استفاده سیاسی از شرایط مردم لبنان انسانی نیست

روز گذشته، محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه لبنان تأکید کرد: «شرکت‌های خصوصی ایرانی نیز در زمینه همکاری با لبنان دیدگاه دولت ایران را دارند.»
به گزارش ایرنا، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: «ایران بر این باور است که لبنان با دولت و ملت خود توانایی اتخاذ تصمیم‌های سرنوشت‌ساز را دارد و تهران از تصمیم‌های مستقل لبنان حمایت می‌کند.» ظریف افزود: «لبنان همان‌گونه که بر دشمن صهیونیستی پیروز شد، از این بحران نیز پیروزمندانه خارج خواهد شد.»
وزیر خارجه ایران تأکید کرد: «هیچ یک از طرف‌های خارجی نباید از مشکلات لبنان سوءاستفاده و دیکته‌های خود را بر این کشور تحمیل کنند.»
محمدجواد ظریف که روز پنجشنبه برای دیدار با مقامات لبنان، گفت‌وگو درباره آخرین تحولات این کشور پس از انفجار مهیب و اعلام همبستگی و همدردی با مردم و دولت لبنان وارد بیروت شد، در دیدار با شربل وهبه، وزیر امور خارجه لبنان ضمن ابراز تسلیت و همدردی با خانواده جانباختگان حادثه انفجار در بندر بیروت، از آمادگی ایران برای کمک به بازسازی خرابی‌های ناشی از این انفجار به‌ویژه در زمینه‌های مربوط به تأمین برق، ساخت و ساز، دارو و درمان خبر داد.


شربل وهبه نیز در این نشست خبری اعلام کرد: «در دیدار با وزیر خارجه ایران درباره کمک‌ها و حمایت‌هایی که تهران می‌تواند به لبنان ارایه کند، بحث کردیم. ما این پیشنهادها را بررسی و درمورد آنها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»
 ظریف همچنین در این نشست خبری اعلام کرد که با توجه به جایگاه سیاسی لبنان، کمک به بازسازی این کشور باید بدون شرط باشد. او گفت: «دیگران نباید در این شرایط اضطراری کمک‌های خود را مشروط به هر تحولی در لبنان کنند، زیرا به نظر ما انسانی نیست که از شرایط مردم برای اهداف سیاسی استفاده شود.» ظریف در ادامه تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران در کنار حکومت و مردم لبنان خواهد بود و ما به هر تصمیمی که دولت و ملت لبنان اتخاذ کنند، کمک می‌کنیم.»
ظریف در این سفر علاوه بر دیدار با همتای لبنانی خود با نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و رئیس‌جمهوری این کشور نیز دیدار کرد.
وزیر امور خارجه ایران در دیدار با حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان از آمادگی ایران برای تأمین نیازهای فوری به‌ویژه در حوزه درمان و اقلام مورد نیاز برای بازسازی واحدهای مسکونی بیروت خبر داد. ظریف در این دیدار گفت: «کسانی که از انفجار بندر بیروت سوء‌استفاده می‌کنند، همان کسانی هستند که خواهان ثبات و وحدت لبنان نیستند.» حسان دیاب نیز ضمن تشکر از اعلام آمادگی ایران، گفت که دولت و ملت ایران در کنار آسیب‌دیدگان انفجار بیروت خواهند ایستاد. دیاب نیازهای ضروری در بخش‌های درمان و بازسازی واحدهای مسکونی بیروت را تشریح کرد.
ظریف در ادامه دیدار خود با مقامات لبنانی بعدازظهر روز گذشته با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان دیدار و درباره رفع نیازهای شرایط حاضر در لبنان گفت‌وگو و تبادل‌ نظر کرد. ظریف ضمن اعلام آمادگی ایران برای همکاری با لبنان در وقت کنونی گفت که ایران آماده حمایت از این کشور در تمامی زمینه‌های حیاتی است. ظریف در این دیدار تأکید کرد: «دولت آمریکا نشان داد که از فهم وقایع سیاسی منطقه عاجز است.» او همچنین اظهار داشت که اگر لبنان از ما درخواست کند،‌ در روند تحقیق درباره مسأله انفجار بندر بیروت مشارکت خواهیم کرد.
ظریف در دیدار خود با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان گفت:   «با کمک‌های دوستان‌تان از مشکلات به وجود آمده در پی انفجار بندر بیروت عبور خواهید کرد.» او در این دیدار تأکید کرد که جامعه بین‌المللی به جای بهره‌برداری از شرایط کنونی لبنان به آن کمک کنند. ظریف همچنین خاطرنشان کرد که ایران در زمینه بازسازی،‌ انرژی و دارو آماده همکاری با لبنان است.
ظریف در این دیدار همچنین توافق میان امارات متحده عربی و اسراییل را دردناک خواند و آن را مانند خنجری دانست که از پشت بر لبنان و دیگر کشورهای منطقه وارد شده است. وزیر امور خارجه ایران در پیام‌هایی جداگانه نیز خطاب به وزیر امور خارجه لبنان و دبیرکل حزب‌الله این کشور، چهاردهمین سالروز پیروزی جنگ سی‌وسه روزه علیه اسراییل را تبریک گفت. ظریف همچنین عادی‌سازی روابط امارات با اسراییل را یک نمایش خواند.