کاهش اندک در آمار فوتی‌های کرونا، بساط جاده چالوس را راه انداخته است!

به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی اظهار داشت: همان‌طور که قبلاً هم اعلام کرده‌ایم هر اقدام اجتماعی خوب یا بدی که انجام می‌شود، تغییرات آن مشاهده خواهد شد. این تغییرات به شکلی است که ۵ الی ۷ روز بعد موارد سرپایی، ۲ الی ۳ هفته بعد موارد بستری و ۴ الی ۶ هفته بعد موارد مرگ تغییر می‌کند. ما در دو تا سه هفته قبل کاهش موارد بستری را شاهد بودیم و اکنون نیز چند روز است که کاهش موارد مرگ به کمتر از ۲۰۰ نفر در روز را می‌بینیم.
حریرچی ادامه داد: این هشدار را به شکل جدی مطرح می‌کنم که کاهش آمار مرگ از اعداد بالاتر از ۲۰۰ به حدود ۱۵۰ و... چندان خوشحالی ندارد؛ زیرا هنوز هم رقم مرگ و میر بر اثر کرونا سه رقمی است و همچنین محاسبه این تعداد فوت با در نظر گرفتن هزار یا هزار و 50 فوت در روز درست نیست. زمانی که می‌گوییم ۱۵۰ فوت بر اثر کرونا در میان افراد با تست مثبت در روز گزارش شده است یعنی ۱۵ درصد موارد مرگ و ‌میر به دلیل کرونا بوده است؛ اگر کسانی که تستشان منفی بوده را هم محاسبه کنیم، ممکن است این ۱۵ درصد تا دو برابر و بیشتر هم اضافه شود.
وی تصریح کرد: کاهش اندک در آمار مرگ و میر بر اثر کرونا بساط جاده چالوس و جوجه و... را راه انداخته است، در حالی که از بیش از ۱۹۲ کشور دنیا در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا اکنون عدد مرگ و میر کرونا به صفر یا اعداد تک رقمی رسیده است. آمار مرگ و میر روزانه بر اثر کرونا در ایران باید مانند روزهای اردیبهشت کاهش یاید و حتی تک رقمی شود. تا زمانی که ویروس وجود دارد بی‌احتیاطی سبب شعله‌ور شد بیماری خواهد شد.
 تست کرونا برای شرکت در مهمانی!
معاون کل وزارت بهداشت با ارائه مثالی از ملبورن، ادامه داد: در ملبورن زدن ماسک اجباری است، ۸ شب تا ۵ صبح حکومت نظامی است و هرکس از خانه خارج شود باید برگه داشته باشد که اعلام کند به کجا می‌رود و حتما باید خروج از منزل به یک دلیل کاملاً موجه صورت گرفته باشد، هر فرد تا شعاع حداکثر ۵ کیلومتری می‌تواند‌تردد کند، مهمانی‌ها و. .. محدود شد. این موارد در حالی است که می‌شنویم برخی از ما بهتران برای حضور در مهمانی، تست کرونا می‌دهند و سپس در مهمانی حاضر می‌شوند. وی با‌ اشاره به روند کاهشی بیماری گفت: هیچ پیش‌بینی در ایران وجود ندارد که در آینده نزدیک زیر ۱۰۰ عدد مرگ در روز برویم، معتبر‌ترین پیش‌بینی‌ها حتی تا ۹۰۰ تا را هم اعلام کرده‌اند. البته نمی‌گوییم دقیقاً درست است، اما باید بدانیم چنین پیش‌بینی‌هایی وجود دارد. در اسفند تعداد بستری روزانه به بالای چهار هزار نفر رسید که این یعنی به اندازه چهار بیمارستان امام خمینی و این روند تا اوایل خرداد کاهش پیدا کرد و بعد که ما‌ترسمان فرو ریخت دوباره در اواخر تیر به نزدیک چهار هزار بستری در روز رسیدیم و اکنون نیز روند بستری نزولی است، اما توجه کنید از هر کسی که در بیمارستان بستری می‌شود ۵ تا ۱۰ درصد فوت می‌کند.