکل فلين، مشاور پيشين امنيت ملي دعوت کرده بود.
نيويورک تايمز گزارش خود را به پروتکلي که بعد از گفت‌وگوي جيمز کومي‌در ۱۴ فوريه با دونالد ترامپ نوشته شده، مستند کرده است. طبق آنچه در اين پروتکل آمده، ترامپ در مورد تحقيقاتي که کومي‌در دست انجام داشته، به او گفته است: «من اميدوارم که شما اين مسئله را رها کنيد.»
ترامپ بارها به کومي‌گفته، فلين "آدم خوبي" است و هيچ اشتباهي مرتکب نشده است. کومي‌تنها پاسخ داده است: «من تأييد مي‌کنم که او آدم خوبي است.» کاخ سفيد اين گفته‌ها را به ‌سرعت تکذيب و اعلام کرد، ترامپ هرگز خواستار پايان هيچ تحقيقاتي نشده، از جمله تحقيقات عليه فلين. کاخ سفيد گفته است، رئيس‌جمهور آمريکا احترام زيادي براي همه تحقيقات و همچنين براي همه مقام‌هاي مجري قانون دارد.به گفته کاخ سفيد پروتکل يادشده محتواي گفت‌وگو بين ترامپ و کومي‌را دقيق بازتاب نداده است. پليس فدرال آمريکا موضع‌گيري در اين مورد را رد کرده است.نيويورک تايمز مي‌نويسد، پروتکل مربوطه را در اختيار ندارد و نتوانسته مستقلا آن را مطالعه کند. اما منبع اين خبر دو فردي هستند که از موضوع آگاهي دارند. يکي از آنها پاراگراف‌هايي از متن را قرائت کرده است.ترامپ روز ۹ مه (۱۹ ارديبهشت) جيمز کومي‌را اخراج کرد. کومي‌از جمله تحقيقاتي را در دست داشت که محور آن نفوذ احتمالي روسيه بر انتخابات رياست جمهوري آمريکا به نفع ترامپ بود. مايکل فلين، مشاور پيشين ترامپ در زمينه‌امنيت ملي اواسط فوريه بعد از آن که اذعان کرد، اطلاعات نادرستي در مورد تماس با سفير روسيه ارائه کرده، از سمتش اخراج شد. او پيش از شروع رياست جمهوري ترامپ به صورت غير قانوني با سفير روسيه مذاکره کرده و اين گفت‌وگو را مخفي نگاه داشته بود.
نارضايتي اردوغان از همکاري آمريکا با کردها
رجب طيب اردوغان درحالي با دونالد ترامپ ديدار کرد که ائتلاف آمريکا براي مبارزه با داعش به کردها در سوريه کمک نظامي‌مي‌کند. سخنگوي رئيس جمهوري ترکيه اعلام کرد: در مذاکره دو جانبه بين رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه با دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا، مسائلي چون مبارزه با گروه‌هاي تروريستي داعش و پ.ک.ک و نيز موضوع استرداد فتح الله گولن مورد بحث قرار گرفت.
اين سفر که از جمله سفرهاي پرحاشيه اردوغان محسوب مي‌شود، در حالي آغاز شده که تنش در روابط دو طرف در بالاترين حد خود قرار دارد و مقامات دو طرف هر چند که در اظهارات خود خويشتنداري به خرج مي‌دهند ولي شواهد نشان مي‌دهد که نارضايتي ترکيه از دولت آمريکا اين سفر را تحت الشعاع خود قرار داده و اين نارضايتي در جريان مذاکرات دو طرف نيز نمايان خواهد شد.تجمع مخالفين رئيس جمهوري ترکيه در مقابل سفارت اين کشور در آمريکا، به ضرب و جرح ۹ معترض ختم شد.
تجمع اعتراض آميز به سفر «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهوري ترکيه به‌امريکا که در مقابل سفارت ترکيه در واشنگتن انجام شد، بر اثر درگيري حاميان وي با معترضين به خشونت کشيده شد.در اين درگيري در مجموع ۹ نفر زخمي‌شدند که ظاهرا همه آنها بلافاصله به بيمارستان منتقل شده‌اند.تظاهرات عليه اردوغان، پس از ديدار وي با دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا، انجام شد.معترضين شعارهايي در مخالفت با سياست‌هاي اردوغان در ترکيه، عراق و سوريه سر مي‌دادند.