اعتراض با چاشنی ترس در سرزمین‌های اشغالی

ترس مردم اسراییل از واکنش حزب‌الله لبنان به حمله اخیر تل‌آویو و وضع ناگوار اقتصادی به دلیل شیوع کرونا موجب اعتراضات گسترده در تل‌آویو شده است.
تل‌آویو درحال حاضر در وضع خوبی به سر نمی‌برد و رژیم صهیونیستی در دو محور سردرگم مانده؛ از یک طرف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم با اتهام فساد و تظاهرات مردم خشمگین روبه‌رو است و از طرفی هم دولت از واکنش حزب‌الله لبنان به حمله اخیر در سوریه هراس دارد و نگران است که دامنه درگیری گسترش یابد و به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شود.
تل‌آویو از چند روز پیش صحنه تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو متهم به فساد و کلاهبرداری است و قرار است جلسات بررسی پرونده‌های او در ماه ژانویه برگزار شود. با وجودی که این تظاهرات تازگی ندارد و در ادامه اعتراض به وضع بد اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا صورت می‌گیرد، اما این بار با ویژگی‌های جدیدی همراه است که در تظاهرات قبلی دیده نمی‌شود؛ نخست اینکه حجم اختلافات داخلی بسیار زیاد است و شکاف بزرگی میان خیل کثیری از اسراییلی‌ها و سیستم حکومتی که نتانیاهو رهبر آن است، وجود دارد.
تظاهرات اخیر چهره واقعی نتانیاهو را هم به‌عنوان یک دیکتاتور مستبد نشان داد، چراکه او از گروه‌های فاشیستی برای مقابله با تظاهرکنندگان استفاده کرد و برای سرکوب معترضان به زور متوسل شد؛ اقداماتی که موجب شد برخی سیاستمداران بارز او را به رفتن به سمت جنگ داخلی متهم کنند.


روزنامه المانیتور روز شنبه در یادداشتی نوشت که تاکنون سابقه نداشته است که نتانیاهو تا این اندازه تنها باشد. او هنوز «بسیار محبوب» به نظر می‌رسد، اما مدت‌هاست که از اتکا به یک چارچوب مشاوره سازمان‌یافته، یک محیط کاری ایده‌آل و وجود مشاوران عاقل و منطقی دست کشیده است. الیف صباغ، کارشناس مسائل سیاسی رژیم صهیونیستی گفت: «اسراییل در سطح نظامی و سیاسی و شخص نتانیاهو سردرگم مانده است. تفاوت این تظاهرات با تظاهرات‌های قبلی خشونت معترضان و حامیان نتانیاهو است.» او در مصاحبه با المیادین گفت: «نتانیاهو سردرگم است و قدرت اداره یک درگیری نظامی را ندارد. او در سطح دولت ائتلافی هم تحت فشار است.» تل‌آویو درحال حاضر برای ممانعت از وقوع یک جنگ تمام‌عیار نمی‌خواهد دامنه درگیری‌ها گسترش یابد.
او گفت: «تل‌آویو در وضع خوبی به سر نمی‌برد و دلیل آشفتگی آمریکا در منطقه همین سردرگمی اسراییل است. خطرناک‌ترین مرحله در اسراییل، مرحله‌ای است که حامیان نتانیاهو برای مقابله با مخالفان او به خیابان‌ها بیایند. این درگیری‌ها ممکن است به خشونت بدل شود. اما وضع و صحنه داخل اراضی اشغالی سوالاتی را مطرح می‌کند، اینکه آیا این صحنه نشانگر آغاز جنگ است یا خیر؟ چراکه تنش در اراضی اشغالی با آشفتگی در همه سطوح سیاسی، امنیتی و نظامی درباره برخورد با واکنش احتمالی حزب‌الله لبنان به حمله اخیر رژیم صهیونیستی که به شهادت یکی از نیروهای مقاومت در سوریه منجر شد، همزمان است.»
از طرفی هم نوعی تفرقه در میان برخی از مسئولان اسراییلی مشهود است، به‌ویژه پس از آنکه اعلام شد رژیم صهیونیستی از طریق سازمان ملل به حزب‌الله پیام داده است که تل‌آویو قصد کشتن علی کامل محسن (عضو حزب‌الله لبنان) را نداشت. اما در مقابل به نظر می‌رسد حزب‌الله بار دیگر ابتکار عمل را در دست دارد و واکنش احتمالی با اتکا بر معادله «هر وقت که بخواهیم و هر طور که بخواهیم پاسخ می‌دهیم» است.
در همین راستا، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگوی ویژه با المیادین گفت که پاسخی درباره نحوه واکنش حزب‌الله به حمله اسراییل وجود ندارد. وقوع جنگ طی ماه‌های آتی بعید است، اما اگر رژیم صهیونیستی تصمیم به جنگ گرفته باشد، حزب‌الله مقابله می‌کند و پاسخ خواهد داد. او افزود: «به تهدیدهای اسراییل عادت کرده‌ایم، این تهدیدها چشم‌انداز سیاسی تازه‌ای به ما نمی‌دهند و تنها رجزخوانی است.»
انیس النقاش، هماهنگ‌کننده شبکه تحقیقات و مطالعات استراتژیک «امان» گفت که مقاومت لبنان آمادگی بالایی دارد و حوادث آتی مشخص خواهد کرد که حزب‌الله به دشمن پاسخ خواهد داد. این حزب ضعیف نشده است که قواعد درگیری را تغییر دهد و رژیم اشغالگر نسبت به سابق کمترین قدرت را دارد. او افزود: «اسراییل قبلا حمله می‌کرد و از کسی عذرخواهی هم نمی‌کرد، اما امروز از ترسش به مقاومت پیام می‌فرستد. پاسخگونبودن حزب‌الله به این پیام که سازمان ملل آن را تحویل داده است، اسراییل را بیشتر دستپاچه می‌کند.»
النقاش گفته که مقاومت خواستار برقراری ثبات در لبنان است، اما اگر جنگ بر آن تحمیل شود، باکی ندارد. سردرگمی رژیم صهیونیستی درمورد واکنش حزب‌الله و تلاشش برای پرهیز از سناریوی جنگ و درگیری اظهارات سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را تداعی می‌کند که گفته بود: «جنگ بزرگ در صورت وقوع به سقوط اسراییل منجر خواهد شد.»
از سویی شیوع ویروس کرونا و نحوه مدیریت آن در سرزمین‌های اشغالی نیز موجب نارضایتی مردم شده است. یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بیش از نیمی از جمعیت ساکن اراضی اشغالی نسبت به تأمین هزینه‌هایشان به دلیل بحران اقتصادی ناشی از کرونا نگران هستند. سایت
ای ۲۴ نیوز نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می‌دهد بیش از نیمی از اسراییلی‌ها (۵۵درصد) نسبت به دشواری‌های تأمین هزینه‌های زندگی‌شان درپی بحران ناشی از شیوع کرونا نگران هستند.
طبق این نظرسنجی ۱.۲‌میلیون اسراییلی فاش کردند که آنها یا یکی از اعضای خانواده‌شان به دلیل بحران اقتصادی ناشی از کرونا مقدار غذای مصرفی‌شان را کاهش داده‌اند. نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که احساس سختی و نگرانی اسراییلی‌ها هر روز بیشتر می‌شود. طبق این نظرسنجی وضع بهداشتی اراضی اشغالی درپی بحران کرونا نیز ضعیف شده است و یک‌سوم ساکنان اراضی اشغالی نگران مبتلاشدن به کرونا هستند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد افرادی که به دولت رژیم صهیونیستی برای مقابله با کرونا اعتماد دارند، نسبت به نظرسنجی که پیشتر انجام شده بود، حدود ۲۰‌درصد کاهش یافته است. این درحالی است که هزاران اسراییلی چندین هفته است نسبت به برنامه‌ها و اقدامات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در زمینه مقابله با ویروس کرونا معترض هستند و برای اعلام اعتراض به فساد مالی او در برابر منزل مسکونی‌اش تجمع و به سیاست‌ها و اقداماتش اعتراض می‌کنند.