قطعنامه امريكا 5 راي موافق هم نداشت

محمدجواد ظريف، وزير خارجه روز گذشته در پايان جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران، درباره تلاش‌هاي امريكا براي برگزاري جلسه شوراي امنيت براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران گفت: امريكايي‌ها حدود سه ماه روي يك قطعنامه بسيار طولاني، تند و با مفاد غيرقابل باور در برخي مسائل مشغول رايزني با همه دنيا بودند. آنها از تمام توان خود استفاده كردند و در دوران شيوع كرونا، در عالي‌ترين سطوح وزارت امور خارجه از جمله شخص وزير سفرهايي به كشورهاي مختلف انجام دادند. امريكايي‌ها در نهايت به اين نتيجه رسيدند كه قطعنامه آنها كمتر از پنج راي مي‌آورد. در برخي از پيش‌بيني‌ها در نيويورك گفته شد، اين قطعنامه تنها يك يا، دو راي خواهد آورد. اين كار باعث مي‌شد انزواي امريكا در دنيا كاملا بسيار واضح و مشخص نشان داده شود.هفته گذشته امريكايي‌ها سند قبلي را پخش كرده بودند. اعلام هم كرده بودند كه روز دوشنبه اين سند را به شكل رسمي پخش مي‌كنند و روز سه‌شنبه در مورد آن راي‌گيري مي‌كنند. بعد از ظهر سه‌شنبه شنيديم اعلام كرده‌اند جلسه راي‌گيري را به عقب انداخته‌اند و يك قطعنامه كوتاه‌تر در چند بند ولي با همان هدف و به صورت موذيانه تنظيم و تلاش كردند همان هدف را در قالب چند بند به نتيجه برسانند. امريكايي‌ها براي شعور اعضاي شوراي امنيت احترامي قائل نيستند و فكر مي‌كنند يك مطلب را اگر از پنج صفحه به پنج خط تبديل كنند، اعضاي شوراي امنيت فكر مي‌كنند اين مطلب تغيير محتوايي كرده است. امريكايي‌ها مي‌خواهند از مكانيزم شوراي امنيت براي نابود كردن شوراي امنيت استفاده كنند. اين قطعنامه جديد هم راي نخواهد آورد و حتي تعداد آراي آن، بسيار اندك خواهد بود. به احتمال تقريبا قريب به يقين ما با يك قطعنامه جديد روبه‌رو نخواهيم بود.
ظريف با تاكيد بر اينكه امريكايي‌ها مي‌دانند كه قطعنامه‌ جديد هم راي نمي‌آورد، افزود: آنها ادعا كردند بعد از آنكه قطعنامه‌شان شكست بخورد، از روش اسنپ بك (بازگرداندن تحريم‌هاي سازمان ملل عليه ايران) استفاده مي‌كنند. از نظر حقوقي امريكا هيچ جايگاهي براي اسنپ بك ندارد. نماينده اتحاديه اروپا كه هماهنگ‌كننده برجام است، به صراحت اعلام كرد امريكا حق اسنپ بك ندارد. مواضع روسيه و چين هم كاملا مشخص است.از نظر حقوقي، اين مساله آنقدر معلوم است كه همان روزهاي خروج امريكا از برجام، بولتون كه طراح و مهندس خروج ايالات متحده از برجام بود، در پاسخ به سوالي در مورد استفاده امريكا از اسنپ بك، صريحا پاسخ داد ما از اين توافق خارج شديم و اين حق را نخواهيم داشت.امريكا اگر اسنپ بك را انجام دهد، اين كارش هيچ ارزش قانوني ندارد و هر نتيجه‌اي كه از اين اسنپ بك حاصل شود، به اذعان همگان بي‌ارزش خواهد بود و هيچ اثري هم نخواهد داشت. 
به ترامپ مشاوره غلط مي‌دهند
وزير خارجه درباره طرح اين ادعا كه طي روزهاي آينده بخشي از تحريم‌هاي امريكا به پيشنهاد آلمان و انگليس لغو مي‌شود، گفت: اگر آنها چنين طرحي را به امريكا دادند، آن را به ما ندادند. ما هيچ طرحي كه موجب تغيير در برجام شود را نمي‌پذيريم. 


ظريف درخصوص ادعاي ترامپ مبني بر اينكه ظرف چهار هفته مي‌تواند با ايران به توافق برسد، اظهار داشت: ايشان سه سال و نيم وقت داشته است. كسي كه در سه سال و نيم نتوانسته چنين كاري را بكند در چند هفته هم نمي‌تواند چنين كاري را انجام دهد. واضح است كه به ترامپ مشاوره غلط داده شده است. 
وي با اشاره به صحبت‌هاي جان بولتون تصريح كرد: همين بحث اسنپ‌بك نشان مي‌دهد وقتي بولتون با غرور و تبختر اعلام كرد ما از قطعنامه شوراي امنيت خارج شديم و نمي‌توانيم از اسنپ بك استفاده كنيم، خيال مي‌كرد به آن نيازي ندارند و مي‌توانند با فشار حداكثري ملت ايران را به زانو درآورند. 
رييس دستگاه ديپلماسي افزود: امريكايي‌ها بعد از دو سال و نيم امتحان آن سياست و سه سال و هفت ماه دولت ترامپ، به اين نتيجه رسيده‌اند كه آن سياست و راه‌شان غلط بوده است. بايد به تعهدات‌شان برگردند، خسارت‌ مردم ايران را بدهند و شرارت‌هاي‌شان در منطقه را متوقف كنند. آن وقت شرايط فرق خواهد كرد ولي اينكه فكر كنند بعد از انتخابات اتفاقي مي‌افتد، حتما اتفاق بعد از انتخابات نخواهد بود و به سياست‌هاي امريكا هميشه ربط داشته است.
ظريف درباره تحولات لبنان بعد از انفجار در بندر بيروت ابراز داشت: فاجعه‌اي كه در بيروت اتفاق افتاد، تمام دنيا را متاثر كرد و تمام دنيا را در يك شوك رواني برد. همه مردم دنيا با مردم لبنان ابراز همدردي كردند. متاسفانه ايالات متحده به‌رغم شيوع كرونا و اين فاجعه، هنوز تحريم‌هاي غيرقانوني عليه لبنان را ادامه مي‌دهد. بعضي از كشورهاي منطقه هم هنوز ادعاهاي سياسي بي‌موردي را در اين زمينه مطرح مي‌كنند. 
وي با بيان اينكه دولت و مردم لبنان بايد با جديت تحقيق كنند چه اتفاقي در اين فاجعه رخ داده و چه كساني مسوول آن بوده‌اند، عنوان كرد: همه مردم لبنان خواهان اين هستند و ما هم از خواست مردم لبنان حمايت مي‌كنيم. لازم است تمام توجهات به‌مسائل فوري انساني و بازسازي لبنان متمركز شود. 
وزير امور خارجه با بيان اينكه هر گروهي مي‌تواند از اين شرايط بهره‌برداري سياسي كند، يادآور شد: آنهايي كه تلاش كردند از اين موضوع بهره‌برداري سياسي بكنند، تاكنون موفق نبوده‌اند چرا كه مردم در برابر بهره‌برداري سياسي از يك فاجعه انساني واكنش نشان مي‌دهند. ما هم اعتقاد داريم انسجام مردم لبنان بيش از هر چيزي لازم است.