رشد بی‌رویه شرکت‌های کاغذی برای فرارگسترده مالیاتی


به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین تاجمیر ریاحی اظهار داشت: طی سال‌های اخیر،‌اشخاصی فرصت‌طلب با ثبت شرکت صوری (کاغذی) به نام افراد فاقد صلاحیت و اهلیت، اقدام به اعمال مجرمانه از قبیل فرار مالیاتی، پولشویی، قاچاق کالا و یا اخذ تسهیلات بانکی به صورت غیرمجاز نموده‌اند.
وی افزود: با توجه به اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31 تیرماه 1394 و به استناد بند (5) ماده 274 قانون مذکور، این‌اشخاص تحت تعقیب قضایی و اعمال مجازات کیفری قرار می‌گیرند.
مدیرکل دفتر حقوقی سازمان مالیاتی ادامه داد: بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که افراد سودجو،‌اشخاص بی‌بضاعت و فاقد صلاحیت و اهلیت را اجیر نموده و حتی بدون حضور آنان در مراجع ثبت شرکت‌ها و صرفا از طریق تنظیم وکالت نامه‌های با حق توکیل بلاعزل، اقدام به ثبت شرکت نموده و از‌اشخاص مذکور در سمت‌های مدیرعامل، رئیس‌هیئت مدیره یا نایب‌رئیس‌استفاده می‌نمایند؛ بدون اینکه آن‌اشخاص خودشان اطلاعی از موضوع داشته باشند.
تاجمیر ادامه داد: به دلیل خلأهای قانونی، رویه‌های غلط موجود و سایر عوامل، ثبت اینگونه شرکت‌ها در سال‌های گذشته رشد قارچ گونه داشته است. با ثبت اینگونه شرکت‌ها و سوءاستفاده از عدم اطلاع و آگاهی افراد فاقد شرایط و بی‌بضاعت مانند کارتن خوابها، دست‌فروشان و غیره، معاملات کلانی به نام آنان انجام و فرار مالیاتی در سطح گسترده‌ای شکل می‌گیرد.


وی با هشدار به کسانی که به این نحو اقدام به ثبت شرکت به منظور فرار از پرداخت مالیات می‌نمایند، گفت: با رصد و اقدامات گسترده از طریق سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی، اینگونه شرکت‌ها و عوامل سوءاستفاده‌کننده از آن، شناسایی و از طریق مراجع قضایی تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.
همچنین، هادی خانی معاون فناوری سازمان امور مالیاتی بیان کرد: نظام امور مالیات بر مبنای ایتکس (الکترونیک) و آیتکس (مالیات هوشمند) دو فازی است که برای افزایش رضایتمندی مشتریان مالیاتی و تسهیل در دریافت و پرداخت مالیات بنا شده است. هموطنان به‌جای صرف 10 روز زمان برای پرداخت مالیات املاک خود، می‌توانند بصورت آنلاین و در کسری از زمان در دفترخانه‌ها اقدام به پرداخت مالیات ملک خود کنند.
وی افزود: با اجرایی شدن طرح مالیات هوشمند و رصد تراکنش‌های مالی و هوشمندسازی پرونده‌های مالیاتی حجم زیادی از فرار مالیاتی کاهش چشم‌گیری یافته است. تاکنون سیاست سازمان امور مالیاتی سیاست تعامل و التماسی را برای تکمیل داده‌های خود در پیش گرفته بود که امروزه به سیاست تهاجمی تغییر کرده است.