برنامه همکاری جامع ایران و چین /نقشه راهی روشن برای روابط آینده دو کشور است

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر و همچنین دفتر سازمان ملل در وین در صفحه اینستاگرامش درباره سند راهبردی همکاری‌های ٢۵ ساله ایران و چین نوشت: جمهوری اسلامی ایران تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی رژیم آمریکا قرار دارد. ‌ترامپ به اصطلاح به سیاست فشار حداکثری علیه ایران عزیز روی آورده تا به‌زعم خود، به اهداف خود دست یابد. با وجود زیرساخت‌های قوی کشور و حمایت بی‌شائبه ملت شریف از نظام و مقاومت در برابر تحریم‌ها، باید از فرصت‌های مختلف موجود در عرصه بین‌المللی برای مقابله با تحریم‌ها نیز استفاده حداکثری کرد.
غریب‌آبادی افزود: یکی از این اقدامات، اتحادسازی و ورود به همکاری‌های راهبردی و طولانی‌مدت، با حفظ منافع و امنیت ملی و رعایت قوانین کشور می‌باشد.
وی با بیان اینکه چین، امروزه نه تنها مخالف سیاست‌های یکجانبه و توسعه‌طلبی آمریکاست، بلکه با دارا بودن ۱۴/۱۴‌تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی، صاحب دومین اقتصاد بزرگ جهان با ۱۵ و نیم درصد است، عنوان کرد: این کشور همچنین‌اشتراک مواضع متعددی با ایران در موضوعات بین‌المللی دارد و در سالیان اخیر، همواره با اتخاذ تصمیمات و اقدامات علیه ایران در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی مخالفت کرده است.
به گفته غریب‌آبادی طبیعی است در چنین شرایطی، آمریکا و طرفداران آن تمامی تلاش مذبوحانه خود را انجام خواهند داد تا به خیال خود ایران را در انزوای اقتصادی نگهدارند و مانع ورود روابط گسترده تجاری و اقتصادی آن با سایر کشورها شوند.


در این مطلب آمده است: مخالفت‌ها توسط آمریکا و متحدانش، نشان می‌دهد که ورود به همکاری درازمدت دوجانبه و راهبردی با چین که به نفع هر دو کشور است، تصمیمی‌صحیح و خردمندانه می‌باشد. یکی از نگرانی‌های عمده مخالفان خارجی از تحقق این سند راهبردی، پیشرفت و توسعه ایران در حین تحریم‌هاست که ضمن به چالش کشاندن هرچه بیشتر نظام سلطه، می‌تواند از آن الگویی دیگر در بین کشورهای در حال توسعه مانند چین بسازد.
به گزارش فارس، سید محمدعلی حسینی سفیر ایران در اسلام‌آباد درباره سند همکاری 25 ساله ایران و چین در صفحه توئیترش نوشت: برنامه همکاری جامع ایران و چین یک نقشه راه روشن و روشی اصولی برای روابط آینده بین دو کشور مهم است.
حسینی افزود: به عبارت دیگر، این برنامه می‌تواند به همکاری منطقه‌ای با دیگر سازوکارهای موجود همچون ابتکارات یک کمربند یک جاده و کریدور اقتصادی چین و پاکستان نیز بسط و گسترش یابد.
ضربه شدید به آمریکا و نگرانی رژیم صهیونیستی
به اعتقاد یک تحلیلگر صهیونیست در صورت اجرایی شدن توافق راهبردی ایران و چین، همکاری بین دو کشور به‌صورت پلکانی افزایش یافته، اقتصاد ایران مجدداً با وجود تحریم‌های آمریکا حیات دوباره‌ای پیدا کرده، چین گام بزرگی در تقویت حضور راهبردی خود در منطقه برداشته و جایگاه خود را به‌عنوان یک قدرت اقتصادی تثبیت کرده و در مقابل ایالات متحده ضربه شدیدی را متحمل شده و به تبع آن اسرائیل هم باید از این ضربه نگران باشد.
رون بن یشای تحلیلگر روزنامه یدیعوت احارانوت در گزارش تحلیلی از این توافق آورده است اگر توافق همکاری راهبردی و اقتصادی بین چین و ایران تحقق پیدا کند این امر می‌تواند تاب آوری اقتصاد ایران را در سایه تحریم‌های آمریکا افزایش دهد و در کوتاه‌مدت ضربه‌ای به برنامه‌های منطقه‌ای و جهانی ایالات متحده وارد کرده و در بلندمدت نیز خطری برای تل‌آویو باشد.
این تحلیلگر بعد از پرداختن مفصل به تخمین‌ها و حرف و حدیث‌ها در مورد مفاد این توافقنامه در پایان تأکید می‌کند، ایران منافع قابل توجهی از این توافقنامه خواهد برد که در چند سطح خواهد بود: به موجب این توافقنامه ایران با وجود تحریم‌های آمریکایی قادر به صدور حجم زیادی از نفت خود خواهد شد و در مقابل کالا، خدمات و مواد خام مورد نیاز صنایع خود را دریافت و امکان بازسازی زیرساخت‌های نفتی‌اش را هم خواهد داشت.
رون بن یشای در ادامه نوشت: ایران با کمک چین تحریم‌های آمریکا را دور خواهد زد. همچنین چین در چنین شرایطی به متحد ایران در صحنه بین‌المللی تبدیل می‌شود و همان طور که می‌دانید چین به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت حق وتو دارد و منافع اقتصادی‌اش در ایران باعث خواهد شد که تهران امکان دستیابی به دانش فنی، مواد خام و قطعات مورد نیاز برای صنایع نظامی اش را به جای کشورهای اروپایی از چین خریداری کند.
نجاح محمد علی، تحلیلگر برجسته عراقی نیز تأکید کرد: توافق ایران و چین پاسخی به خروج آمریکا از برجام است.
به گزارش مهر، یک کارشناس سعودی اذعان کرد: همکاری ایران و چین یک تهدید امنیتی-  اقتصادی علیه آل‌سعود است.
سبد دیپلماسی
مهدی خانعلی‌زاده، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل درخصوص تفاهم راهبردی ایران و چین گفت در حوزه دیپلماسی ایران باید در حوزه سیاست خارجی و در حوزه اقتصاد و تعاملات خارجی سبد دیپلماسی داشته باشد.
خانعلی‌زاده در توضیح این نکته مثالی را عنوان کرد و گفت: اگر در زمان امضای برجام سبد دیپلماسی خود را گسترده می‌کردیم، به جای تنها معطوف شدن به تعامل با آمریکا و کشورهای اروپای غربی، با چین و روسیه و ونزوئلا و سایر کشورها هم فعالیت خود را گسترده می‌کردیم، این (مسئله) باعث می‌شد آمریکا و حتی کشورهای اروپای غربی خیال نکنند تنها گزینه موجود برای سیاست خارجی ایران، ماجرای برجام است که بتوانند به راحتی آن را گروگان بگیرند و از طریق آن به منافع ملی ایران آسیب بزنند.
این تحلیل‌گر افزود: ماجرای چین هم همین است ما قرار نیست به یک کشور خاص گرایش داشته باشیم. اما می‌توانیم سبد اقتصادی ایران را به سمت این کشور قدرتمند گسترش دهیم و این منافاتی با فعالیت با کشورهای دیگر ندارد.
او در ادامه به تعاملات اخیر ایران و ونزوئلا‌ اشاره کرد و گفت انتقال انرژی به ونزوئلا نشان داد یکی از سبدهای هدف ایران در حوزه سیاست خارجی می‌تواند کشورهای آمریکای لاتین باشد که در نتیجه آن منافع ایران تامین و قدرت هوشمند آن افزایش یافت.
دوستی‌های پایدار و استراتژیک
سید رسول موسوی دستیار وزیر و مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه توئیترش نوشت: «هزار دوست کم است و یک دشمن زیاد».
وی افزود: ایران کشوری برای دوستی‌های پایدار، درازمدت و استراتژیک با همه کشورهایی است که می‌خواهند دوست ایران باشند.
موسوی یادآور شد: البته همسایگان ایران یعنی هند، چین و روسیه دارای جایگاهی خاص در سیاست خارجی ایران هستند.
به چالش کشیدن آمریکا
سی.سی.تی.وی، تلویزیون مرکزی چین در گزارشی تحلیلی برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین را محصول و معلول فشارهای حداکثری و تحریم‌های آمریکا علیه ایران دانست و تأکید کرد که همکاری تهران و پکن یکجانبه‌گرایی آمریکا را به چالش کشیده است.
تلویزیون دولتی چین تأکید کرد: این برنامه نه تنها جنجال برانگیز نیست بلکه یک طرح همکاری کاملاً عملگرایانه است که سابقه آن به سال 2016 میلادی و زمان برقراری روابط مشارکتی راهبردی دو کشور باز می‌گردد تهران و پکن آن سال تصمیم گرفتند ارزش مبادلات تجاری را به 600  میلیارد دلار ارتقا دهند اکنون هم در حال همکاری و رایزنی درباره این برنامه هستند.
تلویزیون چین به روابط دو کشور چین و ایران به‌عنوان شرکای بزرگ تجاری پرداخته و نوشته است برخی تصورشان بر این است که برنامه به دلیل فشارهای آمریکا عملی نمی‌شود اما موضوعات مختلفی وجود دارد که وضعیت را متفاوت نشان می‌دهد ایران یک منبع بزرگ انرژی و عرضه‌کننده این فراورده است و گذرگاه انرژی چین برای ورود به خلیج ‌فارس و اروپا محسوب می‌شود همزمان شاهد آن هستیم که فاصله بین چین و آمریکا روز به روز بیشتر می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه