روحانی در تحقق مطالبات مردم جدی‌تر از گذشته باشد

مهم‌ترین پیامد پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری چیست؟
پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یک پدیده تاریخی و حماسی در تاریخ انقلاب اسلامی است. در فضای انتخابات ریاست‌جمهوری دو نوع نگاه وجود داشت. یک نگاه ایجابی بود که حضور مردم را در پای صندوق‌های رأی نشان‌دهنده اعتبار و اعتلای نظام ‌جمهوری اسلامی می‌دانست. این نوع نگاه فارغ از هرگونه قطب‌بندی سیاسی رأی به آقای روحانی را رأی به کلیت نظام ‌جمهوری اسلامی می‌دانست. بدون ‌شک از این زاویه حضور مردم در انتخابات یک فرصت بزرگ برای کشور و مردم تلقی می‌شود. از سوی دیگر، نگاه دیگری نیز در انتخابات وجود داشت که مبتنی بر نگاه سلبی بود. این نوع نگاه حضور مردم در پای صندوق‌های رأی را به عنوان یک تهدید در نظر می‌گرفت و احساس می‌کرد اگر مردم در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند، منافع عده‌ای به خطر می‌افتد. این افراد گمان می‌کردند اگر مشارکت مردم در انتخابات زیاد باشد فردی انتخاب می‌شود که در جهت مطالبات آنها نخواهد بود. به همین دلیل به دنبال این بودند که مشارکت مردم را پایین بیاورند تا فردی به ریاست‌جمهوری برسد که در جهت منافع این افراد تلاش کند. از این زاویه، دیگر منافع ملی برای آنها مهم نبود. این وضعیت در فضای انتخابات ریاست‌جمهوری به‌خوبی قابل مشاهده بود. در فضای انتخاباتی برخی به صورت رسمی با رسانه‌های گروهی مصاحبه کردند یا در سخنرانی‌های خود عنوان کردند که مشارکت بالای مردم یک خطر جدی است و به همین دلیل نباید زمینه‌های مشارکت بالای مردم را در انتخابات فراهم کرد. بدون شک این افراد یا به‌خوبی مردم ایران را نمی‌شناسند و از بزرگی و شرافت آنها اطلاع ندارند یا اینکه مردم را به رسمیت نمی‌شناسند و برای آنها حقی در تعیین سرنوشت خود قائل نیستند. در صورتی که امام(ره) مردم را ولی‌نعمت مسئولان و صاحب انقلاب و کشور می‌دانستند و اجازه نمی‌دادند کسی حق مردم را در زمینه‌های مختلف و ازجمله انتخابات نادیده بگیرد. مقام معظم رهبری نیز همواره به مشارکت بالای مردم در انتخابات تاکید کرده‌اند و همواره مردم را صاحب اصلی انقلاب و کشور قلمداد کرده‌اند. ایشان همواره در مقابل کسانی که مردم را به رسمیت نمی‌شناسند، ایستادگی کرده‌اند و اجازه نداده‌اند این افراد در اراده مردم اخلال ایجاد کنند. در شرایط کنونی آقای روحانی با رأی بالایی به ریاست‌جمهوری برگزیده شده‌ است و به همین دلیل ایشان می‌توانند با اتکا به پشتوانه مردمی خود اقدامات موثر‌تری در زمینه تحقق مطالبات مردم بردارند و مشکلات مردم را در کمترین زمان ممکن حل کنند.
مهم‌ترین مطالبات مردم از آقای روحانی در چهار سال آینده چیست؟
رابطه مردم و آقای روحانی یک رابطه دوسویه است و کسانی که در انتخابات با شرایط بسیار سخت از آقای روحانی حمایت کرده‌اند از ایشان انتظار دارند که در جهت مطالبات آنها تلاش کند. بدون شک یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم از آقای روحانی تغییر در کابینه و استفاده از نیروهای جوان‌تر در دولت است. آقای روحانی باید کابینه را متحول کند و سطح کارآمدی را در کابینه دولت دوازدهم افزایش دهد. البته این مساله یکی از دغدغه‌های اصلی آقای روحانی در آینده خواهد بود و ایشان نیز در سخنرانی‌های اخیر خود به این نکته اشاره کرده‌اند. با این‌همه، نخبگان جامعه و مردم از آقای روحانی انتظار دارند که در این زمینه یک تصمیم جدی بگیرد تا بتواند با یک کابینه قوی‌تر در جهت مرتفع کردن مشکلات مردم تلاش کند. مساله مهم دیگری که مورد مطالبه جدی مردم است بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم است. به همین دلیل آقای روحانی باید در دولت چهار‌ساله دوم خود تلاش کند مشکلات اقتصادی مردم را به صورت واقعی و با تمام توان برطرف کند. اگر ایشان در دولت اول خود میراث‌دار دولت احمدی‌نژاد بود که اقتصاد نابسامانی را به دولت جدید واگذار کرد، در شرایط کنونی این وضعیت وجود ندارد و دولت تدبیر و امید موفق شده در چهار سال گذشته زمینه‌های بهبود وضعیت معیشتی مردم را به وجود بیاورد. به همین دلیل انتظار مردم این است که دولت دوازدهم با تمام توانایی خود در جهت بهبود زمینه‌های معیشتی مردم اقدام کند.


آیا پیش‌بینی می‌کردید آقای رئیسی در حدود 16‌میلیون رأی بیاورد؟ این میزان رأی چه ناگفته‌هایی در دل خود دارد؟
این میزان رأی تنها مختص به یک گروه خاص نیست، بلکه به تمام گروه‌ها، نهادها و افرادی تعلق دارد که با آقای روحانی مخالف بودند. همه طیف‌های اصولگرایی در این میزان رأی تأثیرگذار بودند. در عین حال کسانی هم با توجه به تبلیغات کاندیداها و کارهایی که انجام شد، رأی داده‌اند. از چند ماه قبل از برگزاری انتخابات کمک‌هایی به برخی روستاهای محروم فرستاده می‌شد که حتی شائبه‌هایی را به ‌وجود آورد. از گوشه‌و‌کنار خبر می‌رسید که برخی برای جذب آرا، به مردم، کارت هدیه، کت‌وشلوار و حتی چک می‌دادند تا مردم در انتخابات از فلان کاندیدا حمایت کنند. ما باید این را بپذیریم که هنوز برخی اقشار جامعه به رشد کافی در زمینه سیاسی و اجتماعی نرسیده‌اند و به همین دلیل می‌توان این اقشار را در بزنگاه‌های سیاسی مانند انتخابات تحت تاثیر قرار داد و آرای آنها را جذب کرد.
در فضای مناظره‌های انتخاباتی برخی اتهامات به دولت زده شده است. به نظر شما آیا این اتهامات از نظر روانی در چهار سال آینده برای دولت مساله‌آفرین نیست؟ دولت آقای روحانی برای عبور از بی‌اخلاقی‌های صورت‌گرفته در مناظرات انتخاباتی چه اقداماتی باید انجام دهد؟
متاسفانه در مناظره‌های تلویزیونی و همچنین در فضای انتخابات، بداخلاقی‌های زیادی صورت گرفت. برخی رقبای آقای روحانی در فضای انتخابات، انواع تهمت‌ها، دروغ‌ها و سیاهنمایی‌ها را انجام دادند تا چهره آقای روحانی را در نزد افکار عمومی مخدوش جلوه دهند. بدون شک این بی‌اخلاقی‌ها در شأن نظام ‌جمهوری اسلامی و همچنین کاندیدای انتخاباتی نبود. با این‌همه، این امکان وجود دارد که این بی‌اخلاقی‌ها درباره آقای روحانی برای مردم ذهنیت منفی ایجاد کند. به همین دلیل آقای روحانی و دولت ایشان باید تلاش کنند به صورت غیرمستقیم ذهنیت منفی را از دولت دور و به جای آن امید و انگیزه را به مردم تزریق کنند. از سوی دیگر، اگر انتقاداتی به دولت آقای روحانی وارد شده که واقعیت داشته یا زمینه‌های آن در دولت وجود داشته، آقای روحانی باید با سعه‌ صدر از آن استقبال کند و در جهت مرتفع کردن مشکل تلاش کند. آقای روحانی باید انتقاد را به یک فرصت تبدیل و تلاش کند با استفاده از نظریات دلسوزانه منتقدان دولت خود را به اهداف ازپیش‌تعیین‌شده برساند.
به نظر شما، آیا شکست‌خوردگان انتخابات تلاش می‌کنند در مسیر حرکت دولت آقای روحانی سنگ‌اندازی کنند یا اینکه مخالفان دولت در برنامه‌های خود تجدید نظر خواهند کرد؟
پاسخ به این سوال، بستگی دارد که شکست‌خوردگان انتخاباتی شکست خود را چگونه تفسیر و تبیین کنند. اگر به دنبال دلایل شکست خود بروند و تلاش کنند نقاط ضعف خود را پوشش بدهند، می‌توانند به آینده امیدوار باشند و در آینده به موفقیت‌های دلخواه خود دست پیدا کنند. با این‌همه، اگر آنها رقابت‌های قبل از انتخابات را به بعد از انتخابات نیز انتقال دهند و تلاش کنند رقابت‌های قبل از انتخابات را به کشمکش و تنش تبدیل کنند، دوباره دولت آقای روحانی با چالش مخالفان مواجه خواهد شد. با این‌همه، مخالفان آقای روحانی باید این نکته را در نظر داشته باشند که اگر در مسیر حرکت دولت سنگ‌اندازی کنند و اجازه ندهند آقای روحانی در جهت حل مشکلات مردم تلاش کند، همه آسیب می‌بینند. مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری با هزاران امید به صحنه آمدند و به همین دلیل از دولت آینده خود انتظار دارند که مشکلات آنها را مرتفع کند. بدون شک اگر این اتفاق رخ ندهد، مردم دچار سرخوردگی و ناامیدی می‌شوند که این مساله پیامدهای ناخوشایندی به همراه خواهد داشت. مخالفان آقای روحانی باید این نکته را در نظر داشته باشند که وحدت جامعه از هر مساله‌ای مهم‌تر است و فردی که به ریاست‌جمهوری رسیده است رئیس‌جمهور همه مردم و همه جریان‌های سیاسی است. به همین دلیل همه جریان‌های سیاسی باید به وی و دولتش کمک کنند تا مشکلات پیش‌روی مردم را هرچه سریع‌تر حل کند. در شرایط کنونی آقای روحانی رئیس‌جمهور طرفداران آقای رئیسی و کسانی است که در فضای انتخاباتی به ایشان توهین کردند و دولت را تخریب کردند. به همین دلیل همه هواداران آقای رئیسی باید تلاش کنند فضای رقابت‌های انتخاباتی را به فضای مودت و دوستی تبدیل کنند و اجازه ندهند بدخواهان نظام‌جمهوری اسلامی به اهداف خود برسند.
جریان اصلاحات به عنوان مهم‌ترین حامی آقای روحانی در انتخابات چه انتظاری از ایشان در چهار سال آینده خواهد داشت؟
بدون شک اصلاح‌طلبان مهم‌ترین جریان حامی آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 و سال96 بودند. در کنار اصلاح‌طلبان، جریان اعتدالگرا و همچنین اصولگرایان معتدل بودند که از آقای روحانی حمایت کردند و زمینه پیروزی آقای روحانی را در انتخابات به وجود آوردند. با این‌همه، این نکته را نباید از نظر دور داشت که اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه به دنبال منافع گروهی و شخصی نبوده‌اند و همواره منافع ملی را به منافع گروهی و شخصی ترجیح داده‌اند. در شرایط کنونی نیز اصلاح‌طلبان به هیچ ‌عنوان به دنبال سهم‌خواهی از دولت آقای روحانی نیستند و بیشتر به دنبال این هستند که دولت آقای روحانی کارنامه قابل قبولی از خود به جای بگذارد. همین‌که دولت آقای روحانی عملکرد قابل قبولی از خود به یادگار بگذارد برای جریان اصلاحات به عنوان مهم‌ترین حامی ایشان یک سرمایه است که می‌تواند در آینده به کار بیاید. دولت آقای روحانی باید از همه ظرفیت‌های موجود جامعه و جریان‌های سیاسی استفاده کرده و مشکلات مردم را حل کند تا مردم نسبت به آینده و جریان اصلاحات امیدوار باشند.