تظاهرات گسترده در سرزمین‌های اشغالی علیه فساد و شرایط سخت معیشتی


بسیاری از ساکنان سرزمین‌های اشغالی که نسبت به مدیریت دولت «بنیامین نتانیاهو» معترض هستند، طی روزهای گذشته چندین تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. معترضان از وضعیت سخت معیشتی خبر داده و خواستار استعفای نتانیاهو شده‌اند. در این راستا، منابع خبری از تظاهرات‌ گسترده علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نزدیکی محل سکونت او در قدس اشغالی خبر داده‌اند. فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده است، درگیری‌هایی را در بیرون محل اقامت نتانیاهو نشان می‌دهد.
فیلم دیگری که از بالای سر تظاهر‌کنندگان گرفته شده، نشان می‌دهد که عده زیادی در این تظاهرات شرکت کرده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس شمار معترضان را «هزاران نفر» برآورد کرد. مطابق گزارش این خبرگزاری، تظاهرکنندگان خواستار استعفای نتانیاهو هستند. در حال حاضر چند پرونده فساد علیه او در جریان است.
نتانیاهو در هفته‌های گذشته از جهات مختلف مورد حمله قرار گرفته است. طی روزهای گذشته چندین تظاهرات علیه او به دلیل جاری بودن پرونده‌های فساد برگزار شده است. چند تظاهرات‌ هم در واکنش به وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی به دلیل شیوع کرونا، صورت گرفته است.
تعلیق طرح الحاق


از سوی دیگر، «یاریو لوین» رئیس‌کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از تعویق طرح الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی، به دلیل خودداری آمریکا از بررسی آن، خبر داد. به گزارش ایسنا، رادیو ارتش اسرائیل به نقل از رئیس‌کنست‌،که از او به عنوان فرد نزدیک به نتانیاهو یاد می‌شود، اعلام کرد که در حال حاضر واشنگتن توجه خاصی به طرح الحاق ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری به اراضی اشغالی را ندارد. طبق این گزارش، لوین اذعان کرده است که طرح الحاق موقتاً به حالت تعلیق درخواهد آمد، چراکه نتانیاهو هیچ گامی را بدون هماهنگی با دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، برنمی‌دارد.
در همین حال، روزنامه «تایمز آو اسرائیل» نوشت که رهبران شهرک‌های صهیونیست نشین کرانه باختری نسبت به این گزارش رادیو ارتش اسرائیل، ابراز خشم کرده و مدعی شدند که این رژیم برای پیش بردن طرح الحاق نیازی به موافقت آمریکا ندارد. طبق این گزارش، شورای شهرک «یشع»طی بیانیه‌ای در این باره نوشت، نیازی به منتظر ماندن برای کسی نیست و این طرح تنها به ما مربوط می‌شود و زمان آن رسیده است که به وعده‌های داده شده عمل شود. طرح الحاق 30 درصد از کرانه باختری قرار بود 11 تیرماه اجرا شود که به دلیل همراهی نکردن آمریکا با اسرائیل و مخالفت‌های جهانی، به تعویق افتاد.
از سوی دیگر، با افزایش مخالفت‌های جهانی با طرح اشغال بخش‌های بزرگی از اراضی خصوصی فلسطینیان در کرانه باختری، «موشه یعلون» وزیر پیشین جنگ رژیم صهیونیستی، از کابینه تل‌آویو خواست، دیگر این طرح را دنبال نکند. یعلون طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی برای همایش نشریه «کالکالیست»، فاش کرد که رئیس‌جمهور آمریکا حتی در زمان رونمایی از طرح موسوم به معامله قرن و نقشه مکان‌هایی از کرانه باختری که به فلسطین اشغالی ملحق می‌شد، نیز اجازه اجرای طرح اشغال را نداده بود.
به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، وی با درخواست برای پایان لاف‌زنی‌های تل‌آویو درباره اجرای طرح اشغال، تصریح کرد که این کار فقط تنش‌ها در منطقه را بیشتر کرده و سیاست‌های اسرائیل را پیچیده‌تر می‌کند.